چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۲۸

چه کسانی پراید را یک ماهه ۲۲ میلیون گران کردند؟

چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 637128
قیمت انواع خودرو در بازار در حالی به ارقام نجومی رسیده که برخی خودروسازان و فضای مجازی را مقصر می دانند، اما عده ای هم انگشت اتهام را به سمت نمایشگاه داران و فروشندگان عمده بازار نشانه رفته اند.
چه کسانی پراید را یک ماهه ۲۲ میلیون گران کردند؟
به گزارش جهان نيوز، این روزها در بازار خودرو خبری از معاملات نیست و به اعتقاد فروشندگان خودرو رکود بازار هر روز تشدید شده و رونقی در معاملات نیست اما سوال اینجاست که چرا در بازاری که همه بر کسادی آن تأکید می‌کنند طی یک ماه اخیر شاهد رشد قابل توجه قیمت انواع خودروهای داخلی است. رشد افزایش قیمت‌ها در حال حاضر به حدی رسیده که هر کس خودروهای خود را نجومی قیمت گذاری کرده و هر روز منتظر سود بیشتر با بالا رفتن قیمت‌ها است.
 
برخی فعالان بازار معتقدند: قیمت خودروها برای ما هم عجیب و غریب شده  به نحوی که قیمت‌ها را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه فضای مجازی و سایت‌های فروش خودرو، اعلام کننده قیمت خودروها شده‌اند. جالب اینجاست در برخی از خودروهای سال 95 و 96 قیمت‌ها از صفر سال 97 هم بیشتر است.

به عنوان نمونه تعدادی در آگهی‌های اینترنتی برای یک سمند ال ایکس مدل 95 قیمت 61 تا 62  میلیون تومانی را پیشنهاد داده اند درحالی که قیمت صفر این خودرو  فعلاً در بازار 58 میلیون تومان تعیین شده است.

البته فروشندگان خودرو می‌گویند افرادی که برای خودروهای خود قیمت‌های بالا تعیین می‌کنند فروشنده نبوده و فقط با قیمت‌گذاری‌هایشان بازار را بهم ریخته‌اند که این روند باعث می‌شود که صاحبان خودروهای صفر کیلومتر هم قیمت ها را گران تر کنند.

اگر امروز سری به فضای مجازی بزنید بازار معاملات خودرو آن هم با قیمت‌های نجومی رونق بسیاری دارد. حضور جدی واسطه گران در فضای مجازی به حدی داغ شده که با رشد قیمت پراید عمده سایت‌های فروش خودرو پر از تبلیغات پراید 111 شده است. برخی تحویل یک ساعته آ‌ن‌هم با مبلغ 45 تا 55 میلیون تومانی را برای این خودرو پیشنهاد کرده و تعدادی دیگر به طروق مختلف سعی در افزایش قیمت این خودرو در تبلیغات خود دارند.

*بازاری که افزایش قیمت‌ها در آن  مهندسی است
در همین ارتباط یک فروشنده خودرو با بیان اینکه عموماً خودروسازان با کم فروشی بازار را متلاطم کرده و باعث رشد قابل توجه قیمت ها می شوند به خبرنگار تسنیم می گوید: با این ابزار بعد از مدتی افزایش قیمت ها را در محصولات خود اعمال می‌کنند. این شیوه در بازار متداول است.

وی با اشاره به اینکه جنگ روانی بازار افزایش خودرو عاملی شده تا مردم برای سود، محصولات خود را با قیمت های بالا برای فروش گذاشته یا در تلاش برای خرید خودرو از شرکت های خودروساز باشند، افزود: به جرأت می توانم بگویم مردم عادی امروز پراید 41 میلیون تومانی را نمی‌خرند و فقط جو روانی عامل رشد غیر منطقی این خودرو شده است.

این فعال بازار خودرو اضافه کرد: نمایشگاه داران که امروز نقش واسطه گری دارند به زحمت فروش حداقلی خود را حفظ کرده اند زیرا پیش از افزایش قیمت‌ها روزانه 6 خودرو می‌فروختیم اما در حال حاضر فروش آنها به هفته ای 2 دستگاه  رسیده است.

 
 
*دست  دلالان در معاملات صوری پراید 40 میلیون تومانی
یکی از دیگر از فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه وقتی خودرو در بازار کم می‌شود عده ای نسبت به خرید خودرو اقدام و آنها را دپو می‌کنند، گفت: مردم اموال خود را به سکه، ارز و خودرو تبدیل کرده و در کنار سایر واسطه ها بر تنش بازار اضافه کرده‌اند چرا باید استپ وی به 121 میلیون تومان برسد مگر این خودرو چه آپشن و امکاناتی دارد!

جالب اینجاست کسی هم خریدار نیست و فروشنده فقط برای سود بیشتر هر روز قیمت این خودرو را افزایش می دهد. چرا باید پرایدی که مردم حتی 21 میلیون تومان برای خرید آن پول نداشتند با سیاست‌های غلط مدیریت بازار به 40 میلیون تومان برسد! من که نمی توانم این ماشین را 40 میلیون تومان بفروشم البته مشتری هم ندارد.

وی با تأکید بر اینکه قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا کرده است، گفت: در برخی از آگهی‌های فروش نمایندگی‌ها از تحویل این خودرو با قیمت 43 میلیون تومان آن‌هم یک روزه  حرف می زنند در حالی که این خودروها را از طریق واسطه ها فروخته و به نوعی در افزایش قیمت‌ها تأثیرگذار هستند.

این فروشنده به فروش‌های کارتکسی نمایندگی‌ها با وجود ممنوعیت ها اشاره کرد و افزود: به محض مجوز افزایش قیمت تمام خودروهای دپو شده در کارخانجات که کمبود قطعه دارند یک مرتبه تکمیل شده و راهی بازار می شوند اما بازار کشش این همه خودرو را هم ندارد و رکود بیشتر خواهد شد.

*آزادسازی قیمت خودرو و تشدید آشفتگی بازار
یکی دیگر از فعالان بازار با اعلام اینکه از دولت می‌خواهیم به وضعیت قیمت خودرو در سایت‌ها و فضای مجازی نظارت کند، گفت: سایت های مجازی با انتشار تبلیغات غیر منطقی جو روانی بازار را هر روز بدتر از دیروز می‌کنند. در این شرایط دلالان هم  با شگردهای خاص خود سوء استفاده زیادی از بازار آشفته خودرو می‌کنند.

 وی تصریح کرد: حرف آزادسازی قیمت خودرو هم بر آشفتگی بازار اضافه کرده تا گرانی خودرو اوج خود برسد.

*فروش هایی به اسم ویراش و سودهای بالای خودرو
یکی دیگر از فروشندگان خودرو با اشاره به شگردهای نمایندگی های فروش برای سود بیشتر به خبرنگار تسنیم میگوید: به اسم ویراش قراردادهایی را تنظیم می کنند که نفع زیاد آنها عاید خودشان می شود. 

در همین ارتباط سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به اینکه متأسفانه نظارتی بر بازار خودرو نیست و قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شود به خبرنگار تسنیم گفته است: امروز شرایط بازار به‌نفع واسطه‌هاست به این صورت که با خرید از نمایندگی‌ها و فروش در بازار سودهای هنگفت نصیب این افراد می‌شود.

وی با اعلام اینکه متأسفانه برخی نمایندگی‌ها نیز محصولات خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه می‌کنند، افزود: هیچ نظارتی به عملکرد شرکتها و نمایندگی‌ها نمی‌شود آنها به‌دلخواه خودرو را قیمت‌گذاری و راهی بازار می‌کنند.


 
*خودروسازان مقصر افزایش 20 میلیون خودرو طی یک ماه گذشته
موتمنی مقصر جهش قیمت طی 20 روز اخیر را خودروسازان می‌داند و می‌گوید: از روزی که موضوع آزادسازی قیمت‌ها مطرح شد، خودروسازان عرضه خودرو را کمتر کردند تا بتوانند با قیمت‌های بالاتری خودرو را به فروش برسانند.از آن روز قیمت‌ها 40 درصد گرانتر شده است.

چرا پراید 24 میلیون تومانی باید 40میلیون تومان شود؟ چرا پژو 206 تیپ 2 از 38میلیون تومان به 66 میلیون تومان رسیده است؟

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های خصوصی هم به موازات ایران خودرو و سایپا هم عرضه خود را محدود کردند، افزود: خودروسازان با افزایش قیمت ناراضی نخواهند بود، چرا که قیمت‌ها در بازار روند صعودی دارد و آنها هر قیمتی کمتر از بازار را تصویب کنند به نفع آنها خواهد شد.

این روزها به هم ریختگی بازار و رشد قابل توجه قیمت ها در حالی هر روز تشدید پیدا می کند که هنوز هیچ کدام از خودروسازان توضیحاتی به مردم در مورد دلایل این موضوع مطرح نکرده اند و در این میان فقط دست دلالان در بازار هر روز باز تر شده و با اعلام قیمت های نجومی  تنش بازار خودرو اضافه می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رسول
Iran, Islamic Republic of
چرا مدیران ارشد ایران خودرو و سایپا
محاکمه نمی شوند؟
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مقصّران اصلی وضع افتضاح اقتصادی موجود خودروسازان هستند که با احتکار و نفروختن خودرو و بستن سامانۀ ثبت نام ضرر بسیار زیادی به مردم نجیب و شریف ایران اسلامی زدند و خیانت بزرگی را مرتکب شدند و باعث کاهش ارزش پول ملّی شدند. خودم در اوایل خردادماه امسال (1397) به یکی از نمایندگی¬های ایران خودرو مراجعه کردم و خواستم پژو 405 اس ال ایکس ثبت نام کنم. گفت ثبت نام نداریم؛ ولی به قیمت بازار می¬فروشیم. همان روز رفتم بنگاه خودرو که متأسّفانه از نمایندگی یک ملیون تومان ارزانتر بود.
امیدوارم قوّۀ قضائیّه علاوه بر محاکمۀ مفسدان اقتصادی در زمینۀ سکّه و ارز و احتکار و ... مدیران ارشد ایران خودرو و سایپا و همچنین برخی وارد کنندگان خودرو را که تخلّف ّکرده¬اند، محاکمه نماید. ناگفته نماند که در زمینۀ گرانی خودرو وزارت صنعت و معدن و تجارت و شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده به وظیفۀ خود عمل نکرده¬اند و باید پاسخگو باشند.
امیدوارم وزیر صنعت استیضاح و برکنار شود و شخصی توانمند و دلسوز مردم وزیر شود.
یک بار برای همیشه درب این دو شرکت خودروسازی را ببندید.
Germany
بنده سال هاست که رفتار و سیاست های دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور را در دولتهای مختلف رصد می کنم. به این نتیجـــــــــــــــــه رسیدم که هیچ ارگانی و دولت و ... زورش به این دو شرکت نمی رسد .هرگونه بخواهند افزایش قیمت دارند. کیفیت محصولات را هر جوری دلشان بخواهد در نظر می گیرند. نسبت به آتش سوزی خودرو، نقوص متعدد فنی، خدمات پس از فروش، تعهدات به مردم و... هیــــــــــــــچ تعهدی ندارد. خدا می داند که اینها چه کسانی هستند و منافعشان تا کجاست؟ یک بـــــــار برای همیشه درب این دو شرکت را ببندید.
United States
بچه خواهرم که تازه ازدواج کرده میگه دایی با پولی که پس انداز کرده بودیم خونه بخریم الان باید ماشین بخریم و با پول ماشین فقط میتونیم رهن خونه بدیم
علی
واردات خودرو را ازاد کنید ببینید پراید 5میلیون می خرند
مجبور کردن مردم به استفاده از خودرو بی .......همین است
Iran, Islamic Republic of
وچند نکته
چرا قیمت خودرو درکارخانه با فروش گاه نزدیک به 100درصدفرق دارد؟چه کارمفیدی ازدرکارخانه روی خودرو صورت می گیرد؟
واردات خودرو انحصاری است ؟درانحصار که ؟چه خصوصیتی دارد؟طبق ضابطه است؟سود آن کجامی رود؟
Iran, Islamic Republic of
برای اینکه خودمان انتخاب کردیم اینطوری باشد
United States
...
Iran, Islamic Republic of
قربونت برم یعنی چه واردات خودرو را ازاد کنند بسیاری از نهادهای دولتی و انقلابی از این طریق کسب در امد میکنند و به مبارزه با دشمن مشغول هستند چه میگویی نمیشود ازاد شود
Iran, Islamic Republic of
باباييهاي و اقا زادها خودرويي كه پنج طا يفه هم بيشتر نيستند
حسن
با سلام اگر خودرو سازان مقصر نیشستنندچرا عملا فروشی ندارند
نا شناس
الان چند ماه هستش که قصد خرید ماشین را دارم . ولی با این قیمتها فقط میشه یه فرغون خرید
Canada
جهان جان تو هم در جناح بازی و بحران آفرینی باعث التهاب بازار و گرانی دلار و اقلام ضروری هستی و در سهم خودت مقصری!!!! یعنی شما هم با بی سیاستی به بحران دامن زده ای( به اندازه سهم خودت) و تو هم در گران شدن یکماه پراید مقصری!!!!
Iran, Islamic Republic of
خودروسازان عامل اصلی گرانی خودرو هستند.
گران شود خوب است
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
شمانمایشگاه داری که ازگرانی خودرو خوشحال می شوی؟
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
چند نکته به عنوان دلیل بهم ریختگی بازار خودرو و یک دلیل عمده ولی مغفول در این گزارش بود که جالب توجه هست.
1- جنگ روانی ناشی از فضای مجازی و سایت های خودرو در عین رکود حاکم بر بازار___دلیل این مشکل نبود «نظارت»
2- حضور واسطه‌ گری در بازار خودرو یعنی همان نمایشگاه داران و بنگاه داران___ دلیل این مشکل نبود «نظارت»
3-کم فروشی خودروسازی +احتکار+فرصت سازی و فرصت سوزی جهت افزایش و بالا رفتن قیمت ها____دلیل این مشکل نبود «نظارت»
4-آزاد سازی قیمت خودرو با هدف تنظیم بازار___دلیل این مشکل نبود «نظارت» و در نظر نداشتن نقش واسطه گری
اگر بگیم دولت از قصد چنین اقداماتی را انجام میده حرف بی ربطی نزدیم!!!!
نبود نظارت، نظارت، نظارت!!!!
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
باهمه موارد اعلامی دراصل خودمردم مادرگرانی ها مقصرن چراکه درواقع اگر یک مدتی ماشین صفرنخریم چی میشه ؟ درصورت همه عوامل دشمن وخودروساز ودلال وغیره نهیتا موضوع عرضه دربازار برای مردمه واگرمردم نخرن مشکلی پیش میاد ؟
Iran, Islamic Republic of
خدا خائنین به این ملت رو نابود کنه ایشالا
Iran, Islamic Republic of
چرانميگوئيد چه كساني( پرادو) را 100ميليون گران كردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Canada
نفست از جای گرم بالا میاد داداچ.!!!!
Iran, Islamic Republic of
من خودم مات و مبهوتم چه کسی به پراید وطنی ، 40 میلیون پرداخت می کند.
مطمئن باشید یک سر اصلی این موضوع مربوط به مدیران و سرمایه داران خودروسازی می باشد که این جنگ روانی را برای افزایش قیمت های خودرو شروع کرده اند. و واقعا خریدار و فروشنده در این بازار بیشتر به صورت سوری می باشد .
ما هم این قبیل شایعات را چه در بین مردم و یا در فضای مجازی قوت می بخشیم و آرام آرام در ذهن خودمان نیز نهادینه می شود که اگر کارخانه قیمت خودروی پراید را 28 میلیون اعلام کند. نه تنها تعجب نمی کنیم بلکه ممنون آن ها هم می شویم.
در ضمن بیایید پیش بینی کنیم چه اقلامی دیگری هم قرار است چند برابر شود؟ اگر احیانا تخم مرغ را 1000 تومان کنند و یا مرغ را کیلویی 20000 تومان در نظر بگیرند فکر نمی کنم کسی در این آشفته بازار تعجب کند.
نه اصلا بهتر است طوری بازار را بی ثبات کنند حقوق یک ماه کارگر یا کارمند جماعت را در کم تر از یک هفته تمام شود در ضمن به هزینه های غیر ضروری از قبیل بیماری، تصادف، دندانپزشکی و ... اصلا فکر نکنیم.
Iran, Islamic Republic of
خریدار و فروشنده هر دو خائن هستند .
Netherlands
فقط تو خوبي عجيجم
Iran, Islamic Republic of
یه عده درد یه مشت خائن که فقط به فکر جیب خودشونن این مملکت صاحاب نداره این دوتا شرکت ۴۰ ساله هر غلطی خواستم کردن . چرا مدیریت رو از چنگ اینا در میارن بدن به همونایی که پوشک ماهواره بر و دوربرد میسازند والا به خدا کار درست میشه
Iran, Islamic Republic of
وقتی خودرو سازها به جای انجام تعهدات سال قبل , بسته خودرو به دلال ها می فروشند و تعهدات تحویل سه ماه عقب است بالا رفتن قیمت خودرو طبیعی بوده و بوسیله مجوزهای وزارت در پیش فروش ,نقدینگی خودرو سازها نیز حل می گردد.
حامد
Iran, Islamic Republic of
مردم یادتونه پراید 21 میلیون بود؟
مردم یادتونه می گفتیم شما رو از یارانه بی نیاز می کنیم؟!
الان با یارانه می تونید سیصد گرم پسته بخرید. پسته ای که سال قبل 55 هزار تومان بود امروز 140 هزار تومان است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
برادر درد فقط درد خوردو نیست ....