پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

جزئیات جدید از کودتا علیه محمد مرسی

سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 635776
یکی از رهبران معارض مصر و رئیس حزب «غد الثوره» می‌گوید که کودتای نظامی علیه «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر، یک تصمیم منطقه‌ای و بین‌المللی بود.
جزئیات جدید از کودتا علیه محمد مرسی
به گزارش جهان نيوز، «ایمن نور» رئیس حزب غد الثوره گفت که تصمیم برای اجرای کودتای نظامی در ۳ جولای ۲۰۱۳ با هدف عزل محمد مرسی، یک تصمیم مصری نبود.

نور که در برنامه «المحاکمه» در تلویزیون «وطن» صحبت می‌کرد، تصریح کرد که همه نشانه‌های کودتا در این مرحله وجود داشت و حتی شاهد مداخله یکی از کشورهای کوچک در منطقه یعنی امارات در رسانه‌های مصری و خرید خبرنگاران و حتی سیاستمداران بودیم.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، نور تصریح کرد: «اگر چه نقش عربستان در این کودتا روشن نبود اما به نظر می‌رسد که این یک تصمیم سعودی با اجرای امارات بود و نقش منطقه‌ای در آن کاملا روشن است اما موضع بین‌المللی مبهم بود و مواضع ضد و نقیض در آن دیده می‌شد.»

این معارض مصری افزود که السیسی در برابر شخصیت‌های مشهور، یک شخصیت ضعیفی است و گذشت زمان ثابت کرده که این مسئله یک نقطه ضعف برای السیسی است همچنانکه او بسیار علاقمند بود که با هنرمندان و سیاستمداران عکس بگیرد.

رئیس حزب «غد الثوره» با اشاره به اینکه مرسی طی شش ماه دوم حکومت خود به حجم اختلافات و دودستگی‌های پی برده بود، گفت که «مرسی بر خلاف شش ماه نخست حکومت خود، برای تحقق شراکت ملی(در شش ماه دوم) جدیت داشت.»

وی اشاره کرد که مرسی در شش ماه دوم حکومت خود به دنبال گفت‌وگوی ملی گسترده بود اما برخی گروه‌های مدنی به دلیل ارتباط با نهاد نظامی و برخی طرف‌های دیگر، با اجرای این گفت‌وگو مخالف بودند.

نور در ادامه یادآور شد که «در دوره حکومت مرسی هیچ گونه اختلافی که به حد مرحله جنگ داخلی برسد، وجود نداشت اما برخی طرف‌های داخلی در هر مرحله اوضاع را ملتهب می‌کردند و بازیگر اصلی این مرحله نیز امارات بود که خواسته‌های دیگر کشورهای منطقه را اجرا می‌کرد و السیسی نیز تنها یک ابزار و شریکی برای اجرای این طرح‌ بود.»
پس از عزل مرسی در تاریخ ۳ جولای ۲۰۱۳ ، ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت این کشور در روز ۱۴ آگوست همان سال به هواداران مرسی که در اعتراض به عزل وی از قدرت در دو میدان رابعه العدویه و النهضه تحصن کرده بودند، حمله کرد که در نتیجه آن ۶۳۲ نفر کشته و شمار زیادی نیز زخمی شدند.

السیسی ۲۶ جولای با قانون مصونیت فرماندهان نظامی در برابر هر گونه محاکمه و بازجویی در خصوص حوادث مربوط به برهه زمانی ۳ جولای ۲۰۱۳ تا ژانویه ۲۰۱۶ موافقت کرد.

پارلمان مصر نیز به قانون مصونیت فرماندهان ارتش از تعقیب قضایی در آینده در خصوص حوادث خونین مربوط به قبل و بعد از عزل «محمد مرسی» رأی مثبت داد.

طبق این قانون، اجرای هر گونه تحقیقات یا انجام هرگونه اقدام قضایی علیه افسران ارشد ارتش به دلیل ارتکاب هرگونه اقدام یا عملیاتی در برهه زمانی سوم جولای ۲۰۱۳ (عزل مرسی) تا آغاز فعالیت پارلمان فعلی، جایز نیست مگر اینکه با اجازه شورای عالی نیروهای مسلح صورت گیرد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
موجود نادانی بود محمد مرسی
عبدالله !
Iran, Islamic Republic of
كودتا كجا بيد كاكا ؟!! خدا زد پس كله اش ! يادتونه وقتى اومد ايران چه نمايش مسخره اى راه انداخت ؟! من همون موقع گفتم : فاتحه اش خونده شد ! او وجداناً سياستمدار نبود ، يه آدم خال تور كه سياه بازى ميكرد ! ...