جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۸

از کاخ سفید صدای کودتا می‌آید

پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب: 638871
اخباری که در روز‌های گذشته منتشر شده از تنش شدید درون دولت ترامپ و تمرد مقامات از دستورات او حکایت دارد.
به گزارش جهان نيوز، اخباری که در روز‌های گذشته منتشر شده از تنش شدید درون دولت ترامپ و تمرد مقامات از دستورات او حکایت دارد.

سال ۲۰۱۶ زمانی که «دونالد ترامپ» برای رسیدن به کاخ سفید می‌جنگید، یکی از پیش‌بینی‌هایی که مطرح بود و البته هرگز جدی گرفته نشد، احتمال شورش از داخل کاخ سفید در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات بود.

«مایکل هایدن» ژنرال بازنشسته و رئیس سابق سیا فوریه آن سال گفت: اگر ترامپ به دنبال اجرای برخی وعده‌های خود باشد «نیرو‌های نظامی ایالات متحده از عمل [به دستورات او]خودداری خواهند کرد.»

حالا با گذشت دو سال از ریاست‌جمهوری ترامپ، این هفته اخباری منتشر شد که نشان می‌دهد آن پیش‌بینی‌ها دستکم تا حدی رنگ واقعیت به خود گرفته و شورشی ضدترامپ در درون کاخ سفید در جریان است.

هرچند پیش از این هم زمزمه‌هایی از اختلاف نظر‌های گسترده در کاخ سفید مطرح بود و استعفا‌ها و اخراج‌های پیاپی هم موید وجود این اختلافات بود، اما مطالب طرح‌شده در کتاب «باب وودوارد» روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی [که بخش‌هایی از آن این هفته منتشر شد]و پس از آن یادداشت یک مقام ارشد دولت ترامپ درباره به راه افتادن جریان «مقاومت» علیه ترامپ درون کاخ سفید، آنقدر بی‌سابقه و منحصر به فرد است که گمانه‌زنی درباره احتمال فروپاشی داخلی دولت ترامپ را بیش از هر زمان دیگر تقویت کرده است.

وودوارد که نزدیک به نیم قرن است که در سطح نخست مطبوعات آمریکا به عنوان یک روزنامه‌نگار تحقیقی فعال است، آنقدر اعتبار دارد که ادعای طرح‌شده در کتابش واقعی تلقی شود؛ حتی اگر از ترامپ گرفته تا چندین وزیر کابینه او سراسیمه جلوی دوربین‌ها حاضر شوند و مطالب کتاب را تکذیب کنند.

آنطور که وودوارد به نقل از منابعش در کاخ سفید نوشته، عملا جریانی ضدترامپ در کاخ سفید در جریان است که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را فاقد صلاحیت می‌داند و به روش‌های مختلف از اجرای دستورات او خودداری می‌کند. به گفته وودوارد این تمرد از دستور در بالاترین سطح دولت ترامپ، یعنی حتی تا سطح وزیر دفاع و رئیس دفتر او رخ می‌دهد. به عنوان نمونه، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا از درخواست ترامپ برای ترور «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه خودداری کرده و «مایکل کوهن» مشاور اقتصادی سابق ترامپ اسناد مربوط به لغو یک توافق تجاری با کره جنوبی را از روی میز ترامپ برداشته تا او نتواند از این توافق خارج شود.

«احمق»، «نامتعادل»، «بچه دبستانی» و «دروغگوی لعنتی» تنها بخشی از توصیفاتی هستند که به گفته وودوارد متیس، «جان کلی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق و شمار دیگری از مقام‌های کاخ سفید درباره ترامپ به کار برده‌اند.

کاخ سفید هنوز در حال پاسخگویی به ادعا‌های طرح‌شده در کتاب وودوارد بود که انتشار یادداشتی در نیویورک‌تایمز اوضاع را بیش از پیش برای دولت ترامپ آشفته کرد.
یادداشتی بی‌سابقه با عنوان «من عضوی از مقاومت درون دولت ترامپ هستم».

بی‌سابقه از آن جهت که نویسنده این یادداشت که نامش مخفی شده، یک «مقام ارشد دولت ترامپ» است. زمانی که از یک مقام ارشد در دولت صحبت می‌شود، یعنی این فرد احتمالا در مقام معاونت وزیر یا بالاتر در دولت آمریکا فعال است.

نویسنده این یادداشت تصویری از دولت ترامپ ترسیم می‌کند که در آن گروهی از مقام‌های دولت فعالانه، آگاهانه و هماهنگ برای مقابله با رئیس‌جمهور و دستورات او در تلاش هستند.

این مقام ارشد کاخ سفید که ترامپ را فردی «بی‌اخلاق» توصیف می‌کند، نوشته است: «از کاخ سفید گرفته تا شاخه‌های اجرایی وزارتخانه‌ها و آژانس‌های دولتی، مقام‌های ارشد در محافل خصوصی به بی‌اعتمادی خود به اظهارات و اقدامات فرمانده کل [ترامپ]اذعان می‌کنند. اغلب آن‌ها در تلاش هستند تا فعالیت‌هایشان را از دمدمی‌مزاجی‌های او مصون نگه دارند.»

او وعده می‌دهد که این هسته مقاومت فعال در کاخ سفید به فعالیت خود علیه ترامپ ادامه دهد تا زمانی که این دولت «بالاخره به نحوی، به پایان برسد.»

این یادداشت آنقدر برای کاخ سفید سنگین تمام شده که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند اطرافیان ترامپ به تکاپو افتاده‌اند تا نویسنده این یادداشت و اعضای این گروه متمرد را شناسایی کنند. ترامپ هم شخصا از نیویورک تایمز خواسته هویت نویسنده این یادداشت را افشا کند.

پیش از این تصور می‌شد مهمترین خطر برای دولت ترامپ روند تحقیقات بازرس «رابرت مولر» باشد، اما حالا به نظر می‌رسد دولت او از داخل هم با بحران جدی روبرو شده است و باید در آینده شاهد تغییرات گسترده در کاخ سفید بود. آنطور که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند روند تصفیه حساب درون دولت ترامپ همین حالا هم آغاز شده و احتمال دارد اولین قربانی این روند جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا باشد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به جهت مقابله به مثل رسانه ای برای تعادل و توازن هجمه ها به ایران روی این دست اخبار باید به شدت کار کرد
United States
عزیزم اخه کدوم کشور دنیا بجز روسیه و چین که میدوشن ما را ادم حساب می کنن ؟ برو بیرون از ایران بفهمی .
United States
بخدا چندین کشور دنیا را دیدم به حال خودمون غیطه خوردم ...؟!
علی
Switzerland
چه مقابله به مثل رسانه ای؟؟؟ وقتی همه این اخبار و اطلاعات را دارند خودشون میگویند چیزی باقی نمیماند که شما بخوای روی ان مانور بدهی. ازادی بیان و پس ازبیان انقدر گسترده و کامل است که یک روزنانه نگار در خود امریکا کتاب چاپ میکند و چنین اخبار و اطلاعات حساسی را از دل کاخ سفید منتشر میکند. نه به او برچسب نشر اکاذیب میزنند. نه اقدام ضد امنیت ملی و نه زندانی میشود و نه چیز دیگر. حالا شما مقایسه کن با روزنامه نگارهای ما. ...
من القم المقدسه
Iran, Islamic Republic of
الان بعضی ها در داخل میگن خدایا یعنی میشه
Iran, Islamic Republic of
فرض کنید در بدترین شرایط یک کودتای کامل و رسمی با موفقیت انجام شود و ترامپ دیوانه کله پا شود. این دیوانه میرود یک دیوانه دیگر میاید.
موضوع لابی های قوی و گسترده صهیونیستی تنیده شده با سیاست های آمریکا است.
Bulgaria
ظلم رفتنی است.مرگ لاشخورها فرا میرسد
Iran, Islamic Republic of
احسنت