جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

انتقاد‌های تند اوباما و بوش از ترامپ

يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب: 637930
مراسم خاکسپاری جان مک کین در واشنگتن با حضور سه رئیس‌جمهور سابق و غیبت «دونالد ترامپ» برگزار شد؛ مراسمی که در آن چهار سخنران از مواضع رئیس‌جمهور کنونی انتقاد کردند.
انتقاد‌های تند اوباما و بوش از ترامپ
به گزارش جهان نيوز، عصر شنبه به وقت واشنگتن، مراسم ویژه ترحیم «جان مک کین» سناتور ارشد جمهوری‌خواه با حضور چهره‌هایی از قبیل: روسای جمهور سابق، قانونگذاران ارشد سابق و کنونی کنگره برگزار شد. همانطور که انتظار می‌رفت، این مراسم که در غیبت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شد، به صحنه‌ای برای انتقاد از سیاست‌های دولت کنونی این کشور بدل شد.

«مگان مک کین» دختر مک کین، «جو لیبرمن» سناتور سابق جمهوری‌خواه به همراه «باراک اوباما» و «جورج بوش» روسای‌جمهور اسبق آمریکا در این مراسم سخنرانی کردند. در این مراسم «بیل کلینتون» و همسرش «هیلاری کلینتون» هم حضور داشتند.

پیشتر در خبر‌ها آمده بود، مک کین وصیت کرده که بوش و اوباما در مراسم خاکسپاری او سخنرانی کنند و ترامپ در این مراسم حاضر نشود.

ضدیت مک کین و ترامپ از کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری شروع شد و کار به جایی رسیده بود که مک کین به عنوان سناتور جمهوری‌خواه، از ریاست‌جمهوری ترامپ نامزد رسمی و نهایی این حزب در انتخابات قبلی حمایت نکرد.

نقطه آغاز تنش‌ها، اظهارات ترامپ درباره اسارت مک کین در جنگ ویتنام بود. ترامپ در این اظهارات درباره اینکه جان مک کین «قهرمان ملی آمریکا» است، ابراز تردید کرد و او را به دلیل اینکه اسیر شده بود، مورد تمسخر قرار داد.

تنش‌ها بین این دو چهره جمهوری‌خواه با آغاز ریاست جمهوری ترامپ تشدید شد و دو طرف بار‌ها درباره مسائل داخلی و خارجی علیه یکدیگر صحبت کردند.

دختر مک کین در سخنرانی مراسم خاکسپاری پدر، به شعار «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» که شعار انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ بود و همچنین اظهارات او علیه اسارت جان مک کین در جنگ ویتنام به شدت تاخت.

مگان مک کین مراسم خاکسپاری جان مک کین

مگان مک کین گفت: «او مردی بزرگ بود. ما اینجا جمع شدیم تا درباره عظمت آمریکا سوگواری کنیم. آمریکای جان مک کین بخشنده، پذیرا و با شهامت، محترم، مطمئن و امن است و به مسئولیت‌پذیر است و به آرامی صحبت می‌کند چراکه قوی است. آمریکا خودستایی نمی‌کند و رجز نمی‌خواند چراکه نیازی به این کار ندارد. آمریکای جان مک کین نیازی به این ندارد که دوباره با عظمت شود چرا که همیشه با عظمت بوده است».

باراک اوباما که در انتخابات سال ۲۰۰۸ رقیب مک کین در انتخابات ریاست جمهوری بود، هم در سخنرانی خود به تمجید از او پرداخت و تلویحا از مواضع ترامپ انتقاد کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا از سیاست‌های مهاجرتی ترامپ انتقاد کرد و گفت که در آمریکا صرف نظر از «رنگ، نژاد و جنسیت» باید فرصت برابر داشته باشند.

اوباما گفت: «آنچه کشور ما را با عظمت و بزرگ می‌کند آن است که عضویت ما (در کشور آمریکا) به خاطر خون، شکل و ظاهر و یا اینکه نام خانوادگی‌مان چه باشد، نیست و یا اینکه پدران و پدربزرگ‌هایمان از کجا آمده‌اند، بلکه پیروی از این اعتقاد مشترک است که همه ما در برابر هم برابر هستیم».

او با اشاره تلویحی به حملات لفظی مداوم ترامپ علیه دیگر چهره‌ها در آمریکا و سایر کشور‌ها گفت: «سیاست ناشی از خشم تصنعی و گزافه‌گویی، سیاستی است که وانمود می‌کند که شجاع و سرسخت است، اما حقیقت آن است که [این سیاست]زاییده ترس و وحشت است».

جورج بوش، رئیس‌جمهور سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ که سابقه رقابت با مک کین در مبارزات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۰۰ را دارد، در سخنرانی خود از جو سیاسی موجود در آمریکا انتقاد کرد.

بوش پسر گفت: «جان در دوران طولانی خدمتش با سیاست‌ها و اقداماتی که معتقد بود ارزشی برای کشورش نداشتند، مقابله کرد. اگر جان مک کین حضور می‌داشت قطعا می‌گفت: آمریکا بهتر از آن چیزی است که اکنون می‌بینیم».

او نیز با انتقاد تلویحی از مواضع مهاجرتی ترامپ و تاکید‌های مکرر او به ساخت دیوار مرزی تصریح کرد: «احترامی که جان مک کین برای شان و منزلت همگان قائل است، در مرز‌ها متوقف نمی‌ماند و ‎امکان حذف آن توسط دیکتاتور‌ها نیست».

«جو لیبرمن» سناتور اسبق و دوست نزدیک مک کین در سخنرانی خود در این مراسم، از جو سیاسی موجود در آمریکا و استفاده مکرر ترامپ به حملات شخصی به دیگران انتقاد کرد.

لیبرمن گفت: «به نظر می‌رسد که درگذشت او به مردم آمریکا یادآوری کرده که چه ارزش‌های والایی سبب با عظمت کردن ما می‌شود و نه سیاست حزبی و سیاست حملات شخصی که اخیرا ویژگی و خصیصه زندگی ما شده است».

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *