جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
سوریه در انتظار سپتامبر سرنوشت‌ساز

دمشق یا با زور یا با آشتی ادلب را آزاد می‌کند

دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 636736
هرچه قدر آغاز عملیات سرنوشت ساز ادلب به تاخیر می‌افتد، پیچیدگی‌ این نبرد هم بیشتر می‌شود اما تحولات میدانی حکایت از ادامه انتقال ساز و برگ جنگی از سوی اردوگاه دمشق و هم‌پیمانانش به منطقه است در حالی که گروه‌های شورشی نیز با کمک آنکارا به دنبال خریدن وقت برای صف‌آرایی مجدد و بسیج خود برای این عملیات هستند گویا چیزی تا شروع عملیات ادلب نمانده است.
دمشق یا با زور یا با آشتی ادلب را آزاد می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، مقدمات عملیات سرنوشت ساز ادلب در حال انجام است و تهدیدات آمریکا نیز نتوانسته تاثیر مستقیمی بر آن بگذارد. دمشق مصمم به آغاز آن است. نیروهای آمریکایی قبلا نیز در مورد عملیات غوطه شرقی موضع تندی از خود نشان دادند به طوریکه به مداخله‌ مستقیم هم اشاره کردند اما درگیری‌ها ادامه یافت تا اینکه ارتش سوریه به طور کامل غوطه شرقی را پس گرفت.

در این میان اظهارات رسمی مقامات دمشق درباره ادلب و اطراف آن به این خلاصه می‌شود که ادلب آزاد می‌شود چه با گلوله و آتش و چه با آشتی‌. (اشاره دارد به توافقنامه‌های آشتی و سازشی که ارتش سوریه با شورشیان در زمینه تحویل سلاح‌هایشان و خروج از مناطق تحت کنترل‌شان به امضا رسانده است.)

سپهبد علی عبدالله ایوب، وزیر دفاع سوریه در جریان دیدارش با سرتیپ امیر حاتمی،‌ همتای ایرانی خود در روز یکشنبه گفت: استان ادلب را آزاد خواهیم کرد حال چه با زور، چه از طریق آشتی.

ایوب تاکید کرد: ادلب به آغوش کشور بازمی‌گردد و کل خاک سوریه از تروریسم پاک می‌شود چه با روند آشتی‌ها و چه عملیات میدانی.در این راستا ارتش سوریه همچنان حومه شمالی و جنوبی ادلب را هدف می‌گیرد و سازو برگ جنگی‌اش را از چند محور به اطراف ادلب فرستاده تا برای حمله‌ای جدید آماده شود. از آن طرف روسیه تاکید می‌کند، توافقنامه کاهش تنش درباره ادلب در مورد گروه‌های تروریستی اجرا نمی‌شود.
روسیه در زمان عملیات غوطه شرقی نیز روی اقدامات تحریک‌آمیز گروه‌های تروریستی تمرکز کرده بود و اینکه دولت سوریه و نیروی هوایی روسیه حق پاسخگویی را نسبت به این تهدیدات دارند.

با اشاره واشنگتن و هم‌پیمانانش در زمینه هدف قرار دادن مجدد دمشق به عنوان مجازات آن به دلیل حمله شیمیایی احتمالی مسکو نیز از آن طرف هشدار داده که مقدمه چینی‌ها برای حمله ساختگی شیمیایی در ادلب در دست انجام است تا دولت سوریه را متهم کرده و بهانه‌ای برای حمله نظامی به مواضع دولت سوریه دست و پا کنند.

همزمان با آن ترکیه و روسیه مذاکراتی درباره منطقه کاهش تنش در ادلب و اطراف آن را بدور از تاثیرگذاری‌های خارجی آغاز کرده‌اند. مسکو همچنان به دنبال  استقبال از مقامات کشورهای دیگر در مسکو است. روسیه دیدگاه خود را درباره حل و فصل موضوع ادلب به طرف ترکیه‌ای ارائه کرده است و می‌خواهد آن را به سمع و نظر دیگر کشورها نیز برساند.

در دیدار اخیر مقامات روسیه و ترکیه طرف روس از خود درک بیشتری نسبت به موضع ترکیه درباره حل مساله پیچیده ادلب و اجتناب از در خطر قرار گرفتن "غیرنظامیان" در این شهر نشان داد.

منابع مطلع در مسکو گفتند، طرح مورد توافق آنکارا و مسکو شامل اجتناب از عملیات گسترده در ادلب و برخی‌ چشم‌پوشی‌های ترکیه در قبال نظام سوریه و روسیه و تمرکز بر حل و فصل موضوع گروه‌های تروریستی در سطح سیاسی و نظامی به واسطه هماهنگی مشترک بین دو ارتش و سازمان‌های اطلاعات دو کشور است.

به گفته منابع، وزیران خارجه و دفاع دو کشور توافق کردند، پرونده ادلب را برای بررسی نهایی به اجلاس آتی روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در تهران ببرند.
ظرف روزهای آینده یعنی همزمان با نزدیک شدن به اواخر ماه اوت روسیه میزبان دو وزیر خارجه عربی یعنی ولید معلم وزیر خارجه سوریه و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به صورت جداگانه خواهد بود.

ماه جاری میلادی و ماه سپتامبر آتی موعدی مهم برای یک توافق یا یک شبه توافق هستند اما مساله حتمی برای دمشق آزادسازی مساحت‌های گسترده‌ای از مناطق تحت کنترل شورشیان است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *