جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

صادرات یک میلیارد دلاری اسرائیل به اعراب خلیج فارس

سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 635752
​موسسه تغییر جهانی تونی بلر در گزارشی نوشت، با وجود اینکه روابط اسرائیل با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به صورت رسمی برقرار نیست، اما میزان مبادلات تجاری میان آنها سالانه بیش از یک میلیارد دلار است.
صادرات یک میلیارد دلاری اسرائیل به اعراب خلیج فارس
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، روسیا الیوم نوشت: موسسه تغییر جهانی تونی بلر در گزارشی آورده است، با وجود اینکه اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وجود هرگونه روابط رسمی میان دو طرف را اعلام نمی‌کنند، اما مبادلات تجاری میان آنها سالانه به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد.

طبق تحلیل‌هایی که این موسسه در سال ۲۰۱۶ ارائه کرده، ارزش محصولات صادراتی اسرائیل به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فراتر از صادرات این رژیم به کشورهای همپیمان و دارای اقتصاد قوی مانند روسیه و ژاپن است.

پایگاه خبری NEWS۲۴ اسرائیل در این باره اعلام کرد، اسناد تجارت خارجی اسرائیل، تجارت مستقیم میان این رژیم و کشورهای خلیج فارس را نشان نمی‌دهد، اما موسسه بلر در تحلیلی درخصوص انتقال محصولات اسرائیل از طریق کشورهای سومی به کشورهای خلیج فارس نشان می‌دهد که ارزش این مبادلات تجاری سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار است.

در این گزارش آمده است، میزان صادرات اسرائیل به این کشورها ممکن است در صورت رسمی شدن روابط چند برابر شود.

خبرها حاکی از آن است که محصولات اسرائیلی موجود در برخی بازارهای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مانند قطر، امارات و عربستان احتمالا از طریق اردن وارد می‌شود.

همچنین اسرائیل اعلام کرده، طرحی آماده برای احیای خط نفت و گاز میان عراق و بندر حیفا واقع در شمال اراضی اشغالی را در اختیار دارد.

در این راستا، تل‌آیو از وجود طرحی برای ساخت خط راه‌آهن از اراضی اشغالی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خبر داده است که این خط از اردن می‌گذرد و هدف از این طرح، تلاش برای جذب نفت خلیج فارس برای انتقال آن از بندر حیفا به بازارهای اروپایی و آمریکایی است تا هزینه‌های حمل و نقل و تردد نفت‌کش‌ها از طریق خلیج فارس به سمت دریای سرخ و کانال سوئز کاهش یابد.

پایگاه خبری NEWS۲۴ اسرائیل اعلام کرد، با وجود نبود روابط رسمی میان اسرائیل و کشورهای خلیج فارس، اما "نشانه‌های عادی‌سازی روابط" اخیرا دیده شده و این کشورها به دنبال همکاری با اسرائیل در زمینه‌های امنیتی و استفاده از تجارب این رژیم در مقابله با "دشمن مشترک" یعنی ایران هستند.

پایگاه خبری مذکور ‌برخی از این نشانه‌ها را برشمرده است که از جمله آنها این است که ریاض به هواپیماهایی که به سمت اراضی اشغالی به پرواز درمی‌آیند اجازه داده از حریم هوایی‌ عربستان عبور کنند. همچنین اواخر ژوئن گذشته، هیئت اسرائیلی در کنفرانس یونسکو در بحرین مشارکت رسمی داشت. در کنار آن نیز، منامه از حملات این رژیم به سوریه با هدف "نابودی منابع خطر" حمایت کرد و این حملات اسرائیل را با عنوان "دفاع از خود" در مقابله با ایران به حساب آورد.

پیشتر نیز ایوب قرا، وزیر ارتباطات اسرائیل از ریاض خواسته بود، سفر حج مسلمانان اسرائیلی مستقیماً از اراضی اشغالی به عربستان صورت بگیرد، به جای آنکه سفر آنها از اردن به عربستان انجام شود.

در این راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با بیان اینکه این رژیم از روابط محرمانه با بسیاری از کشورهای اسلامی بهره می‌برد، تاکید کرده است، روابط کنونی با کشورهای عربی در طول تاریخ اسرائیل گسترده‌تر از هر زمان دیگر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *