جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴
۲۳

آیت‌الله شبستری:نقدهای رحیم پور به حوزه وارداست

شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۸
کد مطلب: 636335
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی تخریب‌ها علیه رحیم‌پور ازغدی، گفت: آقای رحیم‌پور ازغدی فردی متفکر، انقلابی، متدین و دلسوز است و نقدهای او از دلسوزی نشأت می‌گیرد.
آیت‌الله شبستری:نقدهای رحیم پور به حوزه وارداست
به گزارش جهان نيوز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی تخریب‌ها علیه رحیم‌پور ازغدی، گفت: آقای رحیم‌پور ازغدی فردی متفکر، انقلابی، متدین و دلسوز است و نقدهای او از دلسوزی نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رحیم‌پور ازغدی آگاه به مسائل اجتماعی و روز است، اظهار داشت: در اینکه اشکالاتی به روحانیت و حوزه وارد است، تردیدی نیست، منتهی این اشکال بهتر بود با ادبیاتی مناسب‌تر از سوی آقای رحیم‌پور مطرح شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حوزه منشأ برکات شایانی بوده و خدمات حوزه قابل انکار نیست، تأکید کرد: اشکالات وارد به حوزه باید با ادبیات منطقی مطرح شود. بالاخره انسان‌ها علی‌رغم تمام خوبی‌هایی که دارند، ممکن است اشکالاتی نیز داشته باشند که به نظرم آقای رحیم‌پور عزیز علی‌رغم اینکه برای نظام و مردم بسیار مفید بوده و هستند، بهتر بود اشکالات خود را با ادبیاتی که موجب تکدر خاطر روحانیت نمی‌شد، مطرح می‌کرد، اما این مسئله نباید موجب بهره‌برداری برخی برای تخریب و نادیده گرفتن خدمات آقای رحیم‌پور شود.

به گزارش تسنیم، رحیم‌پور ازغدی استاد دانشگاه در مراسمی که روز پنجشنبه گذشته(25 مرداد) برگزار شد، گفته بود که «فقه بی‌ربط با زندگی، زندگی بی‌ربط با فقه، درس خارج‌هایی که به جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملا فقه سکولار می‌سازند، فقه فردی، عبادی طهارت و نجاست، اما درباره اقتصاد، سیاست، بانک و روابط بین‌الملل حرفی ندارند، سکولاریسم یعنی همین است». که این سخنان با واکنش‌هایی از سوی مراجع و علمای حوزه‌های علمیه مواجه شده است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خدا خیرش دهد ازغدی را. بالاخره یک نفر حرف حق را زد. حوزه 40 سال پیش انقلابی کرد که حرفش استقلال بود ولی امروز همه جبهه ها را خالی گذاشته است.
درود بر بصیرت ایشان
Iran, Islamic Republic of
احسنت به شما که قبول کردید نقد ها را
احسنت...
حرف حق تلخه ....
آذربایجانی
United Arab Emirates
این شخص حجة الاسلام هست. از خودتان درجه ندهید.
رضا
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شما مسئول اعطای درجات هستین. باهاتون هماهنگی نکردن؟!
Iran, Islamic Republic of
شما سکوت کنی بهتره
Iran, Islamic Republic of
امام جمعه تبریز، عضو. مجلس خبرگان، آیت الله شبستری معروف، حجت الاسلام هستند؟! اون وقت...
Iran, Islamic Republic of
محض اطلاع امام جمعه تبریز آقای آل هاشم هستند، نه این شخص.
Iran, Islamic Republic of
واقعا" هم صحبتهاي استاد رحيم پور ازغدي چيزي جز بيان حقيقت نبوده و نيست. بالاخره يك نفر پيدا شد كه اينقدر جرأت و مردانگي داشته باشه كه بتواند در كمال صراحت و شفافيت و بدون واهمه از عكس العمل و برخورد فلان مرجع تقليد و بهمان آيت الله عظمي , از سياستها و تفكرات حاكم بر حوزه هاي علميه كشور انتقاد كند و خواستار تجديد نظر بزرگان حوزه در سيره و منش فعلي حوزه ها شود.
اينكه صاحبنظران حوزوي صرفا" با بيانيه دادن از سياستها و تفكرات و رفتار اقتصادي و فرهنگي دولتها و نظام ربوي بانكها در ادوار مختلف دولتها ,آنهم به صورت خيلي محدود و به ندرت انتقاد كرده و به آن بتازندكه نشدكار.
سؤال اينجاست كه چرا اين حضرات آيات عظام حوزوي بعد از گذشت چهل سال از عمر انقلاب اسلامي ,براي اجراي احكام و دستورات اسلام و قرآن در اقتصاد مملكت برنامه ريزي مدون و قابل اجرا نداشته و هيچ تلاشي در فرهنگ سازي آن در بين مردم نمي كنند؟؟؟ چرا با كجرويها و انحرافات دولتها از اجراي احكام شرع مبين در راستاي پياده سازي اقتصاد اسلامي و نظام بانكداري مبتني بر آن مخالفت و مقابله جدي و قهري نكرده و نمي كنند؟؟!! اينكه سيكل بسته وتكراري درس خواندن طلاب از آموزش مقدمات و صرف و نحو زبان عربي شروع بشه و با درس خارج فقه تموم بشه همه تلاش استادان حوزه صرف آموزش بحثهاي فردي بشه و كاري به آموزش و ترويج احكام اسلام در خصوص نحوه حكومت داري و مقابله با اقتصاد ربوي و ليبراليستي و سرمايه داري غربي نداشته باشن و اين دور معيوب ,دائما" تكرار بشه و بنا به مقتضيات زمان به روزرساني نشه , آنوقت نتيجه اين سيكل معيوب آموزش طلاب دقيقا" ميشه عين نتيجه اي كه از سيكل معيوب آموزش و تربيت دانشجو در دانشگاهها حاصل شده!! يعني هم در حوزه ها و هم در دانشگاهها شاهد تربيت تعداد زيادي طلبه ودانشجويي بوده و هستيم كه اكثرا" فاقد كمترين مهارت در رشته تحصيلي مربوطه بوده و بخصوص توانائي و بالطبع آن ,ذوق و شوق لازم در حل مشكلات مبتلابه جامعه و حكومت رانداشته وندارند..
میزان
Netherlands
همه مسلمن و مومنین متحد القول هستند که ربا حرام است. نظام بانکی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آغشته به ربا و این ربا ظاهر منشاء فساد های دیگر هم هست. سه قوه ریششان در قیامت در گروست. اما حوزه هم مسئول است. اگر علوم انسانی دانشگاها همان بافته های غرب را فهمیده یا نفهمیده قرقره و حوزه احساس مسئولیت می کند ، می باید حوزه با جبران کمبود های دانش گاه با ارائه اقتصاد اسلامی بمنظور جهاد با اقتصاد ربائی و جامعه شناسی اسلامی در راه جهاد با اعتیاد و طلاق و هرزه کردی الخ انجام وظیفه می کرد. همین خبر که حوزه دو سال است که در حال بهبود ساختار است اما هنوز به علوم انسانی نزدیک نشده شاهد این مورد است.
این ، بنظر این حقیر ، عصاره تفکرات رحیم پور است که احتمالا بعلت علاقه شدید به اسلام از کوره در رفته و کلمات و جملات خود را دیپلماتیک انتخاب نکرده.
دست حق بهمراه همه حق پرستان
Iran, Islamic Republic of
كار از نقد و اينها گذشته ببينيد اقا زاده و لات هاي اقتصادي چيكار ميكنند
Iran, Islamic Republic of
شما صحبت استاد رحیم پور را شنیده اید؟ استاد خیلی رک همه مسائل را گفت. در حوزه گفتار ایشان انقلاب کرد. در عمل باید دیگران هم گفتار ایشان را داد بزنند تا مطالبه عمومی و جریان ساز شود. عمل در قوه قضائیه و دولت و مجلس است.
Iran, Islamic Republic of
گفتار بس است عمل
Iran, Islamic Republic of
اینجا به ضرر شماست
Iran, Islamic Republic of
کاملا اشتباه. گفتار، همان طرح و برنامه و نقشه است که کاملا به نمونه های خوبش نیاز داریم. عمل را باید مسؤول اجرایی اش انجام دهد.
100
Iran, Islamic Republic of
آقای استاد رحیم پور ازغدی کارش درسته راستی این آقایان مراجع عظام محترم کجا هستند که در رابطه با این وضعیت نابسامان بازار بخصوص بازار خودرو وخورد وخوراک مردم فتوی نمیدهند
شهرامام
Romania
خدا رو شکر که هنوز علمای شجاع و منطقی و منصف وجود دارند که حقایق را بیان می کنند ولی بیان تعابیر دروغ و غیرمنصفانه و تهمتهای ناروا نسبت به استاد رحیم پور در شان یک مرجع تقلید نیست....
سیاهکلی
Iran, Islamic Republic of
استاد رحیمی پور بی نظیر هست اما باید همیشه درخاطرش جریان سروش را مرور کند ومواظب باشد د ما درایران فردی داشتیم بنام سروش که فلسفه اسلامی تدریس می کرد اما الان اپوزوسیون شده و...... خیلی خوبی اما مواظب باش
Iran, Islamic Republic of
سروش، خودش خواست منحرف شود یا اساسا منحرف بود. آقای رحیم پور در خط اسلام ناب است. مجاهد مبارز خستگی ناپذیر است. ایشان اگر این راه را ادامه دهند، جزء صالحین برتر هستند، ان شاء الله. همه ما، ممکن است منحرف شویم. این خطر، برای همه هست.
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
قطعا اگر فرادی فیامت مرا بجرم خوردن ربا مواخذه کنند گناهش را به گردن حوزه وحکومت دینی کنونی می اندازم زیرا:
40 سال است که حکومت رسما در اختیار دینداران است و علما و روحانیان می توانند رای و نظر دین را در جامعه پیاده کنند اما با کمال تاسف هم چنان حقوق های که ما از بانگ ها میگیریم به ربا اغشته وما نادانسته در حال جنگ باخداییم اینست یکی از دغدغه های برحق رحیم پور ازغدی
- قطعا من از علما و کسانی که باید حافظ دین الهی باشند فردای قیامت شکایت میکنم زیرا انان امر به معروف و نهی ازمنکر را فدای ملاحظات سیاسی کردند و ان را تعطیل کردند ( مثلا چرا وقتی اقای روحانی در ماه رمضان در سرافطار با یک هنرپیشه بدحجاب مینشیند هیچ یک از مراجع مجترم مکدر نمی شوند وعلنی امر به معروف نمی کنند )
و...........
Iran, Islamic Republic of
مرافب باشیم نقد باید با ادبیات مناسبتر صورت گیرد قداست مرجعیت نباید شکسته شود بهتر بود این نقد خصوصی در جلسات جامعه مدرسین بررسی میشد و...
باور کنید در برخی موارد ممکن است حتی نقد درست به علت بیان نامناسب اثر بدی بگذارد
Iran, Islamic Republic of
دم آقای رحیم پور گرم که واقعیت ها را گفته است