پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۲

ناکارآمدی نسخه‌های غربی

پرویز سروری
جمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 638926
یکی از مشکلاتی که در کشور شیوع پیدا کرده است، رایج بودن مدلی از مدیریت در بین برخی کارگزاران کشور است که متأسفانه بر آن مبنا، گوشی برای شنیدن ندارند اما دهانی برای سخن راندن دارند!
جهان نيوز - پرویز سروری: 1. این روزها بیش از همه روزهای انقلاب، نیازمند گفتگو و مطالبه گری نخبگان هستیم. شرایط کشور اقتضا می‌کند که همه ظرفیت‌های علمی، فکری و کارشناسی احساس تکلیف  کنند و نظرات خود را در ارتباط با موضوعات مختلف به‌خصوص اوضاع جاری کشور با مسئولین در میان بگذارند. بیان دردها و ارائه داروها و درمان‌ها می‌تواند زمینه‌های شکوفایی کشور را فراهم سازد. 
یکی از مشکلاتی که در کشور شیوع پیدا کرده است، رایج بودن مدلی از مدیریت در بین برخی کارگزاران کشور است که متأسفانه بر آن مبنا، گوشی برای شنیدن ندارند اما دهانی برای سخن راندن دارند ! شرایط امروز ایجاب می‌کند که مدیران گوش خود را به انتقادات بسپارند، چشم خود را به روی واقعیات باز کنند، واقعیت‌های جامعه را ببینند، مشکلات را لمس کنند و بدانند که امروز، روز هم‌اندیشی، روز همفکری و اجماع همه نیروهای انقلاب است تا برون‌رفت‌های مناسب برای اوضاع کنونی به ویژه شرایط اقتصادی طراحی و تدبیر شود. 
2. نامه چندی پیش نخبگان اقتصادی به مسئولین اجرایی نیز  برحسب فرمایش رهبر معظم انقلاب، اقدام بسیار پسندیده‌ای بود که راهکارهای علمی و به دور از بازی‌های جناحی را در اختیار دست‌اندرکاران امر اجرا قرار داده بود. در همین راستا، روز گذشته نیز اساتید بسیجی یعنی کسانی که در کسوت علم، مجاهدانه عمل می‌کنند و با رویکرد جهادی، منافع نظام و کشور و انقلاب را بر منافع شخصی خود مرجح می‌دانند، نسخه‌ای پرمحتوا از درمان مسائل مبتلا به جامعه را منتشر کردند که می‌توان از آن، به‌عنوان نقطه عطفی در تحقق همدلی میان قشر دانشگاهی متعهد با کارگزاران نظام یاد کرد.
3. در این نامه به نکات کلیدی و روشنی اشاره شده که شاه‌بیت آن در «ناکارآمدی نسخه‌های غرب مدار» و «برون‌گرا» متبلور است. درحالی‌که گروه‌های مختلف دانشگاهی و برخوردار از صبغه جهادی، آماده ورود به عرصه‌های مختلف برای اعتلای آرمان‌های نظام هستند، عجیب است که برخی همچنان نگاه به بیرون از مرزها دارند و عجیب‌تر آنکه، علیرغم پشت پا زدن به آمریکا و اذنابش به وعده‌ها و تعهداتشان، هنوز هستند کسانی که توانمندی‌های فوق‌العاده درونی را نادیده می‌گیرند و چشم‌به‌راه باز شدن در باغ سبز از آن‌سوی مرزها مانده‌اند. ثمره این انتظار و گره زدن اقتصاد کشور به مذاکرات هم این شده است که ظرفیت‌های فراوان ایران اسلامی معطل‌مانده و به فراموشی سپرده شوند.
4. طبیعی است که وقتی چنین امری رخ دهد، موجی از معضلات و مصائب در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در حیطه اقتصاد و اجتماع رخ می‌دهد،‌ چراکه این دو مقوله ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به این مفهوم که وقتی اقتصاد در سراشیبی قرار گیرد، معضلات اجتماعی نیز پا به پای آن سقوط می‌کند و اینکه در اقشار کم‌درآمد، مشکلات اجتماعی بیشتر دیده می‌شود، دقیقاً به همین دلیل است. شبکه‌های معاند و بدخواهان این مرز و بوم با موج‌سواری و درحالی‌که بخشی از مسئولین بجای رسیدگی به درد جامعه، موضوعات پیش‌پاافتاده را بزرگنمایی می‌کنند، تبلیغات سنگینی به راه انداخته‌اند تا مقصر اصلی را حاکمیت اسلام و جمهوری اسلامی معرفی کنند. علیرغم اینکه مردم بصیر و نجیب کشورمان که از وجود برخی مشکلات و مسائل رنج‌برده و گله‌مندی‌ها و اعتراضات درست و به حقی به عملکرد و رویکردهای ضعیف و نابجای برخی مسئولان و مدیران کشور دارند،  اما به اصل نظام و انقلاب اسلامی همچنان وفادار بوده و عملکرد ناصحیح و انحرافات برخی مسئولان را به‌حساب نظام نمی‌گذارند، بلکه آن را جفا در حق نظام به شمار می‌آورند.
5. از سوی دیگر، اهتمام صددرصدی و کمر بستن مسئولین برای رفع کاستی‌ها و نواقص، موجب آرامش فکری و عاملی برای همراهی مردم در بحران‌ها و کوران‌هاست. 
مردم اگر ببینند که خدمتگزاران آن‌ها در هر پست و مقامی که هستند، برای باز کردن گره‌های کور کشور سر از پا نمی‌شناسند و حداکثر توان و همت خود را برای عبور از گردنه‌های دشوار فعلی بکار گرفته‌اند، سعی و کوشش آن‌ها را فارغ از هر نتیجه‌ای که داشته باشد، ارج می‌نهند و اگر چنین نشده، بدین معناست که چشمان نافذ و نظاره‌گر مردم، کمتر شاهد چنین جد و جهدی بوده است.
6. متأسفانه چندی است که جریانی با تظاهر به دانایی و فقدان توانایی، تریبون داری، گفتار پراکنی، اظهارات عوام‌فریبانه، خوب خویش پنداری و بد پنداری منتقدان، تبدیل به امر رایجی شده است که شرایط مدیریت کشور را با گزیده خواهی ناشی از رفتارهای رفاقتی و بدون ملاحظه شایسته گزینی در برهوت نافرجامی‌های مستمر و بی‌قاعده قرار داده است.
 برخی مسئولین سال‌هاست بدون اینکه باعث تحول و رشد شوند و نقش مؤثر داشته باشند، پست‌های مدیریتی کشور را اشغال کرده‌اند که اگر نگوییم باعث ضرر به برنامه‌های بلندمدت و چشم‌انداز ترسیم‌شده نظام شده‌اند، حداقل عدم پیشرفت و سکون برنامه‌های موردنظر را موجب شده‌اند. از طرفی، مدعی هم هستند که پیشرفت یک الگو بیشتر ندارد و آن‌هم هضم شدن در غرب است و خط فکری‌شان این است که بدون غرب نباید قدم از قدم برداشت و در برابرشان نباید مقاومت کرد. کاملاً در اشتباه هستند. خصیصه انقلاب این است که با پیشرفت درون‌زا و بدون از دست دادن عزت و صلابت ملی این راه را بپیماییم و هر راهی جز این بیراهه خواهدبود. 
نکته پایانی اینکه باوجود همه انتقادات، مسئولین، ارائه دردها و درمان‌ها را ساده نپندارند، آن‌ها را به‌عنوان یک هشدار دردمندانه و دلسوزانه قلمداد کنند. سعه‌صدر و استعداد پذیرش نقدهای مشفقانه را داشته باشند تا بتواند راه‌حل‌های بهتری برای مشکلات پیدا کند، چراکه مسیر کارآمدی، از اعتنا به نقدها به‌شرط بهره‌وری از همه ظرفیت‌ها و تحرک لازم و مدیریت جهادی می‌گذرد.
منبع:حمایت
برچسب ها: پرویز سروری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عباس گودرزی
Iran, Islamic Republic of
سلام بله خداوند متعال نیز توجه به تلاش و دفاع دارد و منظورش هم از ان تنصرالله معلوم است هر قدم که بر می داریم از خدا غافل نشویم لذا نصرت خدا با ما خواهد بود . نظریه ای بنده به دوستان ارائه کرده ام که اگر گسترش پیدا کنید خیلی از گرانی ها و کم فروشی ها از بین می رو د البته دولتمردان نیز باید کمک کنند . تولیدی که وزن کم در بسته می گذارد شفاف فیلم و اسم تولیدی منتشر شود . مردم نیز آن را تحریم و تا مدتی از او خرید نخواهند کرد . ده روز در فضای مجازی مردم تشویق به نخریدن مرغ شوند ، ده روز گوشت و یک سال خرید خودروی سایپا و ایران خودرو را تحریم کنند . مهریه با پول رایج مملکت تعین گردد فروش کالا به خارجی ها فقط با ارز خارجی انجام شود و ... صادرات کالاهای اساسی که نیاز خوراک مردم است ممنون و در صورت تخلف اشد مجازات (اعدام ) برای صادر کننده در نظر گرفته شود . البته برخورد قاطع با اختلاس و رانت و مفسد مورد پیگیری اطلاعاتی و قوه قضائیه باشد
Iran, Islamic Republic of
...