سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۴
پشت پرده «لابی‌گری برای مناطق آزاد» به روایت شاعری

دیروز نمایندگان باهم تقسیم غنائم می‌کردند/ کل ایران را به منطقه آزاد هبه کردند

دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب: 638199
نماینده مردم بهشهر در مجلس گفت: در واقع دیروز نمایندگان باهم تقسیم غنائم می‌کردند و هر نماینده‌ای که در کمیسیون اقتصادی عضو بود و یا به نوعی لابی‌گری کرد، توانست سهمی بگیرد.
دیروز نمایندگان باهم تقسیم غنائم می‌کردند
به گزارش جهان نيوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته یکشنبه (11 شهریورماه 97) پارلمان با بررسی لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، با این لایحه موافقت کردند.

در همین رابطه علیمحمد شاعری نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: روز گذشته در مجلس شورای اسلامی تصمیمی گرفته شد که بر اساس آن ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی به تصویب رسید و ده‌ها منطقه دیگر هم ذیل آن مصوب شد البته چند شرط هم گذاشته شد که باز هم چندین منطقه ویژه شوند.

وی افزود: روز گذشته به اعتقاد بنده مجلس شورای اسلامی در یک شرایطی قرار گرفته بود که مثل تقسیم غنائم شده بود. درواقع دیروز نمایندگان با هم تقسیم غنائم می‌کردند و هر نماینده‌ای که در کمیسیون اقتصادی عضو بود و یا به نوعی لابی‌گری کرده و توانسته بود با دبیرخانه شورای مناطق آزاد و دولت ارتباط برقرار کند سهمی برای خود گرفت.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر نماینده‌ای بر اساس ارتباط نزدیکی که در همین رابطه با دولت برقرار کرده بود ضمن آن با هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون اقتصادی و سایر اعضای مؤثر در مجلس لابی کرده بود توانسته یک تا سه منطقه ویژه را به دایره مناطق آزاد دولت اضافه کند.

وی ادامه داد:‌ این خلاف مقررات و مصلحت کشور بود، مجلس جایگاهی برای تقسیم غنائم نیست حتی به آمل هم یک منطقه آزاد دیگر تعلق گرفت چراکه آقای لاریجانی متعلق به آنجاست احتمالاً فردا هم همین مسیر را ادامه خواهند داد.

شاعری بر همین اساس اضافه کرد: بر اساس بررسی‌هایی که بنده انجام دادم متوجه شدم به هیچ عنوان کار کارشناسی روی این مناطق انجام نشده و مناطقی که دارای ظرفیت بوده،‌ ویژگی‌های لازم را داشتند همچنین از زیرساخت‌های مناسب برخوردار مانند منطقه ویژه امیرآباد که باید به منطقه آزاد تبدیل می‌شد بنا به ملاحظات سیاسی از جانب شخص رئیس‌جمهور خط خورده شد و نگذاشتند منطقه ویژه امیرآباد که دارای ویژگی‌های بسیار مهمی به منطقه آزاد تبدیل شود.

وی عنوان کرد:‌ منطقه ویژه‌ای با ویژگی‌های خاص توسط رئیس‌جمهور در لایحه گنجانده نمی‌شود اما نقاط دیگر مانند سیستان، اینچه‌برون، اردبیل و یا استان‌های دیگری که زیرساخت‌های و امکانات لازم را نداشتند و هنوز آب، برق، گاز و امکانات اولیه را ندارند تبدیل به منطقه آزاد و یا ویژه می‌شوند.

«در برخی مناطق ویژه جدیدی که تعدادشان بیش از ۷۰ منطقه هم می‌رسد که روز گذشته به تصویب رسید اکثر این شهرستان‌ها نه زمینی برای تبدیل شدن به منطقه ویژه دارند و نه زیرساخت‌های اولیه مخابراتی، آبی و برقی را دارند. اینها فقط می‌خواستند به نمایندگان امتیاز دهند تا در آستانه انتخابات سال آینده بتوانند توجه مردم را جلب کنند».

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:‌ این اقدام مجلس یک تصمیم کاملاً سیاسی بود و کار کارشناسی روی آن انجام نشد. بنده از شوری نگهبان می‌خواهم روی این موضوع حساس شود و همچنین قوانینی که با شرع و قانون اساسی مغایرت دارد را به تصویب نرساند؛‌ چون مناطقی که زیرساخت‌های لازم را ندارند به جای اینکه به صادرات در کشور کمک کنند تبدیل به مراکز واردات ایران تبدیل شده و به تولیدات داخلی ما ضربه می‌زنند و همچنین موجب افزایش شدید قاچاق می‌شوند و امید کاذبی را در میان مردم ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: این مصوبه نهایتاً موجب وابستگی هرچه بیشتر کشور به کالاهای بی‌کیفیت خارجی می‌شود و همان بلایی که روی مناطقی مانند قشم و کیش و دیگر نقاط آمد برای همین مناطق هم به وجود خواهد آمد.

شاعری افزود: روز گذشته تصمیماتی که در مجلس اخذ شد وهن مجلس و جمهوری اسلامی بود. چراکه مراکزی که دارای ظرفیت بودند توسط دولت مخالفت می‌شود و صرفاً به خاطر مسائل سیاسی این لایحه تصویب می‌شود. سال گذشته هم قرار بود این لایحه به تصویب برسد اما از آنجایی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بود رئیس‌جمهور از ترس اینکه رأی‌اش در مازندران کم شود دستور داد تا منطقه آزاد امیرآباد را در لایحه نگنجانند چراکه بین تعدادی از نمایندگان مازندران اختلاف بود.

نماینده مردم بهشهر در مجلس یادآور شد: بنده در همان زمان به آقای جهانگیری گفتم شما برای تصمیم‌گیری در خصوص منطقه ویژه و آزاد باید ملاک تصمیم‌گیری‌تان شاخص‌های فنی باشد نه میزان رایی که مردم می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری به شما بدهند. من فکر می‌کردم پس از انتخابات رئیس‌جمهوری آقای رئیس‌جمهور صدای مردم را می‌شنود و مطالبه مردم را گوش خواهد کرد و حداقل یک تصمیم در ست در این ۴ سال می‌گرفت و این کار را هم نکرد و پس از آن لایحه را به مجلس ارائه کرد و با مدیریت شخص لاریجانی روز گذشته یک تقسیم غنائم صورت گرفت و همه جای کشور را به منطقه آزاد و ویژه اختصاص دادند.

وی تصریح کرد: این اقدام یک کار نسنجیده غیرکارشناسی و غیرعقلانی بود و نمایندگان ملت را در پیشگاه مردم باید پاسخگو باشند. شورای نگهبان هم که نگهدارنده قانون اساسی و انطباق قانون اساسی با شرع است قطعاً در این زمینه دقت‌های لازم را خواهد داشت و مصوبات روز گذشته مجلس در خصوص مناطق آزاد و مناطق ویژه بار مالی بسیار زیادی بر دولت و مردم تحمیل خواهد کرد و ممکن است برای نمایندگان آبی داشته باشد اما برای مردم نانی نخواهد داشت.
شاعری همچنین یادآور شد: رسانه‌ها و شورای نگهبان و همچنین دولت باید هرچه سریع‌تر این روند را متوقف کنند؛ البته مصوبه رأی بالایی هم نیاورد یعنی 51 درصد رأی آورد و 49 درصد از نمایندگان به این لایحه رأی منفی دادند،‌ این یعنی این کار نسنجیده و غیرکارشناسی بود.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: در ابتدای بررسی این لایحه برای اینکه لایحه رأی بیاورد -چون می‌دانستند در صحن مجلس ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه به صورت عادی رأی نمی‌آورد- به خاطر اینکه رأی نمایندگان را در مجلس جلب کنند تقریباً به هر استان سه منطقه آزاد اختصاص دادند تا بتوانند با نمایندگان دیگر معامله کنند و رأی آنها را مثبت کنند. این کار به صلاح نبود.

نماینده مردم بهشهر در مجلس با تاکید بر اینکه ما نباید منافع ملی را فدای منافع شخصی کنیم،‌گفت: تصمیم دیروز کاملاً سیاسی، ‌غیرفنی و در آستانه انتخابات ۹۸ مجلس شورای اسلامی نوعی لابی گری بود که با کمک رئیس و هیأت رئیسه مجلس این تصمیم اشتباه اخذ شد البته بنده به رئیس مجلس هم گفتم که اگر قرار است یک منطقه ویژه به آزاد تبدیل شود منطقه ویژه امیرآباد بود. آنها این منطقه را خط می‌زنند اما منطقه‌ای که هیچ زیرساخت و امکانی نداشت و امکان سرمایه‌گذاری در آن وجود نداشت را تبدیل به منطقه آزاد و ویژه کردند. لذا این یک تصمیم غلط، غیرفنی و اشتباه بود.

وی اظهار داشت: پس از تصویب این لایحه موج قاچاق در کشور به راه خواهد افتاد و تولید ملی و زیرساخت‌های آن را هدف قرار خواهد داد. هر جایی که زیرساخت نداشته باشد و تبدیل به منطقه ویژه و آزاد شود، تبدیل به کانون و محلی برای واردات کالاهای بنجل خارجی خواهد شد و تولید ملی ما را نشانه می‌گیرد و در پی آن شاهد افزایش قاچاق و بی‌نظمی اقتصادی خواهیم بود.

شاعری گفت: بنابراین تصمیم روز گذشته مجلس به نظر من یک تصمیم خانمان‌برانداز برای نظام جمهوری اسلامی بود. بنده روز گذشته شاهد بودم که آقای لاریجانی به همراه آقای پورابراهیمی دائم به هر نماینده یک سهم می‌دادند و دیروز مجلس به صورت یک شرکت سهامی شده بود. از این طریق برخی می‌خواستند سهمی از دولت بگیرند تا در موارد دیگر هم معامله کنند و این با هدف سیاسی در آستانه انتخابات مجلس انجام شد. البته موارد دیگری هم در پشت پرده وجود دارد که فعلاً نمی‌توانم به آن اشاره کنم. همه اینها دست به دست هم داد تا روز گذشته روز تقسیم غنائم شود.
این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی عنوان کرد: جالب است که دولت تنها دو شرط آبکی این لایحه را به تصویب رساند. فردا هم در مجلس قرار است تعدادی دیگر به این مناطق اضافه شود و بر این اساس تعداد مناطق جدید به بیش از صد منطقه می‌رسد. مقصر اصلی این کار هم در مجلس از سوی هیأت رئیسه بود که مدیریت نشد و نگذاشتند این موضوع مدیریت شود. نباید چوب حراج بر سر کشور می‌زدند. شورای نگهبان باید صدای نمایندگان واقعی ملت را بشنوند. دیروز در مجلس چوب حراج به کشور زدند.

وی افزود:‌ قطعاً دولت نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کنند و در دوره بلندمدت چون نقش اقتصادی این مناطق ایفا نمی‌شود موجب یاس و ناامیدی مردم خواهد شد و کشور تبدیل به پایگاهی برای واردات و قاچاق کالا خواهد شد و تولید نیمه‌جان کشور را هم از بین خواهد برد.

شاعری خاطرنشان کرد: روز گذشته بنده شاهد بودم به هر نماینده‌ای که معترض و منتقد بودند دو سه منطقه می‌دادند و می‌گفتند این هم برای شما. مردم بدانند که روی کشور تماماً بر سر منافع سیاسی معامله شد و یکجا کل ایران را به منطقه آزاد هبه کردند.

وی در خاتمه تصریح کرد: این درس عبرتی است که مردم در انتخاب نمایندگان در دوره‌های بعدی دقت کنند و تراز نمایندگی را در دوره بعدی بالا ببرند و مردم در انتخابشان توجه کنند کسانی روی کار بیایند که شایستگی‌ها در اداره کشور و تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری به نحو احسن داشته باشند و با مصالح کشور این‌گونه بازی نکنند.

*برای مشاهده متن کامل لایحه  ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و نام حوزه‌ها اینجا کلیک کنید.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تصمیمات بسیار مهم و سرنوشت ساز که بعدها مدیران را به کاسه چه کنم چه کنمی که این روزها به برخی از موارد مهم آن دچار هستیم، می کشاند،
معمولاً در هیاهو دلار و سکه و گرو کشی قوت مرم و استیضاح و .... گرفته می شود.
Iran, Islamic Republic of
منطقه آزاد یعنی خروج ارز بیشتر از کشور چرا در این شرایط باید همچی تصمیمایی توی مجلس گرفته بشه ...
Iran, Islamic Republic of
مجلس دیگر در راس امور نیست....
Iran, Islamic Republic of
دانگي و دونگي كنيد كه دعواتون نشه