پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۴۳
شهرداری تهران برای عید غدیر چه کرده است؟

شهرداری تهران را چه می‌شود؟/ پایتخت ایران رنگ و بوی «عیدالله الاکبر» نمی‌دهد +تصاویر

چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 637163
با اندک گردشی در خیابان های پایتخت ایران اسلامی این سوال در ذهن شهروندان نقش می بندد که شهرداری تهران در زمینه زیباسازی شهر به مناسبت گرامی داشت عید سعید غدیر چه کاری انجام داده است؟
شهرداری تهران را چه می‌شود؟/ پایتخت ایران رنگ و بوی «عیدالله الاکبر» نمی‌دهد +تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: در آستانه عید غدیر خم قرار داریم که آنرا عیدالله اکبر می نامند و برای ما شیعیان این عید رنگ و بوی خاصی دارد.

رهبر معظم انقلاب هم بر گرامی داشت این عید بزرگ تاکید داشته و اینکه چرا عید غدیر خم را عیدالله الاکبر می نامند در سال 95 بیان فرمودند: « اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئله‌ی غدیر به مسئله‌ی دیگری قابل تطبیق نیست. همین آیه‌ی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً»(۱) که در اوایل سوره‌ی مائده است، با غیر مسئله‌ای در وزن و اهمّیّت و اندازه‌ی مسئله‌ی غدیر، قابل تطبیق نیست؛ فقط یک‌چنین مسئله‌ای است که میتواند تعبیر «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم» درباره‌اش بیاید. آن‌کسانی که در مضمون این آیات خدشه کرده‌اند، حرفهایی میزنند، مطالبی گفته‌اند، مخالفین و کسانی که قضیّه‌ی غدیر را قبول ندارند این آیه را به نحوی تأویل کرده‌اند لکن این بخش از آیه قابل تأویل نیست. امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ آن احکامی که در این آیه، در اوّل سوره‌ی مائده، قبل و بعد از این فِقره آمده است، مگر چقدر اهمّیّت دارد؟ این تعبیر درباره‌ی نماز نیامده است، درباره‌ی زکات نیامده است، درباره‌ی جهاد نیامده است؛ درباره‌ی هیچ یک از احکام فرعی الهی نیامده است که «اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»؛ پس این یک قضیّه‌ی دیگری است؛ غیر از این احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیّه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی.»

شهرداری عیدالله الاکبر را چگونه گرامی داشت؟
پس بنابراین گرامی داشت این عید موضوع مهمی است که متاسفانه با یک مشاهده میدانی در  تهران، پایتخت ایران اسلامی در آستانه این روز دیده می‌شود که شهرداری تهران چندان برای این موضوع تدارک ندیده است و اغلب بیلبوردهای شهر یا تبلیغاتی هستند و یا در موضوعات دیگری مورد استفاده قرار گفته‌اند.

البته این موضوع تنها به مناسبت های مذهبی ختم نمی شود بلکه مناسبت های انقلابی مانند جشن پیروزی انقلاب اسلامی در سال گذشته نیز مورد غفلت سازمان زیباسازی شهر تهران قرار گرفت و اغلب به جای بیلبوردهای انقلابی شاهد بیلبوردهای وطنی در شهر تهران بودیم. موضوعی که انقلاب در آن موج نمی زد و سستی و بی حالی در آذین بندی شهر تهران در سالگرد انقلاب به چشم می خورد.


در واقع در کنار این بی‌حالی، بنرهایی دیده می‌شد که به نظر می‌رسد مربوط به تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است اما آنچه در میان این بنرها غایبت بود، اشاره به انقلاب اسلامی است، در واقع در اکثر بنرهای استفاده‌شده توسط شهرداری تهران در سطح شهر، تنها به ایران اشاره‌شده بود و هیچ خبری از جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در بنرها وجود ندارد.


بیلبوردهای که بوی تفکرات سیاسی خاص می دهند
از سوی دیگر چندی پیش بود که ماجرای بیلبوردهای «گفتگو کنیم» اتفاق افتاد.  بیلبوردهایی در ظاهر سعی می‌کرد به مردم یاد بدهد کِی گفتگو کنیم؟ کجا گفتگو کنیم؟ با کی گفتگو کنیم؟ چرا و ...؛ اما به نظر رسانه های مختلف این موضوع یک فعالیت سیاسی برای حضور و خودنمایی ایدئولوژی و راهبرد  فکری یک جریان سیاسی خاص در سطح شهر بود.


