شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

عربستان با نخست‌وزیری «حریری» مخالف است

دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 636705
یک دیپلمات عربستانی فاش کرده عربستان دیگر از «سعد الحریری» رضایت ندارد و می‌خواهد امور را به نحوی پیش ببرد که وی فقط نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور باشد نه بیشتر.
عربستان با نخست‌وزیری «حریری» مخالف است
به گزارش جهان نيوز، انتظارها برای تشکیل دولت جدید لبنان وارد چهارمین ماه شده و پیچیدگی‌ها در این خصوص هر روز بیشتر می‌شود.وبگاه خبری «لبنان دیبایت» لبنان با بیان مطلب فوق نوشت، «نور امیدی در افق (سیاسی لبنان)‌ مبنی بر تشکیل سریع دولت دیده نمی‌شود و از سوی دیگر در راستای نبود متنی قانونی که دوره نخست‌وزیری سعد الحریری برای دولت پیشبرد را مشخص کند به نظر می‌رسد او تا مدت نامحدود نخست‌وزیر مکلف باقی خواهد ماند».

این منبع خبری افزود که این مدت نامحدود به خارج (از لبنان) بستگی دارد و اشارات مخفی و آشکار به سمت عربستان سعودی است و رضایت ریاض از سعد الحریری با علامت‌سوال‌های بسیاری روبه‌روست.

طبق این گزارش، یک دیپلمات عربستانی به دوست لبنانی خود که درباره موعد تشکیل دولت از وی سوال کرده، گفته است سعد الحریری نخست‌وزیر نیست او تا این ساعت نخست‌وزیر مکلف است.

این فرد لبنانی که نزدیک به حزب المستقبل است، تأکید کرد عربستان امروز به «نهاد المشنوق» وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان نزدیکتر از الحریری است و از سعد الحریری رضایت ندارد. ریاض هنوز آنچه پس از استعفای سعد الحریری در این کشور اتفاق افتاد را از یاد نبرده است، همچنین فراموش نکرده که او یکی از دوستان قدیمی است اما حمایت کامل لبنانی‌ها از الحریری در روز استعفای مشکوکش مانع از کنار زدن او شد .

اواخر سال 2017 میلادی سعد الحریری که به ریاض سفر کرده بود ناگهان با حضور بر صفحه تلویزیون عربستان از سمت خود استعفا کرد. چند روز بعد مشخص شد که استعفای نخست وزیر لبنان تحت فشار و با اجبار آل سعود صورت گرفته است هر چند که عربستان این موضوع را تکذیب کرد.

سخن «ولید الیعقوب» سفیر سابق عربستان در لبنان نیز تأییدکننده این دیپلمات عربستانی است، الیعقوب در دیداری گفت: «امیدواریم که دوره میشل عون، دوره دولت پیشبرد امور (از روزی که نخست‌وزیر مکلف مأمور به تشکیل دولت می‌شود تا روزی که این امر نهایی می‌شود) لبنان باشد». این نشان دهنده دیدگاهی است که عربستان سعی در اجرایی کردن آن در لبنان دارد و می‌خواهد سعد الحریری فقط نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور باشد نه بیشتر.

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان می‌خواهد نهاد المشنوق نخست‌وزیر دولت باشد اما می‌داند که امروز در داخل لبنان رضایتی از وی وجود ندارد، این موضوع باعث می‌شود که ریاض برای تحمیل المشنوق بر محافل (جریان) سنی‌ (در لبنان) تمرکز کند. المشنوق پس از سفر اخیرش به ریاض وارد باشگاه نخست‌وزیرهای لبنان شده اما برای نخست‌وزیر شدن او در دولت پیش رو موانعی وجود دارد و همین امر باعث به تأخیر افتادن چشم‌اندازش تا دولت‌های بعدی می‌شود.

طبق این گزارش، نهاد المشنوق از حمایت جریان المستقبل برخوردار و در زمینه هماهنگی‌ها از الحریری برتر است. این تنها المشنوق نیست که امروز از الحریری دور و به عربستان نزدیک می‌شود بلکه «فواد سنیوره» نخست وزیر اسبق نیز از رضایت عربستان برخوردار است اما نه به اندازه رضایت ریاض از المشنوق. منابع نزدیک به سنیوره ، وی را آتش زیر خاکستر می‌دانند که منتظر فرصت مناسب برای کنار زدن الحریری و جدایی کامل از المستقبل است.

سعد الحریری در سوم خردادماه با 111 رأی مأمور به تشکیل دولت جدید لبنان شد اما اختلافات احزاب بر سر سهمیه‌های وزارتی و سهم‌خواهی بیش از حد برخی از طرف‌ها تا کنون مانع این کار شده است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *