پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مقتدایی:گروه اقدام ایران موضوعی نمایشی نیست

پنجشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 635977
کارشناس سیاست خارجی گفت: ایجاد گروه اقدام ایران،نمایشی نبوده و هدفی جز تبعیت کشورمان از نظام سلطه ندارد.
مقتدایی:گروه اقدام ایران موضوعی نمایشی نیست
به گزارش جهان نيوز، دولت آمریکا از تشکیل دفتر گروه اقدام ایران و هماهنگی و اجرای سیاست‌های واشنگتن در برابر تهران در دوره‌ی پسا برجام خبرداد. آنها هدف اصلی این گروه را تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند. اما نکته‌ی مهم این است که اساسا منظور از تغییر رفتار از دید واشنگتن چست؟

عباس مقتدایی کارشناس مسائل سیاست خارجی، با اشاره به تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: پیش‌تر ایالات متحده آمریکا موضوعاتی مانند حقوق بشر یا ادعاهایی مانند دخالت ایران در امور سایر کشور‌ها را دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن تهران به منظور دستیابی به اهداف خود قرار می داد، اما این اقدامات را در لفافه بیان می کرد،امروزه شاهد هستیم که واشنگتن آشکارا به‌دنبال جلوگیری از دستایابی ایران به فن‌آوری‌های پیشرفته و محدود کردن حضور کشورمان در منطقه است.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران به عنوان کشوری با رویکرد‌های ایدئولوژیک و منحصر به فرد به دنبال تحقق شعار نه شرقی نه غربی است، امروز مورد بغض و کینه‌ی شدید آمریکا و رویکرد‌های سکولار در بخش های مختلف و لیبرال در سطوح اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته است. بانگاهی به سیاست های آمریکا در می یابیم که خواسته‌ی اساسی آنها این است که کشورمان دیگر با نظام سلطه مخالفت نکرده و به سمت پیروی از قدرت‌های بزرگ برود.

مقتدایی با اشاره به اهداف آمریکا تصریح کرد: واشنگتن قصد دارد این نکته را به صراحت به جهان نشان دهند که با تمام توان و حداکثر امکانات خود می‌خواهد جمهوری اسلامی ایران را زمین گیر کند.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که نمی توان با اقدامات نیمه تمام و حرکات محدود مقابل آمریکا ایستادگی کرد، در نتیجه همانگونه که واشنگتن با تمام قدرت مقابل تهران ایستاده، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان  هم باید با تمام قدرت در برابر فشار‌های آن‌ها برنامه ریزی کنند.

وی افزود: تمام وزارت خانه‌ها، هیئت دولت، شوراء عالی انقلاب و تمامی ارکان اصلی نظام مخاطبان آمریکا در این پیام هستند؛ بنابراین باید در همه‌ی زمینه‌ها بویژه در عرصه‌ی رسانه‌ای اقدامات و برنامه ریزی‌های موثر و مفید انجام شود.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به گفته‌های مقامات آمریکا مبنی بر تغییر رفتار ایران، بیان کرد: منظور از تغییر رفتار ایران این است که جمهوری اسلامی از تمام آرمان‌های خود دست کشیده و تابع نظام سلطه باشد. رئیس جمهور موظف است به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی برای جلوگیری و مبارزه با سلطه، بالاترین حد از برنامه ریزی داخلی و خارجی را برای کشور در نظر داشته باشد،همچنین نباید گروه اقدام ایران را موضوعی نمایشی از جانب آمریکا تلقی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تشکیل این گروه در وزارت خارجه آمریکا نشانه‌ی قدرت جمهوری اسلامی ایران بوده و در واقع ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسیده است که برای مقابله با تهران باید تمام توان خود را به کار گیرد و اگر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان این قدرت را دست کم بگیرند، به دشمن کمک کرده اند؛ بنابراین با فهم عمیق از قدرتی که امروزه ایران در سطوح منطقه‌ای و ملی دارد، باید متناسب با شرایط به مقابله‌ی آمریکا برخیزد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *