پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۲۰
اندر حکایت انتصاب جدید در دولت؛ 

روحانی با انتصاب جدید سیف چه در سر دارد؟/ کدامیک از این ۳ احتمال هدف برگشت سیف است؟

يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 639362
انتصاب «ولی الله سیف» به عنوان مشاور پولی و بانکی روحانی بهت و تعجب بسیاری را به دنبال داشت.
روحانی با انتصاب جدید سیف چه در سر دارد؟/ کدامیک از این ۳ احتمال هدف برگشت سیف است؟
گروه سیاسی جهان نيوز: پس از افزایش سرسام آور قیمت دلار که سبب شد دولت رئیس کل بانک مرکزی را تغییر دهد، همگان منتظر اقدامات بیشتر دولت در اصلاح امور اقتصادی بودند اما اخیرا رئیس جمهور انتصابی انجام داد که بهت و حیرت بسیاری را در بر داشت. «ولی الله سیف» رئیس کل سابق بانک مرکزی که دلار 3300 تومانی را تحویل و با دلار 11 هزار تومانی سمت خود را ترک گفت، طی حکم حسن روحانی به عنوان مشاور امور پولی و بانکی رئیس جمهور منصوب شد. 

این حکم واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. بسیاری مطرح کردند که این اقدام روحانی پیام‌های منفی به جامعه مخابره می کند و برخی نیز آنرا دهن کجی به مردمی که این روزها در تنگنای اقتصادی مختلف قرار دارند، تعبیر کردند.

ولی الله سیف از جمله بانکداران کشور است که انتقادات زیادی به سابقه کاری وی وجود دارد. از جمله سمت‌های وی مدیریت عامل بانک صادرات بوده‌است. در دوره تصدی وی اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی توسط فاضل خداداد و با تبانی با کارمندان بانک صادرات ایران در این بانک رخ داد. خارج نشینی خانواده سیف که برخی از آنها در کانادا به سر می برند حتی حامیان رئیس جمهور را نیز به انتقاد واداشته است. 

سایت جماران در این رابطه نوشت: «آنچه که اظهر من الشمس است بی تدبیری بانک مرکزی در این عرصه بوده که ناشی از مشاوره های غلط و یا بی خیالی و هر چه که هست، بایستی به زودی مرتفع شود چرا که گرانی نرخ ارز برخلاف نظر برخی مسولین بر زندگی همه ی خانوادههای ایرانی تاثیر مستقیم دارد. از بیماران تنفسی در خوزستان که طی روزهای اخیر داروی خود را با سیصد هزار تومانافزایش قیمت به نرخ 800 هزار تومان خریداری می کنند گرفته تا تمام اقلام وارداتی دیگر که نیاز روزمره ی مردم است.البته طبیعی است هنگامی که خانواده ی برخی مسئولان از جمله جناب سیف، در خارج از ایران سکونت داشته باشند، هیچ گاه این فشار مالی روزافزون را احساس نکنند.»

در باب سمت جدید روحانی برای «ولی الله سیف» سه نکته اساسی وجود دارد.

روحانی می خواهد هزینه برخورد با سیف را بالا ببرد؟
1-  بسیاری بر این عقیده هستند که ولی الله سیف یکی از مسببان اصلی بحران ارزی کشور است. پس از احمدعراقچی از ژن خوب‌ها و برادرزاده سید عباس عراقچی، معاون ظریف ، سیف بایستی نسبت به تصمیمات ارزی در کشور پاسخگو می بود اما امروز بعنوان مشاور بانکی و پولی رئیس جمهور منصوب شد. چرا؟ جوادکریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دراین باره در توئیتی نوشت: «جناب سیف سه مرتبه برای پاسخ نسبت به وضعیت نابسامان بازار ارزو سکه، در دادسرا حاضر شده‌ اند و شنیده‌ها خبر از بازداشت ایشان در روز‌های اخیر میداد. صدور حکم مشاور از سوی ریاست جمهوری برای ایشان قطعا به منزله مقابله با اقدام صریح قوه قضائیه خواهد بود.» 

دولت توان تغییرات در خود را ندارد؟
2- رئیس جمهور در حکمی «ولی الله سیف» را به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور پولی و بانکی منصوب کرد. سیف دلار را 3300 تومان تحویل گرفت و 11 هزار تومان تحویل داد! معنی این انتصاب چیست؟ یعنی روحانی از عملکرد سیف راضی است؟! یا شاید جبری در دولت وجود دارد و ساختار پیچیده آن نمی تواند مدیران بی انگیزه و خسته‌ای که «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی از آنها سخن گفته بود را تغییر دهد. جهانگیری خود در این باره گفته بود :« متأسفانه برخی مدیران بی انگیزه آویزان کشور شده اند که نه تنها خود شجاعت کنار رفتن ندارند بلکه کسی هم شجاعت کنار زدن آنها را ندارد و گویی این مدیران باید تا آخر روی جهیزیه جمهوری اسلامی بمانند. » از این رو اختیارات رئیس جمهور در این عرصه زیر سئوال می رود.

روحانی از عملکرد سیف راضی است؟
3- بسیاری مطرح می کنند که حتما روحانی از عملکرد سیف و وضعیت بازار ارز و گرانی دلار راضی است که می خواهد باعث و بانی ان را به عنوان مشاور امور پولی و بانکی خود حفظ کند. در همین رابطه در اوائل گرانی نرخ ارز «اکبر ترکان» مشاور حسن روحانی در مطلبی بیان کرد: « «اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود چاره‌ای نبود چون آن موقع مصنوعی  قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند، وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود دلار هم بالا می‌رود.» این موضوع البته با واکنش روحانی مواجه شد که بیان کرد :« «آقای اکبر ترکان مشاور ارزی بنده نیست،  ایشان مشاور در حوزه بافت‌های فرسوده بنده هستند.» اما با این انتصاب جدید به نظر می رسد دولت با کارهای فردی که تصمیمات وی سبب افزایش سرسام آور قیمت دلار شده است، موافق است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به غیرازگزینه یک تمام مواردصحیح است!
Iran, Islamic Republic of
گزینه اول صحیح تر از موارد دیگر است .
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
باسلام، هدف یا ایجاد نارضایتی عمومی و جهت دهی آن برای فشار به ارکان نظام برای پذیرفتن شرایط استکبار جهانی است و یا بی تدبیری و تعارف برای نجات سابقه شغلی یک فرد (در مقابل شرایط یک ملت). ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دوستان چراهمتون منفی دادیدمن که همون نظرهموطن دوم راگفتم
Iran, Islamic Republic of
فقط نظر سنجی معتبر می تواند به این حضرات بفهماند که کجای کار هستند هنوز در توهم 24 میلیون رای هستند ، آیا رای مردم به یک فرد فریز شده است که هر وقت بخواهند داغش کنند و به رخ بکشند .
Iran, Islamic Republic of
خسته ایم خسته .......
Iran, Islamic Republic of
در سر دارد حباب را بتركاند و تورم را ريشه كن كند. چون ايشان به تورم اعتقاد ندارد و باور عجيبي به حباب دارد....!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
استخراج طلا در ایران توسط چ کسانی انجام می شود ( جهان لطفادر این خصوص مطلب بنویسید
Iran, Islamic Republic of
استخراج طلا در ایران توسط چ کسانی انجام می شود ( جهان نیوز لطفا در این خصوص مطلب بنویسید )
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
شهر امام
Iran, Islamic Republic of
به نظرم ضروری ترین موضوعی که باید به همه پرسی گذاشته بشه موضوع ادامه کار این دولت هست ....!!!!!!!!!
حسن
United Arab Emirates
...
یک کلمه و تمام
United States
...
کاظم
Iran, Islamic Republic of
این انتصاب یعنی...
Iran, Islamic Republic of
گزینه۱
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
روحانی سوای همه جهت های سیاسی فردی مغرور ه که خصوصا اخیراثابت کرد به هیچ منشور وارمانی پایبندنیست ولی قبلا نوشتم که دقیقا بدهی وذمه انتخاباتیش رودرانتخاب وزرا وسایر مسیولین تسویه میکنه ولی امان ازسانسورجهان نیوز
کاظم
Iran, Islamic Republic of
جعان نیوز عزیز مطلب من نه توهین داشت نه چیز خاصی چرا سانسور اینقدر زیاد شده .
Iran, Islamic Republic of
...