پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

روسیاهی بازار ظروف یک‌بار مصرف در آستانه ماه عزا

سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب: 638473
سنت حسنه طبخ و توزیع نذری در میان ایرانیان به‌خصوص ایام عزای امام حسین (ع) بسیار رایج بوده که ظروف یک‌بار مصرف نیز در توزیع این طعام بسیار کاربردی و از فراوانی خاصی برخوردار است اما امسال قیمت این کالاها نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیری یافته است.
روسیاهی بازار ظروف یک‌بار مصرف در آستانه ماه عزا
به گزارش جهان نيوز، سیاه‌پوش کردن کوی و برزن، حسینیه و تکایا، خانه و مغازه‌ها و پخت و توزیع نذورات مرامی که صدها سال است به‌پاس حرمت و زنده نگه‌داشتن خون شهید دشت نینوا سینه‌به‌سینه و نسل به نسل به مردمان این دیار منتقل‌شده است. دیگر انتصاب آن به قشر و جناح خاص، طرفداری بین مردم ندارد و در به سیای از موارد سایر ادیان نیز برای بزرگداشت آن دوشادوش شیعیان همراه هستند.

تصاویر زیبای هم زدن دیگ‌های نذری و نیت‌هایی که احدی در خلوص آن شک نمی‌کند و خالصانه از قلب‌ها می‌گذرد، تصاویر صف‌های گرداگرد محل‌های توزیع نذری و ایستگاه‌های صلواتی که پیر غلامان حسینی با صحنه‌گردانی جوانان عاشق امام حسین (ع) و شهدای کربلا  خلق می‌کنند، این‌ها رسومی است که ریشه در باورهای قلبی مردمان این سرزمین دارد.

کمتر از یک هفته به شروع محرم ماه دلدادگی و عشق‌بازی نمانده و بچه هیئتی‌ها در حال تدارک برای پذیرایی درخور شأن از میهمانان ارباب قلب‌های خود هستند.

عده‌ای در حال آماده‌سازی محیط و عده‌ای در حال خرید ملزومات این روزها که با کمک‌ها و هدایا و نذورات افراد مختلف تهیه می‌شود.

همه این‌ها بر پایه یک نیت استوار است و آن روشن نگه‌داشتن چراغ خیمه‌های ماتم، خیمه‌هایی که شناسنامه‌های هویت و فرهنگ عاشورایی است.

اما آیا پیر غلامان و جوانان حسینی جهت تأمین هزینه‌های برگزاری محرم با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی جامعه احساس نگرانی در دل‌های خود دارند؟ صحبتی که در گفت‌وشنود ما با برخی از متولیان هیئات خط بطلانی بر آن کشیده می‌شود، زیرا آن‌ها دل درگرو صاحب این ایام دارند و به احدی امیدوار نیستند! به‌طوری‌که بنا به گفته یکی از این جوانان حسینی که بزرگ‌ترین خیمه ماتم را در بجنورد برپا می‌کنند؛ تا مادامی‌که فرهنگ نذر و نیت‌های خالص در جامعه است نگرانی تأمین هزینه‌ها مصداق ضعف اعتقاد است.

اما حمید نظریان با حسرت می‌گوید: ای‌کاش در برخی اقلام مثل ظروف یک‌بار مصرف که جزو تولیدات کشور ما هست، این افزایش‌های چند برابری را نداشتیم.

او با اشاره به برآورد هزینه‌های خرید این قبیل اقلام از سه برابر شدن هزینه‌ها به نسبت محرم سال گذشته گفت و با ذکر اینکه خدا بزرگ است، توصیه‌ای با این مضمون به برخی مسئولین و متولیان داشت؛ که ای‌کاش ابزارهای نظارتی کمک‌حال مردم و عزاداران بشود!

با این گزاره به محدوده میدان کارگر- چهارراه یادگار بجنورد رفتیم. خیابانی که بیشتر عرضه‌کنندگان محصولات پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف در آن قرار دارند، دو تن از کاسبان از صحبت با ما بنا به دلایلی که چرایی آن نیز برایمان بی‌پاسخ ماند طفره رفتند و ما را حواله به نبود صاحب اصلی مغازه و مطلع نبودن از قیمت‌ها کردند.

مغازه سوم برای تهیه گزارش میدانی محلی بود که ما آن را می‌خواستیم، آقای امانی که خود دستی بر هیات و هیات‌داری داشت با روی گشاده پذیرایمان بود. باحوصله به سؤالات ما درباره قیمت اقلام یک‌بار مصرف محرم پاسخ داد. این فروشنده که گرد پیری بر چهره‌اش نشسته بود و پیر غلام اباعبدالله در هیات مسجد امام حسن مجتبی (ع) به‌حساب می‌آمد می‌گفت: افزایش چند برابری اقلام، فروش ما را تحت‌الشعاع قرار داده و تولیدکنندگان از فروش اجناس به‌صورت اعتباری امتناع می‌کنند.

او ابتدا از قیمت لیوان‌های کاغذی که برای توزیع شیر و چای در ایستگاه‌های صلواتی مصرف عمده دارند گفت و با اشاره به قیمت سال گذشته که دانه‌ای ۴۵ تومان بود و امسال به ۱۶۰ تومان رسیده است، نگرانی خود را از تحمیل هزینه‌های چند برابری برای متولیان هیات‌ها و تکایا با تکان دادن سر نشان داد.

کاسب دیگری که به سراغش رفتیم جوانی به نام آقای نجفی بود، چهره‌اش نشان می‌داد خود از جوانان هیاتی است.

او گفت به دلیل اینکه حلیم در دهه اول محرم بیشتر در بجنورد به‌عنوان نذری قالب طبخ می‌شود و سطل‌های یک‌بار مصرف بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد، در سال گذشته و ایام محرم قیمت آن دانه‌ای ۱۳۶ تومان بود اما امسال به قیمت ۲۵۰ تومان رسیده است.

احسان نعیمی دیگر فروشنده لوازم و ظروف یک‌بار مصرف که خود از مداحان اهل‌بیت نیز هست با ورق زدن فاکتورهای خود قیمت‌های سال گذشته را نشانمان داد که چه افزایشی داشتند.
او به‌صورت نمونه به قیمت ظروف درب‌دار فومی که برای عرضه قیمه معروف شب‌ها و روزهای محرم بیشتر کاربرد دارد اشاره کرد که در سال گذشته دانه‌ای ۷۴ تومان و امسال به دانه‌ای ۱۶۰ تومان رسیده است.

در جدول زیر برخی اقلام مورداستفاده این روزهای عزیز را با مدت مشابه سال گذشته برای مقایسه به نمایش می‌گذاریم؛  قیمت‌هایی که خود کسبه این صنف با ارائه فاکتورهایشان ما را از آن مطلع کردند، تا شاید برخی از مسئولین که در خواب غفلت هستند فکری به حال آن کنند که چطور می‌شود در تولیدات پتروشیمی که ما جز کشورهای پیشروی جهان هستیم و صفر تا ۱۰۰ برخی از اقلام بی‌نیاز به بازارهای خارجی است این‌گونه قیمت‌ها با سرعت پیش می‌تازند؟


منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *