پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

مذاکرات گروه‌های فلسطینی در قاهره به تعویق افتاد

دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 636632
در حالی که گروه‌های فلسطینی برای از سر گیری گفت‌وگوهای آشتی ملی میان دو جنبش فتح و حماس و نیز آرام سازی اوضاع در غزه که از چند هفته قبل آغاز شده است، وارد قاهره شدند، جنبش حماس از به تأخیر افتادن مذاکرات در قاهره خبر داد.
مذاکرات گروه‌های فلسطینی در قاهره به تعویق افتاد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، گروه‌های فلسطینی برای از سرگیری گفت‌ و گوهای آشتی ملی میان دو جنبش فتح و حماس و نیز آرام سازی اوضاع در غزه که از چند هفته قبل آغاز شده است، وارد قاهره ـ پایتخت مصر ـ شدند.

جنبش مقاومت اسلامی "حماس" قبل از عید سعید قربان اعلام کرده بود: با گروه‌های فلسطینی توافق کرده‌ایم که رایزنی‌هایمان را پس از تعطیلات عید از سر بگیریم تا اهداف ملت‌مان در زمینه وحدت و لغو محاصره غزه محقق شود.

گروه‌های فلسطینی در حال رایزنی در قاهره برای دستیابی به توافق آرام سازی با رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر و سازمان ملل هستند.

در همین راستا، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نخستین روز عید قربان اعلام کرده بود که لغو محاصره رژیم صهیونیستی علیه غزه نزدیک است و در عین حال، مذاکرات درباره آرام سازی اوضاع در غزه ادامه داد.

وی خاطر نشان کرده بود که در سایه تظاهرات‌های حق بازگشت و مقاومت، ما در یک قدمی لغو محاصره ظالمانه غزه قرار داریم.

جمال محیسن عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نیز تصریح کرد که هیئت این جنبش به سازمان اطلاعات مصر اعلام خواهد کرد که مقامات فلسطینی و به ویژه محمود عباس رئیس تشکیلات با آرام سازی اوضاع با رژیم صهیونیستی در غزه در قالب طرح فعلی مخالف هستند.

طی روزهای گذشته بعد از صحبت‌هایی که درباره توافق آرام سازی اوضاع در غزه میان حماس و اسرائیل بدون مشارکت سازمان آزدیبخش فلسطین (ساف) شده بود، بحث و جدل رسانه‌ای میان جنبش‌های فتح و حماس رخ داد.

حسام بدران، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که مذاکرات گروه‌های فلسطینی در قاهره درباره برقراری آرامش و آشتی که قرار بود دوشنبه برگزار شود، برای چند روز به تأخیر افتاده است.

وی گفت: موضع حماس درباره تحقق وحدت ملی ثابت است.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، در این راستا عزام الاحمد، عضو کمیته مرکزی فتح و مسؤول پرونده آشتی در این جنبش گفت که هیئت این جنبش ظرف ۲۴ ساعت پاسخ نهایی را به سند مصر درباره آشتی خواهد داد.

وی تأکید کرد: موضع ما تغییری نکرده است؛ ابتدا باید پرونده آشتی حل شود و بعد موضوع آرام سازی اوضاع غزه و طرح‌های توسعه در نوار غزه را مطرح کنیم.الاحمد تأکید کرد که موضع مصر درباره رهبری فلسطین و قبول نکردن هرگونه جایگزینی برای آن به منظور اداره کرانه باختری و نوار غزه ثابت است.

توافق آشتی به دلیل اختلافات فتح و حماس از جمله درباره فعالیت دولت و کارمندانی که حماس در نوار غزه به خدمت گرفته، اجرایی نشده است.

 در همین حال گلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که عضو حزب لیکود است توافق آرام سازی اوضاع با حماس را در صورتی که شامل بازگرداندن اجساد سربازان مفقود شده اسرائیلی نباشد، قبول نمی‌کند. به این ترتیب وی به مخالفان آتش‌بس اسرائیل با حماس در نواز غزه پیوسته است.

وی گفت: وزیری در کابینه امنیتی نیست که انجام عملیات نظامی گسترده در نوار غزه را تأیید کند. اختلافاتی درباره میزان واکنش نظامی نیروی هوایی به فلسطینی‌هایی که بالون‌های آتش‌زا را به پرواز درمی‌آورند و  همزمان انتقاداتی علیه ارتش درباره واکنش نشان ندادن به این فلسطینی‌ها وجود دارد.

آردان گفت: اگر نیروی هوایی واکنش نشان دهد فلسطینی‌ها نیز واکنش نشان می‌دهند. آیا می‌توان بدون اجرای عملیات زمینی نظامی به آرامش امنیتی رسید؟
اظهارات آردان اختلافات میان حزب لیکود و حزب "خانه یهودی" و نفتالی بنت، وزیر آموزش که جریان مخالف در داخل دولت علیه توافق آتش‌بس با حماس را رهبری می‌کند فاش کرد.

آردان تأکید کرد که هماهنگی با حماس از طریق قاهره و سازمان ملل وجود دارد اما تل‌آویو معتقد است حماس افکارش درباره اسرائیل را کنار نمی‌گذارد.
وی گفت: اگر حماس همچنان به فعالیت‌های خود ادامه دهد و فکر کند این اقدامات به جنگ گسترده منجر نمی‌شود، سخت در اشتباه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *