شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - 30 Mar 2024
 
۰
۱

افزایش تعرفه آب مشترکان پرمصرف ابلاغ می شود

جمعه ۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 636048
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تأکید بر اینکه دولت به زودی افزایش تعرفه آب شرب مشترکان پرمصرف را ابلاغ می کند گفت: اصلاح الگوی کشت و مذاکره درباره کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی جزء رئوس و برنامه های اصلی کمیته سازگاری با کم آب است.
به گزارش جهان نيوز، محمد حاج رسولی‌ها در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سوال که در کارگروه سازگاری با کم‌آبی قرار بود افزایش تعرفه آب مشترکان پرمصرف تصویب شد اما هنوز اجرایی نشده است دلیل آن چیست؟ گفت: بحثی که در خصوص تعرفه آب شرب مشترکان پرمصرف بوده است یک ماه پیش تصویب شد و در حال حاضر در دستورکار دولت است و به زودی ابلاغ خواهد شد. 

وی افزود: این افزایش آب تنها برای مشترکان پرمصرف است و افزایش عمومی نخواهد بود و در حال حاضر چون این موضوع در کارگروه تخصصی سازگاری با کم‌آبی تصویب شده و تمام اصلاحات انجام شده است، در دولت در حال بررسی است که به زودی آن را ابلاغ خواهد کرد. 

پیشتر عباس سروش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفته بود که مشترکان پرمصرفی که بیش از الگوی مصرف (در استان های مختلف الگوی مصرف متفاوت است) آب مصرف کنند، تعرفه های آن ها ۱،۴ برابر گران تر خواهد شد.
وی افزود:  این افزایش قیمت با قیمت تمام شده فاصله زیادی دارد و اگر قرار باشد به قیمت تمام شده محاسبه شود باید با شیب ملایم به آن قیمت برسیم.

ارزش تأمین آب شرب بالا است

حاج رسولی ها در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش تعرفه آب مشترکان پرمصرف می‌تواند کمکی برای کاهش مصرف کند، گفت: قطعا این افزایش تعرفه آب برای اینکه جامعه‌ای که پرمصرف است را به لحاظ صرفه‌جویی در مصرف آب شرب کنترل و مصرف آب را کاهش دهد مفید خواهد بود و درست است که مصرف آب شرب در کشور عدد پایینی است و مصرف آب در بخش کشاورزی ۹۰ تا ۹۲ درصد است، اما ارزش تأمین آب شرب بالا است. 

کارگروه سازگاری با کم آبی در ابتدای راه برای کاهش مصرف آب بخش کشاورزی است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به این سؤال که سالهاست عنوان می‌شود که مصرف آب در بخش کشاورزی بالاست و هدرروی آب در این بخش نیز بالاست، آیا کارگروه سازگاری با کم‌آبی برای تعرفه آب کشاورزی نیز ورود خواهد کرد تا مصرف آب در این بخش نیز تا حدودی کاهش یابد و راندمان آن بالاتر برود گفت: به هر حال کمیته سازگاری با کم آبی در ابتدای راه است و کاری که سالها روی زمین مانده بود نمی توان در طول یک شب مرتفع کرد و بر روی میز مذاکره قرار گیرد.

اصلاح الگوی کشت جزو رئوس و محورهای اصلی کارگروه سازگاری با کم‌آبی

حاج رسولی ها اضافه کرد:اصلاح الگوی کشت جزو رئوس و محورهای اصلی کارگروه سازگاری با کم‌آبی است که تقریباً تاکنون نتوانسته‌ایم آن را عملیاتی کنیم اما در این خصوص جلسات کمیته‌های تخصصی از الگوی کشت در کشور تا بحث کشت برنج که به صورت خاص روی آن در حال مطالعه هستیم برگزار شده است.

وی تاکید کرد:در ابتدا نمی توان ممنوعیت کشت را در برنامه قرار داد اما در وهله نخست برای آن محدودیت و سپس سیاست‌های تشویقی و تنبیهی و درنهایت به ممنوعیت باید برسیم. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من دقت کردم 99 ! درصد ملت جزو پرمصرفها محاسبه میشوند...