این پروژه تحت عنوان خوش رنگ و لعاب و فریبنده "گفت و گوی ملی" در ظاهر یک الگوی مسالمت آمیز در حل مناقشات سیاسی داخلی و در واقع ابزار مداخله سیاست‌های دول غربی و آمریکا در تصمیم گیری‌ها و امور کشورهای مختلف می‌باشد. موضوعی که رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با اشاره به این بیلبوردها از طراحی گرافیکی ضعیف آنها و محتوای هجوشان با ادبیات طنز خودش انتقاد کرد.



برای اعیاد و مناسبت های انقلابی و مذهبی پول نداریم
جالب اینجاست که در تماس با سامانه پاسخگویی شهرداری تهران بیان می شود که تصمیم گرفته شده که برای اعیاد یا هر چیز دیگری (فرهنگی) بودجه کمتری مورد استفاده قرار بگیرد. در پاسخ به این سوال که چرا در مسائل فرهنگی دیگری تبلیغ می شود اما درباره عید غدیر این مسئله صدق نمی کند بیان می شود که این تشخیص سازمان زیباسازی شهر تهران است و اعلام کرده اند که در حوزه فرهنگی هزینه‌ها بایستی کمتر شود. ظاهرا این بی پولی شهرداری اصلاح طلبان تنها خلاصه به مواردی همچون محرم، اربعین و عید غدیر می شود.

درحالی که شهرداری تهران از بی پولی دم می زند که شاهد آن هستیم که شهر تهران پر شده از تبلیغات‌های تجاری مختلف که درآمد کمی هم ندارد. سئوال اینجاست اینکه شهرداری تهران همواره از بی پولی دم می زند چرا در موارد دیگر مانند خریداری تبلت و ماشین نو برای اعضای شورای شهر تهران و همچنین چیدمان سفره هفت سین برای شورای شهر تهران که ۱۴ میلیون تومان هزینه در عید نوروز امسال در برداشت، این موارد رعایت نمی شود.


20 بیلبورد هدیه روز تولد خانم بازیگر
از سوی دیگر چندی پیش بود که در روز تولد «بهاره افشاری» یکی از بازیگران سینما سازمان ورزش شهرداری تهران 20 بیلبورد معادل 6 میلیارد تومان به عنوان هدیه روز تولد به این سلبریتی اهدا کرد. موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و جار و جنجال زیادی به پا کرد. سازمان ورزش شهرداری تهران این موضوع را تکذیب کرد اما در فیلمی که از مراسم تولد این سلبریتی منتشر شده نشان می دهد که 20 بیلبورد به وی اهدا می شود. بعدها شهردار تهران و همچنین رئیس سازمان زیباسازی این موضوع را تایید کردند اما بیان داشتند که سرپرست سازمان ورزش چنین اختیاراتی نداشته و ندارد.

از سوی دیگر درباره مدیریت شهر تهران گلایه‌های فراوانی وجود دارد که رئیس شورای شهر با انتقاد از ناکارآمدی مدیران ارشد و میانی شهرداری گفت:« باید با بازتعریف اولویت‌های جدید و چابک سازی بدنه شهرداری مردم را راضی‌تر و قانع‌تر کنیم.»

با این حال ماجرای بیلبوردهای شهر تهران در دوره مدیریت اصلاح طلبان حاشیه‌های مختلفی به خود دیده است اما در این مورد خاص یعنی گرامی داشت روز عید غدیر خم آنچه در سطح شهر موجود است و به چشم غیر مسلح دیده می شود عملا کار خاص و چشمگیری درباره مناسبت عید بزرگ انجام نشده است، هر چند که شاید شهرداری تهران بخصوص سازمان زیباسازی در ادامه مطرح کند که کارهایی انجام شده است اما این کارها چندان چشم نواز و چشمگیر نیست و بعضا در میان تبلیغات تجاری انبوه شهر تهران گم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برای سلبریتی ها بیلبورد دارند برای مولای متقیان ندارند؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
سکولار یعنی همین
Iran, Islamic Republic of
در بیلبودرهای جوکشون در مورد گفتگو ،با در ودیوارحرف زدن رو هم گفته بودند ولی از نماز به عنوان گفتگو با خدا فاکتور گرفته بودند!
Iran, Islamic Republic of
مشکل این جریان دقیقا تقابل با دین و دینداری است... اینها تفاله‌های فکری غرب هستند
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی؟!!!
یعنی شما از یک جریان فکری.... توقعی جز این دارید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دغدغه فرهنگي ندارند
United States
چرا دارند ولی کسانی که این بودجه های فرهنگی را میگیرند برای دوستان مداح خود هزینه مبکنند
Iran, Islamic Republic of
خخخخخع برو داداش من برو در ثواب! این عده مفتکی شریک نشو !
...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز
یکبار شد که نظر مثبت بدی ؟
اونوقت به ما تهمت می زنی که به شما می گوئیم
طاغوتی و آمریکائی و جاسوس و فتنه گر
بعد دم از اسلام می زنید و اینکه اسلام را پای منابر یاد گرفته اید و ...
Iran, Islamic Republic of
وقتی در پرداخت قبض های اب و برق و گاز هفتمون گرو هشت هست وقتی اوضاع و احوال دولت و شهرداری خوب نیست و پول را باید برای کارهای واجبتر هزینه کرد چه ضروتی هست اینگونه خرجها
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا دیروز تو خیابون دقت کردم هیچ اثری ندیدم!
فقط چند خط پرچم سبز و ساده تو یه میدون کوچک بود!
صرفاً جهت اطلاع
Iran, Islamic Republic of
هيأت امناي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران:
· شهردار تهران
· وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
· رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
· رئیس سازمان صدا و سیما
· مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
· مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
· رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
· وزیر آموزش و پرورش
· رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور
· رئیس شورای فرهنگی اجتماعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی
· رئیس شورای اسلامی شهر تهران
Iran, Islamic Republic of
چنبره لائیک ها بر مراکز فرهنگی از جمله زیباسازی شهرداری وسیما !
مردم
Iran, Islamic Republic of
چنان از اهل بیت ضربه خواهند خورد
از هر دستی بدهی از همان دست می گیری.
Iran, Islamic Republic of
انشاءالله.
Iran, Islamic Republic of
ان شالله مردم به طور خودجوش این کارها را برای عید غدیر، عید نیمه شعبان، عاشورای حسینی و ... انجام می دن و نیازی به شهرداری و مسئولان ندارند. دل مردم با ائمه اطهاره ..........
مهدی
Denmark
...
احد
Iran, Islamic Republic of
مولای متقیان در طول عمرش باشکم سیر نخابید
مولا علی(ع) برای سیر کردن شکم فرزندانش سفره رنگین
پن نکرد علی ابن ابیطالیب برای رضایت وشادی اطرافیانش وخانوادش ازبیت المال هزینه نمیکرد
لطفا کنید بنام علی (ع) فاکتور های میلیاردی صادرنکنید
هرکس علی واولاد علی رادوست دارد به شیعیان پیروان
آن مولا ظلم نکند حق حقوق مردم را پایمال نکند
یقین داشت باشد که روح علی(ع) شاد ومسرور خواهد شد (عید غدیر خم مبارک )
Iran, Islamic Republic of
حرفهای قشنگی زدی اما نتیجه غلطی گرفتی.....
چرا اون موقعی که ارز مملکت رو خرج پاتایا و ترکیه میکنند از این حرفها نمیزنی؟!!!!
Canada
اگر زن گرفتن مثل زمان امام علی ع آسان بود و با خرج یک سفر پاتایا یا ترکیه میتوانستند مثل امام علی ع حداقل یک همسر داشته باشند دیگر کسی پاتایا و دوبی و ترکیه و ...... نمی رفت. با اقتصاد فعلی حتی یک دونه همسر نمیشه گرفت.....
عدالت
Saudi Arabia
و همان امام علی (ع) در کاخ زندگی نکرد و زندگی اشرافی نداشت برای کارگزاران مرکب همواری فراهم نساخت در صورتی شورای شهر تهران اولین کاری که کردند ماشین و تبلت خریدند عثمان بن حنیف وقتی به یک مهمانی یکی از اشراف رفت مورد مواخذه قرار داد در اینترنت جستجو کنید ۱۵۰ میلیون پول چای مجتمع تشخیص در زمان ریاست مرحوم مغروق استخر فرح پهلوی محل تشکیل و محل دفتر حاج آقا کاخ مرمر بود یک روز در هفته فقط جلسه تشکیل می شد و ایضا ۷۰ میلیارد پول بی زبان به موسسه سیدحسن مصطفوی
Iran, Islamic Republic of
دروغ میگی حقه بازی می کنی
چرا خلط مبحث می کنی؟!
چطور برای چو ایران نباشد حق دارند از بیت ا لمال هزینه کنند، برای چیزهای بی ارزش حق دارند هزینه کنند اما به شعائر دینی که رسید به فکر بیت المال افتادی؟!!
Iran, Islamic Republic of
مرد حسابی سوراخ دعا. را گم کردی استفاده شخصی از بیت المال مشکل دارد نه منافع ملی وفرهنگی
Iran, Islamic Republic of
اگه الآن قالیباف شهردار بود فریاد همه به گوش فلک رسیده بود
Iran, Islamic Republic of
از گناهان قالیباف این است که تهران را چنان آباد کرد که تا پانزده سال آینده یک ...هم می تواند در این پست قرار گیرد و مشکلی هم بوجود نمی آید .
Iran, Islamic Republic of
.‌..
عدالت
Saudi Arabia
با آل علی هر در افتاد ور افتاد
این همه سرخوردگی که باعث شده کارش پیش نرود همین است
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا این بی پولی شهرداری اصلاح طلبان تنها خلاصه به مواردی همچون محرم، اربعین و عید غدیر می شود.
آشنا
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در شهر اصفهان هم که شهره خاص و عام بود در اعیاد و مراسمات مذهبی
این روزها خبری از عید نیست
دهه ولایت بی رنگ و بو بر شهر اصفهان گذشت
و شهرداری خود را به خواب زده
البته تابلوهای کنسرت از یمن قدوم این شورای شهر دائما حتی د ایام شهادت خار چشم است
اگر چهار هیات و دسته خودجوش نبود
اصفهان هم...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
حیف قالیباف؛ حیف قالیباف؛ حیف قالیباف
شهرداری تهران در زمان قالیباف در مراسم اربعین غوغا می کرد. شهر کربلا در اختیار شهرداری تهران بود و چه خدماتی به زائرین شد.
ولی سال قبل همه از همدیگه می پرسیدند پس شهرداری تهران کو!!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز؛ خوشحال میشم در این رابطه نظر آقای همیشه نظریه پرداز در هر موضوعی را بشنویم. جناب زیبا کلام را گفتم
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
از کوزه همان برون تراود ، که در اوست !
Iran, Islamic Republic of
شهرداری تهران فعلاً به دنبال اینست که کجا گفتگو کنیم و محل گفتگو را هم پیشنهاد داده است محلهایی مانند استخر، سونا ، حمام عمومی ، حمام نمره ، پارک ، پارکینگ منازل ، انباری، کافی شاپ ، قلیان سرا و غیره ، خب با این توضیحات آیا شهرداری فرصت فکر کردن به اعیاد مذهبی را دارد، صد البته که ندارد . بنابراین با این حجم وسیع فعالیت شهرداری آیا انصاف است که انتظار توجه با اعیاد مذهبی را داشته باشید.
رضا
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه شهرادری این دوره در امور فرهنگی بسیار ضعیف است.
با اینکه مدتها از ماه رمضان می‌گذرد هنوز در برخی ایستگاه‌های متروی تهران، بنرهای ماه رمضان نصب است!!!!
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی ! این اصلاح طلبان ، در دوره حدود یک سال ، در شورای شهر و شهرداری ...
Iran, Islamic Republic of
درعوضش درتابلوها شهر موزه اشرافگرا انقلاب به چشم میاد!!!!
Germany
حداقل بعضی ها در دشمنی با دین خدا صادق هستند. و ه جور بتونن مطابق عفیده ی فاسدشون رضایت شیطان رو جلب میکنن.
خاک بر سر امثال من که در دفاع از دین خدا فقط بی ادبی و بد اخلاقی و دریدگی و بی تقوایی با مردم رو در پیش گرفتیم و نه تنها مخالفین رو جذب نمیکنیم بلکه مؤمنین رو هم به اسم دین خفه میکنیم و از پشت به دین خدا خنجر میزنیم.
United States
اقای زاکانی پولش را بده ـ اتفاقا منم قبول دارم که تبلیغات عید ولایت کم رنگ بود
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
از کسانی انتظار دارید برای اعیاد اسلامی و ملی برنامه‌ریزی کنند ...!!!!!!!
United Kingdom
...
حامد
Iran, Islamic Republic of
از برکت اهل بیت علیهم السلام تو این مملکت به نان و نوایی رسیدند و حالا در صدد حذف اهل بیت از زندگی مردم ایران هستند !...
عمار
Iran, Islamic Republic of
اینها همان مدعیان دین از سیاست هستند چه انتظاری دارید؟!
وقتی ملت به لیست مورد تایید بیگانگان چشم بسته رای میدهند باید اوضاع آشفته اقتصادی ،فرهنگی و.... را هم انتظار داشته باشند ....