پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

آیا حکم حکومتی لازم است؟

کمیل خجسته
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب: 638944
راه کار رهبری خیلی مردمسالارانه و روشن است: اجرای امور از مجاری قانونی و هدایت افکار عمومی برای ایجاد مطالبه از دولت برای انجام کارها.
جهان نيوز - دکتر کمیل خجسته: آیا رهبری از نابسامانی اقتصادی و نارضایتی مردم خبر ندارند؟ اگر اطلاع دارند پس چرا یک حکم حکومتی نمی‌دهند که دولت را ساقط کنند تا کارها روبه راه شود؟ رهبری چه می‌بینند که خواستاران حکم حکومتی نمی‌بینند؟ 
اول #ضدمردم. اینکه هر جامعه‌ای تا با چالش روبه‌رو شد دولت منتخب مردمش کنار برود که چه نیازی به رای مردم. رای مردم اینقدر شکننده چیزی از مردمسالاری باقی نمی‌گذارد. بعد از انتخابات ۹۶ در دیدار دانشجویی شبیه این این موضوع را رهبری پاسخ دادند. «از من گله‌مند میشوند که چرا شما مدام گفتید بیایید در انتخابات شرکت کنید. آقاجان! توجّه داشته باشید که مصیبت، آن‌روزی است که مردم پشت کنند به صندوق رای... خب، شما میخواهید که مردم پای فلان صندوق بیایند، پای آن صندوق نیایند، خب تلاش کنید تا آن کاری که شما می‌خواهید تحقّق پیدا کند. جلوی حضور مردم پای صندوق رأی نَایستید.»
دوم #غیرانقلابی. شکستن ساختار جمهوری اسلامی غیرانقلابی‌ترین و ناکارآمدترین پیشنهادی است که می‌شود داد. انقلاب از سال۴۲ تلاش کرده، فداکاری کرده تا بتواند ساختار پهلوی را کنار بزند. حالا که توانسته با مجاهدت‌ها نظام‌سازی کند و وارد مرحله #دولت‌سازی شود، عده‌ای پیشنهاد #ارتجاعی بازگشت از این مرحله را می‌کنند. چالش‌های امروز بهترین فرصت است تا انقلاب برآمده از مردم بتواند در مرحله دولت‌سازی خود را #کارآمد کند. 
سوم #ساده‌بینی. این بازی یک معادله یک مجهولی نیست که بگوییم با یک حکم حکومتی همه چیز حل می‌شود؟ حل نمی‌شود چون این معادله مجهولات دیگری هم دارد. فرض کنیم رهبری ساده‌ترین کار را در روبرو شدن با چالش اقتصادی انجام دهند. با حکم حکومتی دولت را تغییر دهند. آنوقت چه می‌شود؟(حالا اینکه که بیاید که نیاید و... این‌ها که خودش باز آغاز یک تعارض است و فعلا کاری نداریم.) فرصت فراهم می‌شود برای جریان رسانه‌ای دشمن تا متمرکز کند خودش را بر ایجاد دوقطبی طرفداران «حکم حکومتی - حامیان دولت» و آن‌ها را به جان هم بندازد. مردم در خیابان در دفاع از جمهوری اسلامی به جان هم می‌افتند. درست مانند قاهره 2010 که طرفداران مرسی و منتقدانش در خیابان‌ها هر دو در حمایت از انقلاب جوی خون راه انداختند. 
راه کار رهبری خیلی مردمسالارانه و روشن است: اجرای امور از مجاری قانونی و هدایت افکار عمومی برای ایجاد مطالبه از دولت برای انجام کارها.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *