جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آیا انتشار قراردادهای فوتبالیست‌ها قانونی است؟

سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 638279
موضوع انتشار قرارداد های فوتبالیست ها با تیم های باشگاهی هر از چندگاهی سوژه اصلی برخی از اهالی فوتبال می شود.
آیا انتشار قراردادهای فوتبالیست‌ها قانونی است؟
به گزارش جهان نيوز، موضوع رقم قرارداد فوتبالیست ها از چند سال قبل سوژه اصلی فوتبال باشگاهی ایران در زمان نقل و انتقالات محسوب می شود و هر از گاهی سر مربیان و مدیران عامل باشگاه های فوتبال در مورد ناکامی خود در جذب بازیکن بهانه ای به نام پول های بی حساب و کتاب برخی بادشگاه های متمول را مطرح می کنند و معتقدند در بازار نقل و انتقالات سوای اسناد موجود نقل و انتقالاتی رقم های قابل توجهی جابجا می شود.
 
روزگاری قانون سقف قرارداد برای جذب بازیکنان فوتبال در کشور ما وضع شد و این درحالی بود که سقف  تعیین شده می توانست به تعدیل هزینه های باشگاه ها و بالا رفتن بی دلیل قیمت بازیکنان کمک کند اما این سقف راه های نفوذی  داشت و در نهایت به شکست منجر شد تا این طرح که البته در هیچ جای دنیا رایج نبود در نطفه خفه شود.

 آن زمان باشگاه ها برای جذب بازیکنان مجبور بودند تا سقف تعیین شده را در قرارداد قید کنند و پس از آن پول های زیر میزی و ماشین های آنچنانی قرارداد بازیکنان را پر بار تر از قبل می کرد و مهمترین معضل این ماجرا فرارهای مالیاتی از رقم واقعی قرارداد بود وگرنه بازیکنان همان دریافتی را داشتند و هر باشگاهی پول زیر میزی بیشتری می داد می توانست ستاره های لیگ برتر را تصاحب کند و این موضوع تا جایی پیش رفت که مسئولان فوتبال عطای این طرح را به لقایش بخشیدند و دوباره همه چیز به روال عادی برگشت.

تاپ ساعت 7 صبح سه شنبه///آیا انتشار قرارداد های فوتبالیست ها قانونی است؟
 
افشای قراداد های میلیاردی برخی بازیکنان در سال های اخیر هم دردی از فوتبال را دوا نکرد وبا واکنش های متفاوتی همراه بود و در این میان مخالفان افشای قراداد بازیکنان معتقد بودند طبق عرف بین المللی بازیکن می تواند هر قیمتی را برای نقل و انتقالات خود تعیین کند و باشگاه ها هم برای جذب بازیکن مورد نظر مجاز  هستند هر مبلغی را می خواهند بپردازند و به طور کلی فیلتری برای جذب بازیکن از دیدگاه این دسته مورد قبول نبود.

اما در سوی مقابل افرادی با فشار قصد داشتند افشای قرارداد ها را امری عادی جلوه دهند و این را در چارچوب قانون فوتبال بگنجانند و اعتقاد داشتند این روند افزایش قیمت می تواند فوتبال ایران و در نهایت باشگاه های فوتبال را به نابودی بکشاند و حتی این مضوع می تواند تاثیر به سزایی در دیگر رشته های ورزشی داشته باشد.

این افراد با تکیه بر پول های دولتی و صنعتی بخش خصوصی را قربانی تلقی می کردند و معتقد بودند این امر باعث می شود خصوصی سازی در باشگاه های ورزشی با تاخیر انجام  شود و یک عامل بازدارنده برای ترغیب بخش خصوصی در باشگاه داری خواهد بود.   

اگر چه رشته فوتبال در سال های اخیر فاصله قابل توجهی با دیگر رشته ها در بحث در آمد زایی دارد اما این موضوع ارتباط مستقیمی با سطح علاقه مردم به فوتبال دارد و شاید این روز ها فوتبال نوعی تجارت برای افراد است و آنهایی که شم بالایی برای درآمد زایی دارند و این موضوع را نباید با دیگر رشته های ورزشی مقایسه کنند.
اگرچه با توجه به شرایط اقتصادی این روزها کمی درک تعداد صفرهای قراداد فوتبالی ها سخت و دشوار است اما قانون در مورد افشای قرارداد بازیکنان و انتشار آن نظر متفاوتی دارد و این موضوع را صحیح نمی داند.

کارشناسان فوتبال در این زمینه دیدگاه های متفاوتی دارند که در ادامه گزارش با دلایل مخالفت و موافقت آنها آشنا خواهیم شد.

**ویسی: مبلغ دریافتی فوتبالیست‌ها به کسی ارتباطی ندارد!

عبدالله ویسی، سرمربی تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان، درباره انتشار قراردادهای بازیکنان گفت : مخالف انتشار قراردادهای بازیکنان فوتبال هستم چرا که این موضوع خصوصی است .اصلا به من ربطی ندارد وزیر ورزش و جوانان و یا فلان رییس چقدر دربافتی دارد .در دنیا اگر از یک نفر سوال کنید چند تا بچه دارید طرف ناراحت می‌شود چه برسد به اینکه سوال درباره میزان حقوق او باشد. به نظرم بحث دریافتی و حقوق، بحثی شخصی است و به من ارتباطی ندارد ورزشکاران چقدر دریافتی دارند.

او ادامه داد: اینکه علی دایی اینقدر ارزش دارد. وزیر ورزش و جوانان به این میزان حقوق می‌گیرد و یا قلعه نویی از فوتبال چقدر دریافتی دارد، این موارد اصلا به هیچ فردی ارتباط ندارد. آیا ما به یک جراح قلب می‌گوییم که چقدر در سال دریافتی دارد که بخواهیم این سوال را از یک ورزشکار بپرسیم؟ بنابراین درست نیست.

ویسی افزود: اصلا به کسی ارتباطی ندارد که یک تیم چقدر خرج می‌کند و یا یک بازیکن چقدر می‌گیرد .شاید تیم فوتبال سپاهان بخواهد بابت حضور در جایگاهی در جدول به میزانی هزینه کند، بنابراین نباید دخالت کنیم .هزینه‌ها به من مربی، هوادار و دیگری ربطی ندارد.

تاپ ساعت 7 صبح سه شنبه///آیا انتشار قرارداد های فوتبالیست ها قانونی است؟

**برانکو: اول خود سازمان لیگ قراردادهایش را منتشر کند!

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس، درباره انتشار قرارداد‌های اهالی فوتبال، گفت:چه کسی می‌خواهد قرارداد ها را منتشر کند؟ این قرارادادها بین دو طرف است و هیچ کسی حق ندارد بدون اجازه طرفین، قرارداد‌ها را منتشر کند.

او افزود: خود سازمان لیگ نیز قراردادهای خود را منتشر می‌کنند که چقدر دریافتی دارد؟ من مخالف انتشار قرارداد‌ها هستم و این موضوعات شخصی است. اول معلوم کنند خودشان چقدر دریافتی دارند سپس قراردادهای ما را انتشار دهند.
 
تاپ ساعت 7 صبح سه شنبه///آیا انتشار قرارداد های فوتبالیست ها قانونی است؟

**نصیرزاده: از نظر قانونی هیچ قراردادی نباید فاش شود

هوشنگ نصیر زاده مدیر عامل باشگاه ماشین‌سازی تبریز، درباره انتشار قراردادهای فوتبالیست‌ها گفت: مخالف این موضوع هستم. اصلا این چه کاری است .بحث انتشار قراردادها به قوانین هر کشوری بر می گردد .انتشار قرارداد ها در سوئیس جریمه سنگینی دارد و در ایران هم فقط حکم مقام قضایی می تواند در بحث انتشار ها نقش داشته باشد .در حالت عادی هیچ قراردادی در دنیا فاش نمی‌شود مگر اینکه طرفین درخواست داشته باشند.

او در ادامه گفت: به طور کلی مردم همیشه دوست دارند بچه هایشان بدون استعداد کافی وارد فوتبال شوند و از طرفی علاقه دارند تا میزان دریافتی بازیکنان فوتبال را بدانند.باز هم اعلام می کنم با انتشار قرارداد ها موافق نیستم .

تاپ ساعت 7 صبح سه شنبه///آیا انتشار قرارداد های فوتبالیست ها قانونی است؟
 
**سلطانی: آقای قلعه‌نویی!مبلغ قراردادها به هیچ‌کس ربطی ندارد
امیر سلطانی، مدیر عامل باشگاه استقلال خوزستان،  درباره انتشار قراردادهای فوتبالیست‌ها گفت : فوتبال ورزش وارداتی است, اگر در آلمان قرارداد ها انتشار پیدا می کند اشکالی ندارد ما هم همین کار را انجام بدهیم .در خارج قرارداد سرمربی و میزان مالیات ها مشخص است. زیرساخت‌های ما مشکل دارد.

به طور مثال هم اکنون فوتبالیست ها قرارداد می بندند فلان  تومان اما چقدر می گیرند و به چه میزان مالیات می‌دهند؟ مطمئنا کسی این موضوع را نمی داند. بنابراین باید زیر ساخت ها را درست کنیم .ما هر طرحی را هم در نظر بگیریم آن طرح شاید خوب است اما وقتی نظارت و زیر ساخت نباشد در آخر کار به دور کشیدن می‌رسد.

او  افزود: ما امسال برای کل بودجه تیممان 3 میلیارد تومان هزینه کردیم .به عنوان جوان ترین مدیر عامل لیگ ثابت کردم که اگر بخواهیم کار کنیم و هزینه ها را پایین بیاوریم می شود این کار را کرد .ما با تیمی بازی کردیم که بازیکنانمان کمترین دریافتی را دارند . باشگاه‌های ایرانی وقتی پول ندارند نباید سراغ بازیکن گران بروند. تازه از نیم فصل مشکلات زیاد می شود و اعتصاب ها به خاطر بی پولی بی داد می کند و در آن صورت تیم ما می تواند بهترین عملکرد را در این بحران داشته باشد.

مدیرعامل باشگاه استقلال خوزشتان افزود: درباره اینکه با توجه به اعتراض برخی اهالی فوتبال نسبت به ریخت و پاش تیم های صنعتی  و اینکه  سازمان لیگ قراردادها  را منتشر کند، تا مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان این تیم ها و سایر تیم ها مشخص شود، گفت: ابتدا باید بگویمذوب آهن، باشگاه صنعتی نیست.

سپاهان، سایپا، پیکان و فولاد خوزستان چهار تیم لیگ برتری عضو اتحادیه باشگاه های صنعتی هستند. امیر قلعه نویی هفته پیش درخواست کرد قراردادها منتشر شود. او به عنوان پیشکسوت و فردی که در ذوب آهن زحمت کشیده قابل احترام است اما می خواهم بگویم آقای قلعه نویی به هیچکس ربط ندارد که بازیکنان و مربیان فوتبال دستمزدشان چه قدر است و نباید به گونه ای فشار آورد که قلعه نویی مجبور شود بگوید قراردادها را منتشر کنید.

او ادامه داد: شما دیدید در بازی ذوب آهن- استقلال بازیکن جوانی به نام رضا حبیب زاده جانش را کف دست خود گرفت و تا پای مرگ پیش رفت. او تمام دارایی یک خانواده برای کسب درآمد است که در لحظه مصدومیت نزدیک بود جان خود را از دست بدهد. به همین دلیل این بحث درست نیست که از سازمان لیگ بخواهیم مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان را منتشر کند.

تاپ ساعت 7 صبح سه شنبه///آیا انتشار قرارداد های فوتبالیست ها قانونی است؟

**آذری: مردم مرغ عزا و عروسی هستند

سعید آذری، مدیر عامل باشگاه ذوب آهن اصفهان  در این باره گفت: این روزها مردم مرغ عزا و عروسی هستند و فوتبالیست ها سر مردم منت می گذارند که به خاطر آنها قرارداد بستند درحالیکه هیچ فوتبالیستی به دلیل مردم قرارداد نمی بندد بلکه پول برای او ارزش دارد. ضمن اینکه ما به هیچ وجه نمی توانیم بخواهیم قرارداد فوتبالیست ها منتشر شود ،بهتر است به جای فوتبالیست ها پیگیر پرونده های کلان اختلاس و رقم های نجومی در دیگر بخش ها باشیم.

مدیرعامل باشگاه ذوب آهن افزود: این امر به هیچکس ارتباط ندارد. به عنوان فردی که سابقه 18 ساله در مدیریت ورزشی دارم و تاکنون نه از کسی پول گرفته ام، نه به کسی پول داده ام و حقوق کارمندی هم می گیرم چنین حرفی می  زنم. طبق قوانین سازمان لیگ و آئین نامه نقل و انقلات قرارداد بازیکنان و مربیان محرمانه است و نباید منتشر شود.

تاپ ساعت 7 صبح سه شنبه///آیا انتشار قرارداد های فوتبالیست ها قانونی است؟

**جباری: انتشار قراردادها حساسیت‌زا است

علی جباری، رییس کمیته فنی باشگاه استقلال، درباره انتشار قرارداد بازیکنان از سوی سازمان لیگ گفت:انتشار قرارداد ها از جهتی خوب و از جهاتی جالب نیست.اگر شفاف سازی از ابتدا صورت گرفته بود شرایط خیلی بهتر بود نه اینکه در حال حاضر چنین کاری انجام شود چون اعتماد از بین می رود و باعث دلسردی بازیکنان خواهد شد .همه خوب است درباره قرارداد ها بدانند اما به شرطی قرارداد همه بازیکنان منتشر شود.

با این وجود معتقدم انتشار قرارداد ها حساسیت و مشکلات زیادی را برای تیم ها ایجاد می کند و ممکن بازیکنان نسبت به قرارداد های یکدیگر خیلی حساس شوند.

او  افزود: از طرفی اگر بازیکنان از قرارداد های همدیگر مطلع شوند از لحاظ روحی بهم می ریزند. در دنیا شفاف سازی انجام می شود در حالیکه در ایران این کار را اصلا انجام نمی‌دهند.با این وجود شفاف سازی بسیار خوب است و باید مشخص کنند که هر بازیکن چقدر دریافتی دارد .

تاپ ساعت 7 صبح سه شنبه///آیا انتشار قرارداد های فوتبالیست ها قانونی است؟

**درویش: جنگ نابرابری در لیگ برتر وجود دارد

رضا درویش، مدیرعامل باشگاه سایپا درباره اینکه آیا با منتشر شدن قرارداد بازیکنان برای مشخص شدن رقم هزینه تیم های پرخرجی مانند سپاهان و استقلال تهران موافق است یا خیر، گفت: مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان تمام تیم ها به هیچکس ارتباط ندارد و هر تیمی مختار است هر چه دوست دارد هزینه کند. تیمی که می خواهد در لیگ برتر شرکت کند برای کسب موفقیت و رسیدن به قهرمانی باید تیم تکمیلی در اختیار داشته باشد. سرمربیان بزرگ برای فعالیت در تیم های بزرگ باید اسباب بزرگی را هم در اختیار داشته باشند و لزومی ندارد مبلغ قرارداد بازیکنان و اعضای کادرفنی تیم ها منتشر شود.

او ادامه داد: قرارداد یک موضوع شخصی بین فرد و باشگاه است و کسی نمی تواند درباره مبلغ آن پیگیر باشد. طبیعی است جنگ نابرابری در لیگ برتر وجود دارد و ما هم دوست داریم بودجه فراوانی داشته باشیم تا طبق آن با بازیکنان بزرگ قرارداد ببندیم و با خیال راحت تری در مسابقات شرکت کنیم.تیم ها برای قهرمانی باید خود را تجهیز کنند و بازیکنان بزرگی در اختیار بگیرند تا در مسابقات دوام بیاورند اما این امر دلیل متتشر شدن قراردادها نیست.

درویش افزود: تازمانیکه بازیکن یا مربی دلش نخواهد نباید قرارداد او منتشر شود. هیچ جای دنیا اینگونه نیست بدون اجازه قرارداد کسی را منتشر کنند و اگر می بینید به صورت مثال قرارداد کریستیانو رونالدو با یوونتوس منتشر می شود به این دلیل است که خودش چنین موضوعی را قبول کرده است.

تاپ ساعت 7 صبح سه شنبه///آیا انتشار قرارداد های فوتبالیست ها قانونی است؟

برای انتشار قرارداد‌ها باید تصمیم گیری واحدی صورت بگیرد

سعید فتاحی، مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر در همین باره خاطرنشان کرد: قرارداد‌ها ۲ طرفه است و طرفین باید راضی باشند و ما نمی‌توانیم فقط قرارداد اشخاص خاص را منتشر کنیم و برای برخی دیگر این کار را نکنیم. درباره این موضوع باید تصمیم گیری کنیم و باشگاه‌ها هم باید نظر بدهند، چون ما قرارداد‌ها را منتشر کنیم امثال امیر قلعه نویی راضی به این کار هستند و برخی دیگر مخالفت می‌کنند.

او درباره اینکه قرارداد‌های اروپایی‌ها منتشر می‌شود، گفت: قرارداد‌های بازیکنان و مربیان در اروپا منتشر می‌شود و حتی در آنجا قرارداد‌های شهرداری و وزارتخانه‌ها هم انتشار می‌یابد، اما در ایران به این صورت نیست و هر کشور قوانین متفاوتی دارد. آن سال که منتشر کردیم تصمیم گرفته شد که انتشار یابد و این مسئله حل می‌شود و باید جمع بندی نهایی شود تا قرارداد‌ها منتشر شود.
 
منبع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *