جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
۲۰
طرحی که همیشه طرح بوده است

انتقال سیاسی پایتخت جوابگو است؟/ اصلاح طلبان برای تهران چه نقشه‌ای کشیده بودند؟

دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب: 639105
انتقال پایتخت که امروز در حوزه سیاسی طرح شده برنامه‌ای است که همواره مطرح شده اما چندان توفیقی نداشته است.
انتقال سیاسی پایتخت جوابگو است؟/ اصلاح طلبان برای تهران چه نقشه‌ای کشیده بودند؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: بحث تمرکز زدایی از پایتخت برای اینکه حجم رفت و آمدها به شهر تهران کمتر شده و این شهر بتواند نفس بکشد، یکی از مواردی است که بارها و بارها مطرح شده اما هر بار به گونه‌ای این مبحث به محاق رفته و فراموش شده است. تجمع و تمرکز، امکانات، سرمایه، تولید، ادارات سیاسی و دولتی، وجود بیمارستان ها و مراکز درمانی متخصص و ... موارد از جمله مباحثی است که سبب شده روزانه شهر تهران از حضور کارمندان و ارباب رجوع و شهروندان مختلف کشور پر و خالی شود.

اخیرا خبر رسیده که وزارت راه و شهرسازی مکلف شده تا ۶ ماه آینده نقطه‌یابی برای انتقال پایتخت سیاسی را انجام دهد. «ابوالفضل ابوترابی»، عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران، با اشاره به آخرین جلسه این شورا، اظهار داشت: «پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که انتقال مرکز سیاسی و اداری از تهران چندان هزینه‌بر نیست.»

وی با بیان اینکه در این جلسه به معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت راه وشهرسازی ماموریت داده شد تا مطالعات تطبیقی که پیش از این انجام داده‌اند را به روز رسانی کنند، ادامه داد: «قرار شد  ظرف شش ماه آینده کار کارشناسی درباره نقطه‌یابی پایتخت سیاسی و اداری به این شورا تحویل داده شود.»

بحث انتقال مراکز سیاسی از جمله مواردی است که می‌تواند به بهبود وضعیت ترافیکی و کیفیت زندگی شهر تهران کمک کند اما موضوع مهمتر این است که آیا با انتقال پایتخت سیاسی می توان مشکل شهر تهران را حل کرد و آیا در آینده مشکلات شهر تهران برای شهر دیگر اتفاق نمی افتد؟

از سوی دیگر موضوع آمایش سرزمینی همواره مورد توجه کارشناس توسعه گرا بوده است. تقسیم عادلانه و موازی سرمایه و رفاه در نقاط مختلف کشور که خود به خود سبب توزیع مناسب جمعیت و امکانات می شود یکی از مباحث اصلی آمایش سرزمینی است اما چندان نمی توان امیدوار بود که تصمیمات ضربتی و یکباره به این رفع اساسی این معضل کمک کند.

چه اینکه کارشناسان مطرح می کنند که توزیع امکانات و متعاقب آن جمعیت باید به گونه ای باشد که خود به مرور زمان سبب تناسب در نقاط مختلف کشور شود. از سوی دیگر مسائل گسترده بوروکراسی اداری که متاسفانه هر روز بیشتر و بیشتر شده و وقت و انرژی زیادی از مردم می گیرد و باعث تمرکز قدرت در یک نقطه خصوصا در شهر تهران شده نیز از جمله آسیب‌های تشدید کننده این موضوع است.

بسیاری مطرح می کنند یکی ازمعضل های اصلی تمرکزگرایی همین ساختار عریض و طویل دیوانسالاری اداری است که بایستی حل شود اما انتقال آن به مانند انتقال یک مریض از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر است نه مداوای آن. بسیاری در این خصوص راه حل مداوای این بیماری را « دولت الکترونیک» مطرح می کنند که این موضوع نیز چندی است در کشور مطرح شده اما همواره تنها حرف آن به میان بوده و پیشرفت چشمگیری از این جهت در کشورمان دیده نمی شود.

در سال 89 وقتی دولت دهم طرح پرسروصدای انتقال کارمندان از تهران به شهرهای دیگر را کلید زد، در توجیه گفته بود که برای مدیریت بحران در ایام زلزله، لازم است جمعیت تهران کاهش پیدا کند. سال بعد از اجرای آن طرح، با انتقال ۱۰ هزار کارمند مسئولان دولتی از کاهش جمعیتی تهران خبر دادند، دو سال بعد، اما رئیس مرکز آمار به مجلس رفت و از افزایش سالانه جمعیت تهران گزارش داد. پس از آن زمزمه‌هایی از بازگشت بی‌سر و صدای این کارمندان به پایتخت به گوش رسید و طرح با شکست مواجه شد. موضوعی که به همان مسئله انتقال مریض به جای مداوای آن اشاره دارد.

همچنین اصلاح طلبان نیز وقتی پس از قالیباف شهر تهران را در دست گرفتند و شورای شهر تهران تماما اصلاح طلب شد، موضوع گران کردن شهر تهران برای اجتناب از مهاجرت بیشتر را مطرح کردند. «محمدعلی نجفی» شهردار سابق، «حسین مرعشی»، عضو حزب کارگزاران، «حسن صفایی فراهانی»، فعال اصلاح طلب، «سیدحسین هاشمی» استاندار سابق تهران از جمله طرفداران این طرح هستند.

تمرکز امکانات به هر جهت چه از نظر آموزشی و بهداشتی و کاری و پیشرفت و ... همه و همه دست به دست هم داده که اگر فردی شهر تهران را برای آرامش ترک کند قطعا بعدها نسل بعد از وی بایستی رنج سفر را دوباره برای پیشرفت و استفاده از امکانات بیشتر بپذیرند.

با این حال چند راه حل اساسی در حوزه تمرکز زدایی از جمله ترمیم ساختارها، دولت الکترونیک، توسعه متوازن کشور از لحاظ شغلی و بهداشتی و ... وجود دارد که برخی از این موارد زمان نبر هستند و برخی نیز عزم جدی مسئولان را برای اجرای فوری و مداوم آن ‌می‌طلبد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
والا منم بودم حاضر نبودم تهرانو با تمام امکانات رفاهیش که مختص تهرانیهای خاصه ول کنم برم جای دیگه.
Iran, Islamic Republic of
از امکانات تهران تعداد اندکی از مردم می توانند استفاده کنند. چون علاوه بر هزینه، زمان و اوقات فراغت لازم دارد که اغلب کارمندان و کارگران هیچکدام را ندارند. من خودم از تهران به شهرستان مهاجرت کردم. با اینکه در منطقه‌ای خارج از شهر زندگی میکنم فقط 5 دقیقه تا فرودگاه و محل کارم، ده دقیقه تا سینما، بیمارستان، استخر، ورزشگاه و حداکثر 20 دقیقه تا مرکز شهر و مراکز درمانی و مراکز خرید و تعمیر ماشین فاصله دارم. شکر خدا که از آلودگی و ترافیک تهران خلاص شدم. البته حقوقم کمتره ولی می ارزه.
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی

همین توهم امثال شماست که پدر تهران را درآورد و درآورده. امکانات، به نسبت جمعیت مورد نیاز است. تهران اگر مترو و بی آر تی دارد، چون چاره ای جز این ندارد. هیچ رفاهی هم ندارد. اگر 1000 تا رستوران دارد، برای 10 میلیون جمعیت دارد. اگر صدها پارک دارد، برای تراکم جمعیتی فوق العاده بالای آن دارد. همه این ها را، شهرهای کوچکتر هم به نسبت جمعیت شان با رفاه به مراتب بیشتر دارند.
نظردهنده گرامی؛ رفاه یعنی احساس راحتی که تهران ندارد. بنده بعد از حدود 13 سال زندگی، در رفتم به قم. الحمد الله، ذهنم آسوده است. ان شاء الله، فرصت فراهم شود و بقیه ساکنان تهران هم، بروند دیگر نقاط ایران. خدا، یاری شان کند.
یادتان باشد هزینه فایده کنید. شما سالی یک کتاب بخوای بخری، به خاطرش بیای تهران زندگی کنی و هی به خودت تلقین کنی که حداقل امکانات داره، ضرر کردی. همون شهر خودت باش. خیلی ضروری شد، میری سایت های فروش آنلاین کتاب. نهایت سالی یه سفر میری تهران.
خيرخواه
Iran, Islamic Republic of
رفاه يعني چي ؟ يعني زندگي كردن در آلودگي و ترافيك ، من سرپرست يك خانواده 4 نفري هستم بعد از 9 سال زندگي در تهران به شهر همدان نقل مكان كردم . از اون موقعي كه از تهران خارج شدم آرامش فكري دارم اگر بخوام تهران هم برم فاصله 3 ساعت دارد . دوستان تا از تهران خارج نشويد آرامش روان رو تجربه نميكنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
طرح بسیار خوب و ضروری است این اصلاح طلب ها هرچه باشند از اون شهردار تراکم فروش بهترند
Iran, Islamic Republic of
گران کردن شهر تهران خیلی خوبه؟ حاضری برای هر راهی که تو تهران می ری جاده وکوچه پول بپردازی؟ یکمی انسانیت چیز خوبیه برو ببین جلوی درب بیمارستان ها از شهرستان چه کسانی می آن و به خاطر مریض می خوابن تو ماشین و چادر ...........
United Kingdom
این کار دقیقا تخصص اقتصاد لیبرال هست توی استرالیا و آلمان و خیلی از کشور ها عوارض میگیرن با قیمت سرسام آور این ها ذات اقتصاد لیبرال هست
Iran, Islamic Republic of
تا اونجا که من یادمه تراکم فروشی از زمان شهرداری کرباسچی شروع شد.
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
...در همه دولت ها شهرداری تراکم فروشی می کند !...
Iran, Islamic Republic of
سركار گذاشتن افكار مردم
راسخ
Iran, Islamic Republic of
سران کشور جرات نمیکنن پایتخت سیاسی را تغییر بدن چون فعلا در لابلای یک سپر انسانی چن ملبونی پناه گرفتن اما اونجوری به راحتی هدف حمله هوایی امریکا و اسراییل قرار میگیرن.
اینجور انتقالها معمولا در کشورهایی که احساس تهدید و توطئه نمیکنن انجام میشه
Iran, Islamic Republic of
تهران به یک اژدها تبدیل شده که آتش و دود از دهانش خارج می شود آ، آمایش سرزمینی و تناسب بندی پراکندگی جمعیت در مناطق قابل سکونت از تصمیماتی است که هر کسی که به آینده این کشور علاقه مند باشد آن را طرح و اجرائی می کند ، ساکنین تهران اکثریت فقط مصرف کننده هستند و به همدیگر خدمات می دهند ، یکی بقال است ، یکی قصاب است ، یکی دکتر است ، یکی راننده ، یکی لباس فروش ، یکی .... ! تولید کجاست ؟ غیر از پارک های علم و فناوری بقیه چه می کنند ؟ مصرف ؟ چند میلیون دیگر باید به این اژدها اضافه شود ؟ اگر آب همین سد های تهران برای کشاورزی پیشرفته ، دامداری مدرن و پرورش ماهی و ... صرف می شد و بجای ساختمان های بد ترکیب این وضعیت بود چه می شد؟ کارشناسان جواب دهند ! از کوه های شمال تهران تا نیمه راه قم ، از شرق تا فیروزکوه ، از غرب تا نزدیکی های قزوین تولید با این منابع آبی سد ها صورت می پذیرفت ما در این عرصه کجای کار بودیم ؟ تهران چه بلایی سر جوانان این شهر آورده و چه اثراتی بر نسل های بعدی دارد ؟ کارشناسان علوم اجتماعی پاسخ دهند ! . تهران اژدهای هفت سر را در خود جا داده ! .
عباس گودرزی
سلام طرح اول تمرکز زدایی توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی مطرح شد . ولی متاسفانه با اینکه رئیس دولت وقت بود ولی فقط حرف زد . حتی بنده در آن زمان نامه ای به دفترس نوشتم که چرا عملکرد دولت خلاف آن چیزی است که می گوید . اگر خدمات و امکانات زیر بنایی و وزارت خانه ها درست توزیع گردند زمینه بحران مرگبار را از کشور دور ، در غیر اینصورت هر لحظه باید منتظر حادثه ای وحشتناک و مرگبار باشیم . چرا که اگر تهران دچار آسیب شود یعنی فلج شدن کل کشور . حال زلزله باشد یا موشک و یا فتنه و هر آسیب غیر قابل پیش بینی دیگر . پس لازم است در دامنه های زاگرس میانی شهری دولتی طراحی نمود . امروز اگر اقدام نشود به یقین فردا دیر است
سکولار
Iran, Islamic Republic of
کلا برای «ایــــــران» چه نقشه ای کشیده اید ؟؟
گوشت کیلویی چنده؟
Iran, Islamic Republic of
شما پوشک بچه ها را تهیه کنید انتقال پیشکش!!!
این موضوع برای انحراف افکار عمومی از مشکلات اقتصادیه وگرنه دولتی که توان مدیریت بازار ارز را ندارد چگونه وبا چه بودجه کلانی میخواهد پایتخت را انتقال دهد؟
آقایان بجای اینکه وقت بگذارند وموضوع برای انحراف افکار عمومی بیابند بهتر است انرژی خود را به کار بگیرند تا شاید راهی صواب برای سفره مردم پیدا کنند.
Iran, Islamic Republic of
این هم در همان راستاست نخبه! فراهم کردن شرایط توسعه در نقاط با ظرفیت تر کشور و جلوگیری از هدررفت منابع برای امور خدماتی و غیرتولیدی در تهران و افزایش روحیه و انگیزه در انسان ها و کاهش انرژی مصرفی برای امور بدون ارزش افزوده مثل حمل و نقل و ارسال یک پیام مهم به همه کشور که ایران، تهران نیست، ایران است. نتیجه اینا میشه افزایش تولید و بهره وری و کاهش منابع مصرفی و کاهش تأثیر تحریم و... .
ارزش پول ملی!!!!؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
شما که خیلی نخبه تری بفرمایید دولتی که توانایی تنظیم بازار مایحتاج مردم را ندارد ویا اراده ای برای تنظیم ندارد.چگونه میتواند کار پر هزینه ای که مثل انتقال پایتخت را انجام دهد؟
هزینه انتقال پایتخت حداقل به اندازه 10سال بودجه کشوری است !
سنگ بزرگ علامت نزدن است.
یعنی این خبر فقط وفقط برای انحراف افکار عمومی از مشکلات معیشتی است استاد.
واکنش مردم باید دراین مواقع مطالبه کار مثبت در جهت بهبود وضعیت باشد واجازه انحراف افکار وادامه کم کاری را به مسئولین ندهند.باخواستن باید دولت را وادار به حرکت کرد.
Iran, Islamic Republic of
با سلام
طرحی شبیه به بی آر تی حدود 20 سال پیش ارائه کردم که شاید مستقلا چندین سال بعدش اجرا شد. البته در طرح من در محل هایی که فضای کافی وجود نداشت محل تجمع مسافران بالای سطح خیابان پیشبینی شده بود و با پله های برقی مسافر به درب اتوبوس هدایت میشد. این ایستگاه های اتوبوس میتوانست همزمان بعنوان پل عابر پیاده استفاده شود.
و اما در مورد تهران شاید 8 سال پیش طرحی را بصورت حضوری به یکی از اعضای شورای شهر سابق پیشنهاد دادم که اعتنایی نکرد.
بطور خلاصه طرح شامل اتصال تدریجی چندین نقطه از شبکه مترو در شهر تهران و شهر هایی مانند اصفهان، قزوین، قم و .... توسط خطوط ریلی سریع به شهری جدید در بیابانی ظاهرا بی ارزش با فاصله حدود 100 کیلومتری از این شهر هاست. به این ترتیب فاصله زمانی بین نقاط مختلف تهران و یا دیگر شهرها به شهر جدید با لحاظ سرعت 200 تا 300 کیلومتر در ساعت بین 20 تا 30 دقیقه محاسبه میشود. ساخت خطوط ریلی و خود شهر بصورت مرحله ای و توسط بخش خصوصی قابل انجام است. البته هدایت کار و تهیه نقشه های جامع و تفضیلی تحت نظر دولت خواهد بود. آب غیر خوراکی چنین شهری از طریق تصفیه فاضلاب تهران و دیگر شهر ها قابل تامین است و آب اشامیدنی آب بطری خواهد بود.
چنین شهری عمدتا مسکونی نخواهد بود و صنوف و مشاغل مختلف و نیز تشکیلات دولتی میتوانند بتدریج به آن نقل مکان کنند. ارزش افزوده زمین بی هیچ شکی پاسخگوی کل هزینه های این نقل مکان است.
بیمارستان های بزرگ با قابلیت ارائه خدمات توریسم درمانی، نمایشگاه و فروشگاه های مختلف، مراکز و دفاتر تجاری، انبارهای بزرگ، صنایع مختلف، هتل ها و ....میتوانند در شهر جدید جانمایی و بتدریج ساخته شوند ضمن اینکه فرودگاه امام خمینی هم موجود است.
شهر تهران و دیگر شهر ها بتدریج شهرهایی مسکونی، فرهنگی خواهند شد.
این مدل با اختلافاتی در کشورهایی مانند فرانسه اجرا شده. شنیده هایم از سرمایه گذاری در صنعت ریلی و بازگشت سرمایه از طریق ارزش افزوده اراضی تحت تاثیر طرح در کشورهایی مانند تایوان حکایت دارند. البته متاسفانه تا کنون دولت و مجلس توجهی به دریافت سهم ملت از منافع و ارزش افزوده سرمایه گذاری های انجام شده در احداث خطوط ریلی و جاده ها نداشته اند و امیدوارم در اجرای این طرح این نقیصه نیز برطرف شود.
البته نیک میدانم که اجرای چنین طرحی با کارشکنی و ممانعت صاحبان املاک و سرقفلی در شهر های بزرگ مواجه خواهد شد. چرا که متعاقب اجرای طرح ارزش املاک در شهر های بزرگ به نفع مردم بشدت افت خواهد کرد.
پیشنهاد میکنم هدایت نقدینگی عظیم و غیر قابل کنترل به سوی این طرح به جد در دستور کار قرار گیرد.
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
هر وقت این جماعت ، به قدرت می رسند ؛ همان طرح های تکراریشان را
، دوباره مطرح می کنند !!
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
بعد از زلزله بم در زمستان 82 ؛ طرح " مرکز مدیریت بحران " را به مسئولین کشور پیشنهاد دادم ، که حدود 5 سال بعد ، البته بصورت ناقص ، توسط شهرداری آقای قالیباف ، اجرایی شد ! مسئولین ؛ طرح های سازنده و مفید را ؛ اکر در راستای رانت خواری و سیاسی بازی نباشد ، باید بپذیرند !