سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۱۰

وزیری‌ که دولت می‌خواهد زودتر استیضاح شود

سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 635683
هرچند شاید برخی بگویند از آنجا که دولتی‌ها برای ممانعت از اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور تلاش بسیار گسترده‌ای انجام دادند و حتی بعدها تلاش کردند بگویند این سوال غیرقانونی اعلام وصول شده و نهایتا اینکه در شرایط کنونی انجام آن به صلاح کشور نیست، این استدلال هم می‌تواند قریب به ذهن باشد، اما نمایندگان مجلس در این خصوص نگاه متفاوتی دارند.
وزیری‌ که دولت می‌خواهد زودتر استیضاح شود
گروه سیاسی جهان نيوز، علی جمشیدی: استیضاح وزیر اقتصاد ابتدای هفته در مجلس اعلام وصول و به مسعود کرباسیان فرصت 10 روزه‌ای داده شد تا با حضور در صحن علنی پاسخگوی سوال‌های نمایندگان مجلس باشد. استیضاح کرباسیان که عمر وزارتش به یک سال هم نمی‌رسد، در شرایطی برگزار می‌شود که فرصت رئیس‌جمهور برای حضور در مجلس رو به پایان است و همچنان اخبار ضد و نقیضی در مورد موعد آن به گوش می‌رسد. زمان حضور حسن روحانی در صحن علنی هرچه که باشد، قطعی شده که پیش از آن یعنی ظرف یک هفته آینده کرباسیان برای برگزاری جلسه استیضاح به مجلس بیاید؛ اتفاقی که حالا شائبه‌هایی را هم در حاشیه خود ایجاد کرده است.

برخی نمایندگان طی این یکی دو روز در اظهارنظرهای خود این مساله را مطرح کرده‌اند که استیضاح مسعود کرباسیان با پیگیری دولتی‌ها و نمایندگان حامی روحانی به نتیجه رسید و با پیگیری همان‌ها نیز به‌گونه‌ای عملیاتی شد که پیش از حضور حسن روحانی در مجلس، وزیر کابینه دوازدهم به میان نمایندگان بیاید و به‌گونه‌ای بتواند نقش ضربه‌گیر را برای رئیس‌دولت بازی کند.

هرچند شاید برخی بگویند از آنجا که دولتی‌ها برای ممانعت از اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور تلاش بسیار گسترده‌ای انجام دادند و حتی بعدها تلاش کردند بگویند این سوال غیرقانونی اعلام وصول شده و نهایتا اینکه در شرایط کنونی انجام آن به صلاح کشور نیست، این استدلال هم می‌تواند قریب به ذهن باشد، اما نمایندگان مجلس در این خصوص نگاه متفاوتی دارند.

محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه در بخش اقتصادی مشکلات بسیار زیادی وجود دارد، گفت: «در میان نمایندگان حامی دولت، وزیر اقتصاد مخالفان زیادی دارد و از این‌رو هم استیضاح اعلام وصول شده و بنا بر اجرای آن است.»

وی در ادامه در پاسخ به چرایی تلاش نمایندگان حامی دولت برای استیضاح وزیر اقتصاد گفت که این سوالی است که باید حامیان دولت پاسخ آن را بدهند، هرچند می‌خواهم بگویم علل تخصصی بیشتر از علل سیاسی باعث بروز چنین اتفاقی در مجلس شده است.

فرهنگی در ادامه افزود: «برخی دغدغه‌های نمایندگان مجلس از جمله موضوعات مشترک در سوال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزیر اقتصاد هستند و لذا در هر دو جلسه مطرح خواهند شد.»

طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که نامش در میان موافقان استیضاح وزیر اقتصاد دیده می‌شود، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه موافقان استیضاح مسعود کرباسیان از جناح‌های مختلف سیاسی در مجلس هستند، گفت:«هرکدام از گروه‌های سیاسی در مجلس استدلال ویژه خود را برای استیضاح وزیر اقتصاد دارند.»

وی با بیان اینکه نمایندگان با دلایل ملی به دنبال استیضاح وزیر اقتصاد هستند، گفت: «عمل نکردن به وعده‌ها، عمل نکردن به وظایف قانونی وزارت اقتصاد و دارایی، تورم افسارگسیخته و رکود جدی فشار سنگینی را به مردم اعم از تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران و به‌ویژه سه دهک پایین جامعه تحمیل کرده است. علاوه‌بر اینها آقای کرباسیان در حوزه‌هایی که ربطی به تحریم نداشته مانند شفافیت و مبارزه با فساد نتوانسته عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد.»

وی برگزاری جلسه استیضاح وزیر اقتصاد پیش از جلسه سوال از رئیس‌جمهور را اتفاق خیلی خوب و به نفع حسن روحانی دانست و گفت: «کرباسیان با حضور خود در مجلس مقداری از مسائل و مشکلات را به خوبی توضیح داده و از مسائل رفع ابهام خواهد کرد و این به نفع آقای روحانی خواهد بود.»

احمد امیرآبادی فراهانی، ‏‏نماینده مردم قم و عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی هم درخصوص همین موضوع و در صفحه شخصی شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «استیضاح دکتر کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی با پیگیری نمایندگان پارلمانی رئیس‌جمهور امروز اعلام وصول شد تا استیضاح قبل از سوال از رئیس‌جمهور مطرح شود! آیا وزیر اقتصاد و دارایی قربانی سوال از رئیس‌جمهور خواهد شد؟!»

از طرف دیگر رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این مورد گفت: «در نشست روز شنبه، دولت هم به اندازه مجلس پیگیر اعلام وصول این استیضاح بود.» او همچنین می‌گوید در جلسه روز شنبه رفتارهایی می‌دیدیم که نشان می‌داد دولت دوست دارد استیضاح زودتر انجام شود، گویا دولت می‌خواهد وزیر را در آستانه عید قربان ذبح کند تا نمایندگان در سوال از رئیس‌جمهور کوتاه بیایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اينم مثل ربيعي كس و كاري در باند باباييها و مجلس نداره كارش تمومه
عباس گودرزی
سلام گویا عده ای از نمایندگان مجلس هنوز متوجه مشکلات اقتصادی کشور نشده اند ! و چالش اقتصادی را بر اثر ضعف وزیر آ - پ و مشکلات تربیتی را بر اثر ضعف وزارت نیرو و ... می دانند . لذا جزوه ای از شرح وظایف وزرا در اختیار عده ای از نمایندگان قرار دهید تا بدانند چه کسی مسئول چه آسیبی است . تا با کنترل و نظارت و پرسش به موقع از وزیر مربوطه جلوی گسترش آسیب را بگیرند . آسیب از یک جرقه شروع می شود . تصور کنید شعله کبریت با یک فوت خاموش می شود ولی اگر به جان ذخایر نفت وگاز بیفتد هزینه کنترل و اطفاء آن غیر قابل تصور می شود .
Iran, Islamic Republic of
استیضاح یکی یکی تا کناره گیری دولت. این است خواست مردم
Iran, Islamic Republic of
خواست یه مشت کینه ایه نه خواست مردم
رهبری عزیز حجت رو تموم کردن
انتقاد ازاد مطالبه ازاد از بین رفتن دولت نه
Iran, Islamic Republic of
وزير قرباني
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
کرباسیان هیچی از اقتصاد بلد نیست و دولت هم به این نتیجه رسیده و به استیضاحش رضایت داده است...
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
بیچاره ربیعی و کرباسیان ! قربانی سیاست ورزان شدن !!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
کرباسیان ها را از کسانی که با اینا کار کردند بپرسید تا قضاوت درستی داشته باشید باید محاکمه شوند و ممنوع الخروج شوند تا نتیجه المال بررسی شود
مرگ برغارتگربیتولمال
Iran, Islamic Republic of
پس معلومه که دولت ومجلسی ها با هم برابرند؟؟؟؟