شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱۴
تکذیبیه‌ای که به واقعیت نزدیک شد؛

آقای وزیر! پراید ۴۰ میلیون تومانی عقلانی است؟

يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 637741
گران‌فروشی، احتکار خودرو و به‌هم‌ریختگی بازار وزیر صنعت معدن تجار را به مجلس و پای میز استیضاح می کشاند؟
آقای وزیر! پراید ۴۰ میلیون تومانی عقلانی است؟
گروه سیاسی جهان نيوز: در تیرماه سال جاری خبری درخصوص قیمت واقعی خودرو پراید از نظر وزیر صنعت معدن تجارت عنوان شد که محمد شریعتمداری عنوان کرده است که قیمت واقعی پراید 62 میلیون تومان است. این خبر اما بلافاصله توسط پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه تکذیب شد.

در تکذیبیه این خبر عنوان شد که « مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر برخی رسانه ها که در روزهای اخیر با انتشار نادرست بخشهایی از سخنان محمد شریعتمداری در نشست خبری ویژه روز صنعت و معدن با خبرنگاران، مدعی شدند که بر اساس سخنان وی هر خودروی پراید ۶۲ میلیون و پانصد هزار تومان ارزش دارد را خلاف واقع و تاسف برانگیز دانست و تصریح کرد: این خبر دروغ است و وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هیچگاه نگفت که هر خودروی پراید چه قیمتی دارد؟»

روابط عمومی این وزارتخانه ادامه داد: «وی از تقاضای فوق العاده و غیر طبیعی چند روز پیش برای انواع خودروهای داخلی اعم از پراید، پژو و سمند و سایر خودروهای تولید داخل با طرح تقاضای غیر عادی ناشی از حرکت نقدینگی بسمت این نوع خودروها در سایت های فروش خودروساز ها سخن گفت.»

بعدها خود شریعتمداری در خصوص خبری منتصب به وی در زمینه قیمت واقعی خودروی پراید، اظهار داشت: «صحبت‌های منتشر شده با عقل و منطق هماهنگی ندارد و چنین موضوعی را من مطرح نکرده‌ام و آن را تکذیب می‌کنم.»

این موضوع تکذیب شد اما دو نکته اساسی در مورد قیمت امروز خودرو خصوصا پراید که به 40 میلیون تومان رسیده است وجود دارد. اول اینکه بنابر تکذیبه روابط عمومی وزارت صمت وزیر این وزارتخانه با حرکت نقدینگی به سمت این خودروها موضوع افزایش قیمت این موارد را پیش بینی کرده بود و از سوی دیگر وزیر اقتصاد در سخنان خود بیان می کند که صحبت های منتشر شده درباره قیمت این خودرو با عقل و منطق هماهنگی ندارد. بنابراین در این عرصه چرا این وزارتخانه آنچنان که باید جهت کنترل قیمت سرسام آور خودرو داخلی تمهیدات لازم را نیندیشیده و از سوی دیگر با توجه به صحبت های وزیر صنعت قیمت اخیر خودروهای داخلی بخصوص پراید عقلانی است؟ اکنون که قیمت پراید به خبری که وزیر صنعت آنرا تکذیب کرده نزدیک شده است پاسخ شریعتمداری به این موضوع چیست؟

البته وزیر برای پاسخگویی به این سئوال هنوز دلایل محکمی را بیان نکرده است. چندی پیش بود که وزیر صنعت به رسانه ملی دعوت شد تا درباره این موضوع پاسخگو باشد اما طبق اعلام مجری برنامه تلویزیون با وجود هماهنگی قبلی وزیر از حضور در این برنامه امتناع ورزید.

وزیر صنعت درباره علت گرانی خودرو اخیرا بیان داشته است که بخشی از این تغییرات قیمت خودرو داخلی به نوسانات قیمت ارز باز می‌گردد و بخش دیگر را به دلالی و ترغیب مردم برای تبدیل پول خود به خرید خودرو و گرانتر فروختن آن در بازار دانست که بیان داشت با خودروسازان داخلی و همچنین فروشندگان بزرگ هماهنگی و تلاش شده است که در حوزه فروش خودروهای دسته دوم هم ساماندهی صورت بگیرد.

برخی نمایندگان درمجلس نیز به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت افزایش بی‌رویه قیمت خودرو تولید داخلی و لزوم در نظر گرفتن تدبیر برای کاهش قیمت‌ها تذکر داده‌اند.

همچنین در روز دهم شهریور ماه بود که علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، گفت: «چندی پیش طرح استیضاح آقای شریعتمداری وزیر «صمت» از سوی حدود 70 تن از نمایندگان مجلس با محوریت نابه‌سامانی‌های بازار خودرو و رکود در بخش تولید تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد.»

یوسف‌نژاد تأکید کرد: «طرح‌های استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده‌ایم تا آنها را تعیین تکلیف کرده و نهایتاً در قالب یک طرح استیضاح، تقدیم هیئت‌رئیسه شود.»

«عدم نظارت بر صنایع خودروسازی کشور که سبب گران‌فروشی، احتکار خودرو و به‌هم‌ریختگی بازار شده است»؛ یکی از دلایل استیضاح کنندگان شریعتمداری عنوان شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کدام قیمت ها عقلانی است که قیمت ماشین عقلانی باشد
خاتمی باید به خاطر حمایت از دولت و وزرای بی لیاقت خجالت بکشد
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
این فرد هم وزیر خاتمی بد هم روحانی است خاتمی باید خجالت بکشد و ساکت شود دم بر نیاورد
Iran, Islamic Republic of
شما جهان نیوزی ها توبه کتید از تبلیغات حرام تور آنتالیا و استانبول و ...
این لقمه های حرام پدرتونو در میاره
برخورد با وزیران را از رهبر کره شمالی یاد بگیرید .
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
... اگر مردم ما فقط یکماه ازخرید اقلام غیر ضرور گران شده کناربرن همه چیزدرست میشه
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته !!
Iran, Islamic Republic of
ای کاش زندگی اولیه مردم تامین می شد دیگر خوب بود
محمد
Canada
مسئولین بی کفایت کمر مردم را شکستند.خدا کمرشان را بشکند.
Canada
پراید؟؟ !!!اصلا چی چی هست؟ منظورتون همان پرایدو....نه.....پرادو است؟؟!!!
سعيد
Iran, Islamic Republic of
كاش يك نقطه تصميم قاطعي گرفته مي شد
اينكه يا خودروسازان قيمت محصولات را در حد كيفيت پايينشان كم كنند يا اگر نمي توانند خودروها را به قيمت معقول بفروشند، حداقل تعرفه ١٠٠ درصدي واردات خودرو را دولت كاهش به صفر برساند تا مردم با همين دلار ١٠ توماني، با پول يك پرايد يه ماشين خارجي سوار بشوند
اشتباه مي گم؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نه اصلا عقلانی نیست تا هشتاد جا داره
Canada
حتی ۱۰۰!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
این پراید 40 میلیونی ؛ اگه حبابش بترکه ، فقط سوئیچش میمونه !!