جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

گرایش مردم عراق به مصرف کالای ایرانی

جمعه ۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 636052
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به روند رو به افزایش صادرات به عراق گفت: دولت با مدیریت صادرات به عراق، مانع فضا سازی علیه صادرات شود.
گرایش مردم عراق به مصرف کالای ایرانی
سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس گفت با اشاره به روند رو به رشد صادرات به عراق گفت: امسال در صادرات به عراق وضعیت مطلوبی داشتیم بطوریکه متوسط صادرات روزانه کشورمان به عراق طی 4 ماهه ابتدای  امسال به 40 میلیون دلار رسیده است. 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: افزایش قیمت ارز و رقابتی بودن محصولات ایران در بازار عراق از دلایل افزایش صادرات ما به این کشور است. 

وی با بیان اینکه در هفته گذشته صادرات روزانه به عراق رکورد زد، گفت: در روز دوشنبه هفته گذشته  8100 تن کالا  به ارزش 55 میلیون دلار به عراق صادر شد. 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه بخشی از درخواست‌ها از سوی عراق به دلیل خرید مایحتاج اربعین است، گفت: در حال حاضر وضعیت عراق از لحاظ اقتصادی به ثبات رسیده است و وضعیت مالی مردم بهتر شده است. 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: امسال با افزایش توریست‌های عراقی به ایران مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم که این روند حفظ شود.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که مایحتاج ضروری مردم به عراق صادر نشود، گفت: همچنین تلاش داریم تا با مدیریت صادرات جوی علیه صادرات شکل نگیرد.

حسینی با تاکید بر اینکه دولت باید شفاف‌سازی کند گفت: در هر جایی که احساس شد صادرات به نفع منافع ملی نیست باید جلوی صادرات گرفته شود زیرا صادرات بی‌حساب و کتاب کالا به عراق ممکن است به مساله‌ای برای کشور تبدیل شود و لازم است که در این شرایط حساس دولت در رابطه با صادرات کالا به عراق مدیریت داشته باشد. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه  در 4 ماهه ابتدای امسال بیش از 2.5 میلیارد دلار کالا به عراق صادر شده است، گفت: در سال گذشته حداکثر صادرات روزانه ما به عراق رقمی بین 25 تا 26 میلیون دلار بود اما میزان صادرات روزانه ما به عراق امسال افزایش یافته است. 

 صادرات 140 میلیون دلار شکلات به عراق

حسینی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 130 تا 140 میلیون دلار شکلات به عراق صادر شده است و این شائبه وجود دارد که بخشی از ارز این کالا 4200 تومانی بوده و به همین دلیل صادرات آن توجیه اقتصادی داشته است. 

وی با تاکید بر اینکه با مدیریت صادرات نباید اجازه فضاسازی علیه صادرات ایجاد شود، افزود: حدود 450 میلیون دلار هم انواع فلزات به عراق صادر شده است. 

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا روغن به عراق صادر شده است، گفت: خیر، در بازار روغن عراق حضور نداریم اما بعضا کالاهایی که صادر می‌شود در تولید آن از روغن استفاده شده است. 

دولت با مدیریت صادرات مانع فضاسازی علیه صادرات شود

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: با توجه به نیازهای داخلی، دولت با مدیریت صادرات به عراق  باید مانع فضا سازی علیه صادرات شود. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: در حال حاضر مرز‌ها و گمرکات توسط نخست وزیر عراق به صورت مستقیم  نظارت می‌شود و اگرچه هنوز مشکلاتی وجود دارد اما  مشکلات در مرزها و گمرکات کمتر شده است. 

وی افزود: متوسط یک تن کالای صادراتی ایران به بازارهای دنیا 350 دلار است و متوسط یک تن کالای صادراتی ایران به عراق 500 دلار است و دلیل آن هم این است که عمده کالاهایی که به عراق صادر می‌شود جزء کالاهای ساخته شده  است و مواد معدنی و خام به این کشور صادر نمی‌شود. 

حسینی با بیان اینکه بخش عمده کالاهای صادراتی ایران به عراق دارای ارزش افزوده بالا است، گفت: مردم عراق به مصرف کالاهای ایرانی گرایش دارند و امیدوارم با فضای مثبتی که در عراق به نفع ایران ایجاد شده با عرضه کالاهای خوب ایرانی و ارائه خدمات خوب به توریستی‌ها عراقی در ایران  و با ارائه خدمات خوب درمانی به عراقی‌ها  حفظ شود.

رونق اقتصادی خرمشهر و آبادان با ورود گردشگران عراق

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: روزانه تعداد زیادی ویزا برای ورود عراقی‌ها به ایران صادر می‌شود ضمن اینکه روزانه فقط 7 هزار نفر از عراق به منطقه اروند وارد می‌شوند و ما نباید اجازه دهیم علیه حضور توریست‌های عراقی در این منطقه فضا سازی شود زیرا ورود این افراد باعث رونق اقتصادی در مناطق خرمشهر و آبادان شده است. 

وی با بیان اینکه هر توریست عراقی حداقل 550 دلار به ایران وارد می‌کند، افزود: بهترین عامل مقابله با تحریم شاید توسعه صنعت گردشگری باشد بنابراین باید شرایط لازم را برای ورود گردشگران عراقی به ایران فراهم آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *