چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۵
۳۳
جایگاه واقعی ایران در آسیب‌های اجتماعی؛ گزارش دوم

آمار قابل توجه و تامل مراکز جهانی درباره افسردگی مردم ایران/ آیا مردم ایران افسرده هستند؟+ نمودار

سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 639093
با یک بررسی ساده در بین آمارهای غربی‌ پیرامون مقوله افسردگی متوجه خواهید شد با کمال تعجب آمار این معضل یعنی افسردگی را در ایران را بالا اعلام می‌کنند!
آمار قابل توجه و تامل مراکز جهانی درباره افسردگی مردم ایران/ آیا مردم ایران افسرده هستند؟+ نمودار
گروه جامعه جهان نيوز، جواد شبیری: مدت زیادی است که جریان روشنفکرنمای داخل کشور که متاسفانه رسانه های زیادی را هم در اختیار دارند، مصر هستند تا ایران و مردم کشورمان را مردمانی افسرده و ناامید معرفی کنند. ظاهرا این شانتاژ رسانه ای بر مسئولان هم اثرگذار بوده تا جایی که به عنوان مثال روزنامه اعتماد در تاریخ 1395/2/20 به نقل از قاضی زاده وزیر بهداشت می‌گوید 12 درصد مردم ایران افسرده هستند!

با یک بررسی ساده در بین آمارهای غربی‌ پیرامون مقوله افسردگی متوجه خواهید شد با کمال تعجب آمار این معضل یعنی افسردگی را در ایران را بالا اعلام می‌کنند! در حالی که غربی ها ابتدائا  باید پاسخ دهند چطور آمار افسردگی در کشوری که آمار خودکشی‌ در آن بسیار پایین است، بالاست؟ با این فرض که کشورهای دیگر با آمار خودکشی بالاتر، آمار افسردگی پایین تری نسبت به ایران دارند!
(بحث واقعیت آمار خودکشی در ایران در گزارش اول آسیب ها اجتماعی به طور مبسوط مورد بررسی قرار گرفت.)

به عنوان مثال کشور آمریکا و عمده کشورهای اروپایی من جمله فنلاند که آمار خودکشی‌شان از ایران بیشتر است، آمار افسردگی کمتر دارند! مردان فنلاندی حدود 5 برابر ایران خودکشی می‌کنند، زنان آنها 2.5 برابر زنان ایران خودکشی می‌کنند و چهار برابر ایران مردان و زنانش خودکشی می‌کند، با این حال شادترین کشور دنیا(happiest country) اعلام شده است! این امار در گزارش اول مورد بررسی قرار گرفت.

پاسخ این تناقض آشکار چیست؟
می توان گفت افسردگی یک موضوع کیفی است و با عدد نمی‌توان آن را اندازه گرفت، مگر اینکه برای اندازه‌گیری آن شاخص یا شاخص‌هایی تعریف نماییم که بیانگر مفهوم افسردگی باشند. مثلاً سه معیار مرتبط با افسردگی را بررسی خواهیم کرد که ارتباطی مستقیم با آن دارند:

1. تعداد مصرف قرص‌های ضدافسردگی
2. مقدار مصرف الکل
3. مصرف سیگار در دنیا

مشکل غربی‌ها دقیقا در این نکته است که در اعلام آمار افسردگی الکل، سیگار و موارد مشابه را دخیل نمی‌کنند! اعتقاد ما این است عمده کسانی که معتاد به الکل هستند برای فرار از مشکلاتشان اسیر این اعتیاد می شوند! همچنین معتادان به سیگار و دارو‌های ضدافسردگی. قطعا به یقین تا به هیچ شخصی احساس افسردگی دست ندهد، قرص ضدافسردگی مصرف نخواهد کرد؟

آمار ادعایی افسردگی توسط غربی‌ها
 
حال به سراغ بررسی سه معیار، مقدار مصرف دارو‌های ضدافسردگی(antidepressant use)، مصرف الکل و نیز نرخ سیگارکشی در دنیا خواهیم رفت تا بدانیم جایگاه جمهوری اسلامی ایران را نسبت کشورهای دیگر کجاست؟

بررسی آمار مصرف قرص‌های ضدافسردگی
سازمان توسعه و همکاری اقتصادی(OECD) در سال 2017 آماری را منتشر کرده است که در آن 29 کشور را از نظر مصرف دارو‌های ضدافسردگی با یکدیگر مقایسه کرده است. در صدر این جدول کشور ایسلند قرار دارد، سپس استرالیا، پرتغال، انگلیس سوئد، کانادا و دانمارک بیشترین مصرف داروهای ضدافسردگی را دارند. جالب است بدانید در ایالات متحده سوپر مارکت‌ها نیز قرص‌های ضدافسردگی می‌فروشند؛ لذا وبسایت خبری آمریکایی بیزینس اینسایدر(Business insider) در تاریخ 4 فوریه 2016 مطلبی را منتشر می‌کند و ادعا می‌کند مصرف داروهای ضدافسردگی در آمریکا بیشتر از ایسلند است و چون آمریکا جزء کشورهای مورد مطالعه OECD نبوده است از قلم افتاده است! (برای مطالعه این مطلب اینجا را کلیک نمایید)

آمار مصرف داروهای ضدافسردگی
 
بررسی مصرف الکل در جهان
برای بررسی مصرف الکل در جهان به سراغ سازمان بهداشت جهانی(WHO) می‌رویم. همانطور که از تصویر مشخص است، مصرف الکل در ایران از اروپا، آمریکا و کانادا، برزیل، استرالیا و کشورهای شرق آسیا کمتر است! البته پاسخش معلوم است، ما مفتخریم که جمهوری اسلامی هستیم و کارخانه‌ی مشروب‌سازی و مغازه‌ی مشروب‌فروشی نداریم. اما به راستی این حجم عظیم مصرف مشروبات الکلی توسط غربی‌ها چه دلیلی جز از خود بی خود شدن آن هم برای دقایقی دارد تا به زندگی ماشینی و به دور از انسانیت خود کمتر فکر کنند و کمتر آزار ببینند؟ جالب است که با این‌ همه توصیه مراکز پزشکی و دانشمندان زیست‌شناسی برای پرهیز از مصرف الکل، غربی‌ها هنوز به مصرف بی‌رویه‌ی خود ادامه می‌دهند! به عنوان مثال صندوق بین المللی تحقیقات سرطان در انگلیس به مردم چنین توصیه‌ای می‌نماید: «برای پیشگیری از سرطان الکل ننوشید».

 

 
نقشه‌ مصرف مشروبات الکلی در جهان (سنین بالای 15 سال)
 
بررسی میزان مصرف سیگار در دنیا
معیار سوم ما مصرف سیگار در دنیا بود که آن را با دو آمار جداگانه بررسی خواهیم کرد. یکی آمار سازمان بهداشت جهانی و دیگری آمار اطلس تنباکو(tobacco atlas). سازمان بهداشت جهانی در سال 2015، 128 کشور را از نظر مصرف سیگار بررسی کرده است که ایران از نظر وخامت مصرف سیگار در مردان در رتبه‌ی 101 قرار دارد! یعنی 100 کشور من جمله فرانسه، هلند، آلمان، ایتالیا، لهستان، اسپانیا، کرواسی، نروژ، فنلاند، روسیه و چین نسبت به ایران وضعیت بدتری دارند (برای دیدن دقیق آمار مردان اینجا را کلیک کنید).

اما در مورد مصرف سیگار در زنان وضعیت ایران فوق العاده است! تنها هفت کشور وضعیتشان از جمهوری اسلامی ایران بهتر است و ایران در رتبه‌ی 122 ام رنکینگ قرار دارد! باید به زنان و دختران ایرانی تبریک گفت که در زمینه‌ی عمل زشت سیگار کشیدن از همتایان غربی خود پیروی نمی‌کنند(برای دیدن دقیق آمار زنان اینجا را کلیک کنید و سپس به قسمت بالا سمت چپ رفته، گزینه‌ی view more indicatators را انتخاب نمایید، سپس روی گزینه‌ی female کلیک نمایید).
 
در آمار اطلس تنباکو که در سال 2016 منتشر شده است ایران در رتبه‌ی 73 ام از بین 182 کشور قرار دارد. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، وضعیت ایران از آمریکا، کانادا، سوئیس، اسپانیا، فرانسه، آلمان، هلند، ایتالیا، لهستان، فنلاند، روسیه، چین و ژاپن بهتر است. در ایران هر نفر در سال 937 نخ سیگار مصرف کرده است، در حالیکه این آمار برای کشورهای نام برده شده به ترتیب: 1017، 1021، 1490، 1499، 1090، 1600، 1460، 1493، 1363، 1099، 2295، 2043 و 1583 است (برای مشاهده‌ی دقیق این آمار اینجا را کلیک کنید).
 
 مصرف سیگار در جهان به ازای تعداد مصرف هر نفر در سال
 
باید متذکر شد که عمده خودکشی‌ها در کشورهای به اصطلاح توسعه‌یافته است و نیز حتما افسرده‌ترین‌ها هم همان‌ها هستند. شاهدش هم همین سه معیار ما، یعنی مصرف دارو‌های ضدافسردگی، الکل و سیگار است که هر سه در اکثر مواقع برای فرار از حس افسردگی مصرف می‌شوند. در پایان بحث نیز باید از وزیر محترم بهداشت پرسید که معیار و منبع عدد عجیب و غریب 12درصد افسردگی در ایران کجاست؟
https://jahannews.com/vdchwwn-x23nxvd.tft2.html
jahannews.com/vdchwwn-x23nxvd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
آمار خودکشیها شون رو اعلان کنند بعد معلوم میشه مسلمون افسرده بیشتر میشه یا غربیها
Iran, Islamic Republic of
من مطلب خودکشی هم خوندم اونجا هم قشنگ مستدل ثابت کرده
United States
اکثر مردم سرخورده و افسرده هستند و پدرها و مادرها هم شرمنده بچه ها
شک نکن
Iran, Islamic Republic of
افزایش نرخ دلار و کاهش سفرهای داخلی و خارجی باعث افزایش افسردگی در بین ایرانیان خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
بیچاره طبق ویکی پدیا و منابعش که همه انگلیسی زبان هستند ایران بین 100 کشور اول هم نیست به لحاظ میزان خودکشی
محمد
Iran, Islamic Republic of
قطعا افسردگی بین جوانان بخصوص تحصیل کرده های بیکار بالاست
صدا و سیما در میزان افسردگی جامعه نقش زیادی دارد
این همه کانال اما برنامه های تکراری که برای بیست سال قبل ساخته شده به خورد مردم می دهند امثال من که ماهواره نداریم واقعا در عذابیم
United States
از نظر اصولگرایان شادی و نشاط و آرامش فقط در مرگ بر آمریکا نهفته است
Iran, Islamic Republic of
فقط رو از کجا آوردی؟

اصولگرا همان طور که از اسمش پیداست بی ریشه نیست
و از آن اصول و ریشه های اصیل خیلی از ثمرات عایدش می شود
او از سلامت عقیدتی برخوردار
و از نفاق برکنار است
لذا در هر حال افسردگی توان ورود به صفای روحی او را ندارد
هر وقت اندکی افسردگی بیاید نشانگر فاصله از آن اصول است
اصولگرا قلع و قمع اصول و ریشه ها را نابخردانه ، اصلاح نمی نامد
Iran, Islamic Republic of
خدا زبونتون رو به شهادتین نگردونه. به حق این ماه عزیز کافر از دنیا برین که در کتمان حق میکوشین.
Iran, Islamic Republic of
خودتو نباز

وضع غربی ها بدتره
Iran, Islamic Republic of
برو خوش باش که همفکرات وجود ندارن که جوابی که یهت دادم رو منتشر کنن.
ali
Iran, Islamic Republic of
ملت افسرده نیست بلکه دچار استرس و نگرانی هستند
Iran, Islamic Republic of
برای درمان افسردگی میگن چیپس و شکلات تلخ بخورید اینها هم اینقدر گرون شده که مردم قادر به خرید نیستن .
Iran, Islamic Republic of
مملکت گل و بلبل
تازه شما خبر ندارید اروپاییها صف کشیدن برای مهاجرت به ایران از بس ما خوبیم
علی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خدا خیر نویسنده بده
من نمی دونم چرا نمی خوایم واقعیتو بفهمیم

بله افسردگی هست اما نه اون اندازه که سیاه نمایی میشه
امار ما از خیلی جاها بهتره
Romania
گل گفتی
علی
Iran, Islamic Republic of
اگر خودکشی حرام نبود الان آمار خودکشی ایرانی ها ده برابر اروپاییها بود.نمونه اش خودم بارها خواستم به زندگی ام پایان دهم از عذاب آخرت ترسیدم
بينام
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در ايران آمار صحيح وجود ندارد ولي مي توانيد از افرادي كه در پزشگيقانوني هستند استعلام بگيريد .بله آمار افسردگي وحشتناك است .علت آن در مديريت غلط مي باشد .وقتي جمعيت زياد مي شود اما برنامه اي براي رفاه نسبي نيست اوضاع خطرناك مي شود . براي فرزندانتان بترسيد.
Iran, Islamic Republic of
مشکل ازدیاد جمعیت نیست
مگر کیسه روزی خدا محدود است؟

مشکل عدم حواس جمعی نسبت به طاعات الهی و دوری از معاصی حضرت هست
خداوند حواسمون رو جمع فرماید
Iran, Islamic Republic of
مومن در اوج مشکلات هم می تواند افسرده نباشد

نمونه اش امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت
مناجات حضرت در آن لحظات همانند کسی است که مکان خلوتی را یافته و با خدا راز و نیاز می کند

خداوند آن باور را ارزانیمان دارد
و برایمان باقی بگذارد
Iran, Islamic Republic of
اللّٰهم لا تجعل الدنیا أکبر همنا و لا مبلغ علمنا

بارالها دنیا را بزرگترین همتمان و بالاترین درجه دانش و دانستنمان مفرما
Iran, Islamic Republic of
پس همان اعتقاد شما ، شما را نجات داده
و اگر قدرش رو بدونی آخرت هم همین اعتقاد بدرد می خوره
گر چه سطح رعایت ترسی خیلی تعریفی نداره
اما باز هم ...
خداوند مشکلات شما و امثال شما را برطرف فرماید
و حاجاتتان را روا
رضا
Iran, Islamic Republic of
قربون شما که قبول داری ایرانی ها اعتقادات ریشه داری دارن که باعث جلوگیری از خودکشی می شود ایرانی که به خاطر اعتقادت عمیقش خودکشی نمی کنه به خاطر همون اعتقادات عمیقش هیچ موقع دچار افسردگی نمیشه افسردگی برای کسیه که بی ریشه است کسی که ریشش به خدا میرسه هیچ موقع دچار افسردگی نمیشه
حامی
Iran, Islamic Republic of
نارضایتی ، ترس از آینده و استرس و اضطراب خیلی ربطی به مذهب و خدا نداره
مسائلو باهم قاطی نکنیم
فاز روشنفکریِ مذهبیم نگیریم خواهشا
خودمون بهتر میدونیم تو این کشور چه خبره!!
Iran, Islamic Republic of
جناب حامی چرا با قاطعیت می گویید؟!

مگر شما این آیه شریف رو مکرر نخوانده اید
و نشنیده اید که
ألا بذکر الله تطمئن القلوب
آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرامش می یابند

اضطراب و آرامش قابل جمعند؟!
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
آمار افسردگي رو تو نظر سنجي و با پارامترهاي چون
اميد به آينده
احساس رضايت از زندگي و خانواده
احساس خوشبختي
و...
مشخص ميشه نه ميزان مصرف سيگار و الكل و..
اون آمار معتاداست :))
واقعا يك نفر در حد سيكل بين شماها نيست؟!!!
Iran, Islamic Republic of
نه بابا
زندگیم آرومه من چقدر خوشحالم تو که هستی پیشم به خودم می بالم .
نه گرونی هست نه مشکل مالی داریم الحمدلله با این حقوقها و درآمدهامون
سید محسن
Iran, Islamic Republic of
در کشور ما عمده مشکلات که باعث ناراحتی و نگرانی میشه مشکلات اقتصادی است و واقعیت هم ما مردم افسرده ای نیستیم بلکه مردمی عصبی و عجول هستیم و عمده ان مشکلات اقتصادی است
علی
Iran, Islamic Republic of
یعنی آمار وزارت بهداشت ایران غلطه و فقط آمار سایت شما درسته؟
میلاد
Iran, Islamic Republic of
توی ایرانم‌ به نسبت اینکه یک کشور مسلمونیم، آمار افسردگی قابل توجهه .
یی
Iran, Islamic Republic of
هر کی الکل مصرف می کنه افسردس شما قطعا یه مشکلی داری!!!!