جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱
در حاشیه فیلم جشن دلتنگی؛

۲۲ آسیب‌ فرهنگی فضای مجازی

يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 635774
آسیب‌های فرهنگی فضای مجازی باید به درستی مدیریت شود و مسئولین برای آن اقدامات پدافندی مناسب داشته و به مردم نیز آموزش صحیح برای مقابله و حفاظت خود در برابر آسیب‌ها بدهند.
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: فیلم سینمایی "جشن دلتنگی" که به تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده بهانه نگارش این مطلب برای بیان یک موضوع بسیار مُهم است. صرفنظر از اینکه حضور بازیگران مطرح مانند بابک حمیدیان، مینا ساداتی و غیره می‌تواند به جذب مخاطب کمک کند و فیلم به لحاظ فنی می‌توانست بهتر از این باشد، محتوای آن و موضوعی که دستمایه نگارش فیلمنامه قرار گرفته یک مسأله جدی و فراگیر در کشورمان است.
 
 اینستاگرام و اصولاً شبکه‎‌های اجتماعی در این فیلم عامل تنهایی و دلتنگی و به عبارتی "طلاق عاطفی" زوجین قلمداد شده و سبب دوری روانی در خانواده به رغم نزدیک بودن جسمانی معرفی گردیده است. در این فیلم به درستی یکی از چالش‌ها و آسیب‌های اینستاگرام و نظایر آن، ارتباط بین نامحرم و از بین رفتن قواعد شرعی در روابط زن و مرد عنوان شده و از سویی به اشتراک گذاشتن مسائل زندگی با دیگران قبل از آنکه همسر فرد متوجه شود، یک مسأله عمده و گلایه عمیق جلوه داده شده است. در سکانس پایانی آنجا که زن و شوهر گوشی موبایل خود را کنار می‌گذارند و با اختیار و تصمیم ارادی به افزایش عاطفه در زندگی کمک می‌کنند بزرگترین راهکار را به نمایش درمی‌آورند.
 
آسیب‌های فرهنگی فضای مجازی که باید به درستی مدیریت شود و مسئولین برای آن اقدامات پدافندی مناسب داشته و به مردم نیز آموزش صحیح برای مقابله و حفاظت خود در برابر آسیب‌ها بدهند عبارتند از :
 
تبلیغ علیه سبک زندگی اسلامی / ضدیت با فرزندآوری / ترویج خیانت و قبح شکنی از پدیده شوم خیانت زوجین / عادی سازی ارتباط با نامحرم در میان متأهلین / ترویج تنوع طلبی در ارتباط جنسی میان زوجین / دفاع از افزایش سن ازدواج / تبلیغ و ترویج دوستی با نامحرم بجای ازدواج و مسئولیت پذیری / تبلیغ علیه سنت های اصیل ایرانی و نقش های پدری و مادری / تبلیغ علیه خانه داری بانوان و ضدارزش معرفی نمودن این امر / ترویج اشتغال بانوان و اصالت دادن به آن با مدل توسعه غربی و ضدیت با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت / شبهه افکنی و تبلیغ صریح علیه حجاب / ترویج اختلاط زن و مرد نامحرم / ایجاد شبهات دروغین در اصول و فروع دین /  پخش شایعات درباره بزرگان دین و تقدس زدایی از امور مقدس / تبلیغ و ترویج مدل توسعه غرب در مقابل الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت / تبلیغ عرفان و آیین های منحرف یا تحریف شده برای اغفال جوانان / عادی سازی گناهان از جمله دروغ، غیبت و تهمت و غیره در جامعه / ترویج صریح ارتباط نامشروع و دامن زدن به بروز و شیوع بیماریهای واگیر مقاربتی / نمایش جذابیت کاذب جنسی و ایجاد نارضایتی در میان زوجین / از بین بردن پرده های حیاء در روابط اجتماعی / از بین بردن احترام به بزرگترها / تبلیغ صریح علیه دین و ترویج شیطان پرستی.
 
 و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جالب است که شماها از اول انقلاب تمام امکانات مادی و معنوی مملکت را در دست داشته اید همه شعارتان اسلام اسلام بوده یک شبکه مجرا به نام شبکه قرآنی دارید. این همه هیئت و جلسه و مراسم مذهبی و بحث و سخنرانی و حوزه و اعزام روحانی به مناطق کشور و انواع سریالهای مذهبی و این همه مناسبت اسلامی و این همه هزینه و بودجه برای نهادهای اسلامی و .... هیچ دستاوردی برای مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان نداشته اید. نمونه بارز تلگرام بود که به تنهایی یک حکومت را به چالش کشید و مهمتر از همه اینها عبور مردم از فیلترینگ بود که پیامش جز عدم اعتماد به مدعیان فرهنگ سازی کشور نبود.