جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

فرصت بدهید تا مشکلات را رفع کنیم

سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 635615
رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه مردم باید فرصت بدهند تا مشکلات را رفع کنیم، از روان‌تر شدن معاملات ارزی در بازار ثانویه خبر داد.
فرصت بدهید تا مشکلات را رفع کنیم
به گزارش جهان نيوز، پس از عقب‌نشینی دولت از سیاست تک نرخی کردن ارز در مرداد سال جاری، طبق بسته ارزی جدید دولت قرار شد با تقویت بازار ثانویه، نرخ ارز به صورت آزاد تعیین شده و التهابات موجود ارزی هم کاهش پیدا کند.
 
با این حال، گذشت نزدیک به دو هفته از اجرای این بسته نشان می‌دهد اجرای سیاست جدید هم تاکنون با موفقیت کامل همراه نبوده و سازوکار عرضه و تقاضایی که دولت در نظر گرفته باز هم نتوانسته گره مشکل افزایش بی‌رویه نرخ ارز را باز کند.

در این شرایط، به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، عبدالناصر همتی دیروز پس از حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز خرسندی از آرامش ایجاد شده در بازار ارز گفت:​ تعامل بسیار خوبی بین کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی به‌وجود آمده که امیدواریم در فصل جدید بانک مرکزی با کمک دوستان در مجلس و دیگر کارشناسان اقتصادی که همگی دغدغه حل مسائل اساسی مردم را دارند، مشکلات را حل کنیم.

با این وجود، خبرگزاری ایسنا در گزارشی انتقادی نسبت به صرافی‌ها عنوان کرد: صادرکنندگانی که ارز خود را در بازار ثانویه عرضه می‌کنند، نسبت به وصول ریال از صراف‌ها گله داشته و می‌گویند که گاهی بیش از یک هفته طول می‌کشد تا ریال حاصل از فروش ارز به آنها بر‌گردد، این در حالی است که ضابطه‌ای برای زمان پرداخت طلب خریدار وجود ندارد.

مهدی تقوی، اقتصاددان حامی دولت نیز با انتقاد از عملکرد صرافی‌ها به خبرگزاری فارس می‌گوید: دلار 10 هزار تومانی با توجه به نظریه‌های اقتصادی غیر‌واقعی است و نباید چنین باشد اما وضعیت به نحوی پیش رفت که دیدیم که صرافی‌ها می‌گویند ارز نداریم اما ارز خود را به دست عده‌ای دست ‌فروش می‌دهند و نرخ را آنها تعیین می‌کنند وگرنه دلار 10 هزار تومانی با هیچ‌کدام از نظریه‌های اقتصادی سنخیت ندارد.

ابهام در بازار
البته در این بین صرافی‌ها نیز حرف‌هایی دارند. یکی از صرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تأکید می‌کند: توزیع ارز مداخله‌ای از سوی بانک مرکزی در کنار افزایش عرضه ارز از سوی بازیگران بازار توانسته نرخ را تا حدودی کاهش دهد اما هنوز هم فضای بازار ارز برای برخی ابهام‌آلود است و همین موضوع مانع از عرضه بیشتر ارز از سوی آنها در بازار می‌شود.

وی گفت: البته بانک مرکزی ارز مداخله‌ای را با ضوابط خاص با نرخ بازار ثانویه در اختیار صرافان قرار می‌دهد که همین موضوع توانسته سهم منابع آنها را بالا ببرد. این در شرایطی است که صرافی‌ها هنوز در فروش بخشی از ذخایر خود تعلل کرده و به دلیل عدم شفافیت نرخ، اطمینان‌خاطر لازم برای عرضه بیشتر ندارند.بررسی میدانی و صحبت با صرافی‌ها حکایت از آن دارد که اگر نرخ اندکی پائین آمده و بتواند وضعیت مناسبی را برای خود رقم بزند، به طور قطع تعداد عرضه‌کنندگان ارز نیز بیشتر خواهد شد اما اکنون گویا اعتماد از دست رفته نسبت به بازار ارز و سیاست‌های ارزی دولت، آنچنان‌که لازم است هنوز احیاء نشده و برخی معاملات ارزی همچنان در فضای ابهام و تردید انجام می‌شود.

حذف دلار از «سنا»
در همین رابطه گفتنی است، دلار از معاملات تجاری در سامانه نظام ارزی (سنا) حذف و با یوان چین جایگزین گردید. متوسط قیمت دلار که به همراه چند ارز دیگر در سنا به طور روزانه اعلام می‌شد، امروز در سامانه حذف شده است.

این تصمیم موجب شد تا سرانجام دلار به صورت رسمی از تجارت ایران خداحافظی کند، اقدامی که در بلندمدت می‌تواند وابستگی کشور به دلار را بیشتر از وضعیت کنونی کاهش دهد.

سال‌هاست اقتصاددان‌ها به دولت‌های مختلف پیشنهاد داده‌اند که اجازه ندهند دلار آمریکا، اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد و ارزهای دیگر را جایگزین معاملات خارجی خود کنند.حذف دلار از سامانه سنا و اجازه مانور به یورو و یوان چین و سایر ارزهای معتبر، جای امیدواری را برای ما می‌گذارد که بانک مرکزی در دوره جدید مدیریتی خود توانسته دولت را مجاب کند که باید دلار حذف شود.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند در مقابله با تحریم‌ها به اقتصاد ایران کمک کند، تغییر اندکی در سیاست‌های پولی و ارزی ایران است به این معنی که دولت در مقابل تهدید و تحریم‌های آمریکا و غرب، پول رایج کشورهای تحریم‌کننده را از چرخه مبادلات پولی کشور حذف کند.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *