شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۸
«ترمیم کابینه» که در حد خیال باقی ماند؛

حمله به بهارستان نشینان برای کشیدن ترمز استیضاح‌ وزرا/ پیگیری مطالبات مردمی سونامی است؟

دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 638061
مجلس در خصوص استیضاح ها مورد انتقاد قرار گرفت تا هزینه استیضاح های آینده بیشتر و شاید ترمز آن کشیده شود.
حمله به بهارستان نشینان برای کشیدن ترمز استیضاح‌ وزرا/ پیگیری مطالبات مردمی سونامی است؟
گروه سیاسی جهان نيوز: مجلس شورای اسلامی بعد از اینکه مورد انتقاد قرار گرفت که چرا در خصوص مطالبات مردمی اقدامات لازم را انجام نمی دهد، کم کم به سطح مطالبات مردم نزدیکتر شد و دو وزیر در حوزه اقتصادی یعنی وزیر اقتصاد و وزیر کار را برکنار کرد. اخطارهای مجلس به دولتمردان دامن رئیس جمهور و وزیر خارجه را نیز گرفت و بعد از استیضاح دو وزیر اقتصادی دولت شاهد حضور «حسن روحانی» و «محمد جواد ظریف» در مجلس برای پاسخگویی به سئوال نمایندگان بودیم. 

اقدامات مجلس در راستای ایجاد تغییرات در تیم اقتصادی دولت درحالی است که دولتمردان از جمله «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور چندی پیش با ازدیاد فشار افکارعمومی بر روی دولت اعلام کرده بودند که تغییراتی در راه است اما بعد از مدتی گویی این موضوع فراموش شده باشد دولت دست به اقدام اصلاحی چندانی برای تغییر در کابینه اقتصادی خود نزد. 

تنها «ولی الله سیف» رئیس پیشین بانک مرکزی جای خود را به «عبدالناصر همتی» داد. تغییری که متاسفانه تغییری در وضعیت ارزی کشور تا به امروز ایجاد نکرده است هر چند که بایستی بیش از اینها نسبت به ایجاد تغییر شکیبایی به خرج داد؛ چراکه تازه رئیس کل جدید بانک مرکزی اصلاحاتی را در این زمینه انجام داده و گلایه هایی هم از سیستم بانک‌های کشور  و سیاست های گذشته ارزی دولت دارد. 

همتی حتی از اعلام دلار 4200 تومانی هم گلایه و آنرا تله آمریکایی عنوان کرده است. دلاری که به دلار جهانگیری معروف شد چراکه وی در حرکتی دستوری این موضوع را اعلام کرد. روزنامه های اصلاح طلب هم از او سوپرمن جدید ساختند اما این موضوع حالا گریبانگیر جهانگیری شده است و وی در حال حاضر تحت فشار نام دلار 4200 تومانی است.

با این شرایط دولت هنوز تغییراتی انجام نداده و هزینه این تغییرات به گردن مجلس افتاده است اما حالا شاهد نوعی ایجاد حرف و حدیث برای مجلس هستیم تا شاید ترمز اصلاحات کابینه اقتصادی دولت کشیده شود. در این میان روزنامه دولتی ایران روز یکشنبه توپخانه دولت علیه مجلس را شلیک کرد. 

این روزنامه با تیتر «قطار استیضاح ها کی متوقف می شود» نوشت: «قطار استیضاح اعضای کابینه را ظاهراً توقفی نیست. آن هم در شرایطی که دولت در جبهه های مختلف سرگرم مواجهه با اعمال فشارهای خارجی است.»

این روزنامه ادامه داد: «در چنین شرایطی مجلس دهم رکورد کشاندن وزرا به جلسات استیضاح را با سرعت می‌شکند؛ 5 استیضاح و 2 برکناری در یک سال. در این میان باید طرح سؤال از رئیس جمهوری را هم از نظر دور نکرد. اما هنوز ماجرا ادامه دارد؛ در اولین هفته بعد از سالگرد شروع به کار دولت یک وزیر دیگر هم استیضاح می‌شود؛ وزیر آموزش و پرورش. تازه باز هم این تمام ماجرا نیست. »

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت هم طرح استیضاح‌های بیشتر در مجلس را رفتن این نهاد به سمت رادیکالیسم در مقابله با دولت ارزیابی کرده که البته به ضرر خود مجلس تمام خواهد شد. او با اشاره به سؤال از رئیس جمهوری و استیضاح دو وزیر به دلیل مشکلات اقتصادی گفته است: «تکرار ماجرا باعث می‌شود تصور عمومی این باشد که مجلس فرار به جلو انجام می‌دهد و فرافکنی می‌کند و این پرسش پیش می‌آید که مجلس کجا باید استیضاح شود یا پاسخگو باشد؟»

وی پیشتر در  در حساب توییتری خود نوشته بود: «با توجه به عملکردنادرست رئیس دولت و تیم همراهش در یکسال گذشته و حال و هوای فعلی مجلس اگر هر وزیری گذرش به مجلس بیافتد قطعا استیضاحش رای می آورد توصیه میکنم وزرای محترم ترتیبی اتخاذ کنند تا گذرشان به مجلس نیافتد چون اگر چنین شود آن شود که برای دو‌ تن دیگر شد!»

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس و نماینده اصلاح طلب نیز به نوعی نمایندگان استیضاح کننده را متهم به بدعملی در حوزه انتخابیه خود کرده و گفت «نمایندگان چون نمی‌توانند مشکلات حوزه انتخابیه‌شان را حل کنند، وزیران را استیضاح می‌کنند. »

حتی برخی پیگیری مطالبان مردم را سونامی مجلس علیه دولت خواندند. در همین رابطه محمدرضا خباز نماینده چهار دوره مجلس درباره با غیر معمول خواندن این رفتار گفت: «دولت ضمن افزایش تعاملات با مجلس باید مقابل باج‌خواهی‌ها ایستادگی کند. او همچنین از هیات رئیسه مجلس خواست تا جلوی غوغاسالاری عده‌ای را بگیرد.»

حتی کار به جایی رسید که بیان شد که مجلس در پی انتخابات دست به چنین استیضاح هایی می زند. 

سایت تابناک درباره ارتباط میان استیضاح وزیر آموزش و پرورش و  انتخابات آینده مجلس نوشت: «دیگری نیز در مورد این وزارت خانه مطرح است، به طوری که برخی این استیضاح را بی ارتباط با موضوع انتخابات نمی دانند. به نظر می رسد در فاصله بیست روز تا آغاز سال تحصیلی و حدود یک سال تا کمپین انتخابات مجلس، برای نمایندگان اولویتحفظ کرسی نمایندگی اهمیت بیشتری دارد و مسائل کشور در اولویت های بعدی است.آموزش و پرورش در انتخابات مهم است، چون این وزارت خانه به دلیل ساختار گسترده و امکانات به ویژه در شهرهای کوچک، همواره مورد توجه نامزدهای انتخاباتی است و حالا در فاصله یک سال مانده به کمپین انتخابات، نماینده های فعلی تلاش می کنند با افزایش فشار بر این وزارت خانه، بتوانند از این امکانات و ساختار بهره مند شوند. در شهرستان های کوچک، هماهنگی با یک رئیس اداره یا انتخاب یک مدیر مدرسه و حتی موافقت با انتقال و جابجایی یک معلم ساده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.» 

با این حال شاهد نوعی حمله به مجلس برای کشیدن ترمز استیضاح ها هستیم. البته پاسخگو کردن دولتی که حالا حتی سخنگو هم ندارد از جمله مطالبات مردم است اما دولت سعی دارد پس از دو قربانی که در این عرصه فدا کرده است، دیگر اعضای کابینه خود را از برکناری مصون دارد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هاشمی : حکایت بعضی از مسئولین مانند آجر روی پدال است
Iran, Islamic Republic of
در این شرایط گاهی به نظر می رسد که اگر به جای یک راننده
یک آجر روی پدال گاز بگذاریم ! تفاوتی در رانندگی ایجاد نمی شود
ماشینی که با تدبیر ادامه مسیر ندهد چه راننده داشته باشد چه آجر ! فرقی ندارد
Iran, Islamic Republic of
با همین فرمان که دولت تدبیر !!!! حرکت میکنه امکان ته دره رفتن بسیار محتمل است .
Iran, Islamic Republic of
چرا آقای روحانی از تغییر در کابینه واهمه دارد؟!
Canada
....
Iran, Islamic Republic of
دلار به 12400 تومان و سکه به 4600000 رسید اگر مجلس استیضاح... رئیس جمهور رو کلید نزند اوضاع اقتصاد فاجعه بار خواهد شد.
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
مگر در کشور جایگاه دیگری بجز مجلس برای رسیدگی با کم کاری و بی تدبیری و قصور در انجام تکالیف قانونی دولتیان وجود دارد؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا سانسور می کنی سایت جهان همه مطالب را درج نمایئد مگر خلاف واقع و یا توهین و اکاذیب است مطالب که شما گزینشی در ج می کنید !!!!!!
دلواپس:
Iran, Islamic Republic of
روی کار امدن این دولت نتیجه ی رای مردم است انتخاب
غلط54درصد مردم دامنگیر همه شده دراین شرایط که هم مسئله ی وحدت وهم هجمه ی دشمن وجود داردا غیر از نماینده ها که طبق قانون واز طرف مردم دارای اختیارات زیاد وقدرت نماینده گی مردم می باشندچه کسی مسئول است ؟اصلا پس مجلس برای چیست؟....
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...
یک دست
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جالب اینجاست که همین مخالفان استیضاح کنونی، در دولت احمدی نژاد موافقان استیضاح کلی دولت بودند؛
...
United States
قطار استیضاح تا زمانی که ژنگنه، اخوندی، شریعتمداری و ظریف را زیر نگرفته باید ادامه پیدا بکنه و آماده برای روحانی و جهانگیری هم باشد. اینها یکی دو وزیر که خودشون میخواستند بر کنار کنند را طعمه کردند که این چند نفر بالا را توی گاو صندوق نگه دارند و حالا هم شانتاژ راه انداختند که کسی سراغ اینها نره.
Iran, Islamic Republic of
و ایضا
آخوندی و تعدادی دیگر
Iran, Islamic Republic of
مجلس چرا رئیس جمهور رو استیضاح نمیکنه پول ملی بشدت داره افت میکنه و نقدینگی غیر قابل کنترل شده
نمایندگان مجلس شما رو بخدا بداد مردم برسین دارن له میشم
Iran, Islamic Republic of
مهم نیس مردم له بشن
هرچی تورم بیشتر بشه حقوق خودشون رو بالا می برن !!!
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
....
نظریه شما ربطی به خبر نداشت . جهان نیوز
مردم
Iran, Islamic Republic of
...برخی دولتمردان بی کفایت و برخی نمایندگانی که برا منافع حزبی و شخصی از استیضاح کردن جلوگیری می کنند؟!!!!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
حال و روز این ایام که مردم در اثر مدیریت نا کارآمد دولت بی تدبیر و ناامید کننده به سختی و مشقت افتاده اند چنان ناراحت کننده است که اگر کل این دولت هم استیضاح شود سودی نخواهد بخشید ....