پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ارائه روشی جدید برای تشخیص "افسردگی"

شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 637639
محققان دانشگاه "ام‌آی‌تی"(MIT) مدلی ساخته‌اند که می‌تواند وجود بیماری افسردگی را تشخیص دهد.
ارائه روشی جدید برای تشخیص "افسردگی"
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، زمانی‌که افراد برای تشخیص "افسردگی" به پزشک مراجعه می‌کنند، سوالاتی که اغلب از بیماران پرسیده می‌شود، راجع به رفتار، بیماری‌های روحی، شیوه زندگی و پیشینه زندگی آنها است. پزشکان با توجه به جواب بیمار به این سوال‌ها، بیماری وی را تشخیص می‌دهند.

حال محققان دانشگاه "ام‌آی‌تی"(MIT) مدلی ساخته‌اند که می‌تواند بدون نیاز به پاسخ به این سوالات، افسردگی را تشخیص دهد.این مدل براساس شیوه‌ نوشتار و مکالمه افراد است.

به گفته "توکا آلنانی" رهبر این تحقیقات، اولین نشانه و علامتی که نشان‌ می‌دهد فردی خوشحال، هیجان‌زده و غمگین است و یا علائمی جدی مانند افسردگی دارد، از طریق صحبت کردن وی ظاهر می‌شود.

محققان این مدل را "متن آزاد" نامیده‌اند زیرا در این مدل هیچ‌گونه قید و شرطی در انواع سوال‌هایی که پرسیده می‌شود و یا جواب‌هایی که داده می‌شود، وجود ندارد.در این مدل، محققان از تکنیک مدل‌سازی متوالی استفاده کردند و متن و صدای مکالمات هر دو گروه افسرده و غیر افسرده را به مدل وارد کردند.

این مدل توالی کلمات یا سبک گفتار بیماران را مورد توجه قرار می‌دهد و تعیین می‌کند که این الگوها بیشتر در افراد افسرده دیده می‌شود یا افراد غیر افسرده.مدل مذکور همچنین قادر به پیش‌بینی بروز افسردگی نیز است.در آزمایشات انجام شده، این مدل در شناسایی افراد افسرده، ۷۷ درصد موفقیت آمیز عمل کرد.

این در حالی است که باقی مدل‌های موجود ساختارهای پیچیده‌ای دارند و سوالات متعددی از بیماران می‌پرسند.به گفته محققان این پروژه، مدل ساخت آن‌ها ابزاری مفید برای پزشکان است. چرا که هر بیمار به طرز متفاوتی صحبت می‌کند.

در آینده، این مدل می‌تواند در اپلیکیشن‌های موبایل نیز استفاده شود و و صدا و متن گفتار کاربرانش را نظارت کند و در صورت بروز ناراحتی، هشدارهای لازم را ارسال کند.این برنامه می‌تواند مورد استفاده افرادی قرار گیرد که بنابر دلایل مختلف، از قبیل هزینهو یا کمبود آگاهی قادر به مراجعه به پزشک نیستند.

رهبر این مطالعه اظهار کرده است که این  مدل قادر به تشخیص ۱۰۰ درصدی افسردگی نیست ولی مفهومی از ارزیابی این بیماری از سیگنال‌های صحبت‌های روزانه افراد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *