پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

در جلسه دیروز پارلمان عراق چه گذشت ؟

سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 638377
ادامه نخستین جلسه پارلمان جدید عراق امروز سه شنبه با حضور نمایندگان فراکسیون های مختلف برگزار می شود.
در جلسه دیروز پارلمان عراق چه گذشت ؟
به گزارش جهان نيوز، نخستین جلسه پارلمان جدید عراق روز دوشنبه برگزار شد که در آن نمایندگان سوگند قانون اساسی ایراد کردند.در این جلسه فواد معصوم رئیس جمهور، حیدر العبادی نخست وزیر و سلیم الجبوری رئیس پارلمانی کنونی عراق سخنرانی کردند.

ناکامی در انتخاب رئیس جدید مجلس در اولین روز جلسه پارلمان
در ادامه جلسه دیروز پارلمان، نامزدهای تصدی پست های ریاست پارلمان معرفی شدند.محمد زینی رئیس سنی پارلمان عراق اعلام کرد اسامی 6 نامزد تصدی ریاست پارلمان عراق را دریافت کرده است.

وی در عین حال باب نامزدی برای ریاست پارلمان را بازگذاشت. قرار است دو نواب رئیس پارلمان نیز انتخاب شوند.یک منبع عراقی گفت که رشید العزاوی،اسامه النجیفی، طلال الزوبعی، محمد تمیم، احمد الجبوری و محمد الحلبوسی 6 نامزد  تصدی ریاست پارلمان عراق هستند.

با توجه به اینکه رئیس پارلمان و دو نواب پارلمان باید در نخستین جلسه پارلمان جدید انتخاب شوند و از آنجائیکه این امر در جلسه دیروز دوشنبه پارلمان انجام نشد، محمد زینی رئیس سنی پارلمان عراق در جلسه دیروز گفت که ادامه نخستین جلسه پارلمان فردا یعنی امروز سه شنبه برگزار خواهد شد.در جلسه امروز سه شنبه که ادامه همان جلسه نخستین است، رئیس پارلمان و دو نواب وی انتخاب خواهند شد.

خروج نمایندگان الفتح و دولت قانون از پارلمان
از جمله رویدادهای قابل توجه جلسه نخستین دیروز پارلمان خروج نمایندگان ائتلاف الفتح و دولت قانون از سالن جلسه بود.یک منبع عراقی در این باره گفت: علت خروج این نمایندگان بود که حسن  العاقولی رئیس ائتلاف سائرون(به رهبری مقتدی صدر) اعلام کرد که محور سائرون، النصر، الحکمه و الوطنیه فراکسیون اکثریت را تشکیل  داده‌اند.

این درحالی است که هشام الرکابی سخنگوی ائتلاف دولت قانون در توئیتی نوشت: دلیل خروج نمایندگان ائتلاف البناء برای دستیابی به تفاهم و توافق با فراکسیون‌های دیگر درباره اسامی رئیس مجلس و معاونان وی و نیز بحث و بررسی و رایزنی درون ائتلاف البناء بوده و هر چیز دیگری که بر خلاف آن شایعه کنند، بی پایه و اساس است.

اختلاف نظر در تعیین فراکسیون اکثریت در پارلمان
با توجه به اینکه ائتلاف (سائرون و النصر و..) و ائتلاف (دولت قانون و الفتح و..) هریک خود را بزرگترین فراکسیون پارلمانی می دانند؛ رئیس سِنّی پارلمان عراق، به رئیس دادگاه فدرال نامه نوشت و از وی خواست در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *