سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

چرا وزرای آموزش‌وپرورش ضعیف عمل می‌کنند؟

دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 635436
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جولان گروه‌های سیاسی در آموزش‌وپرورش درباره اینکه چرا بیشتر وزرای آموزش‌وپرورش توانمندی کافی برای دفاع از جایگاه آموزش‌وپرورش و وضعیت معلمان در هیئت دولت را ندارند، توضیحاتی داد.​
چرا وزرای آموزش‌وپرورش ضعیف عمل می‌کنند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، اینبار داستان استیضاح محمد بطحایی در پُست وزارت آموزش‌وپرورش مطرح است، او قرار است امروز با نمایندگان استیضاح کننده در کمیسیون آموزش مجلس دیدار کند و درباره محورهای استیضاح و سوالات مطرح شده به آنها پاسخ دهد.البته او نخستین وزیری نیست که با تهدید استیضاح مواجه می‌شود، بیشتر وزرای آموزش‌وپرورش پس از مدتی تکیه بر  پست وزارت، صندلی‌های لرزان آن را حس خواهند کرد.

محور‌های استیضاح بطحایی شامل این موارد است: 1 ــ عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. 2 ــ عدم اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان. 3 ــ عدم دقت در کتب درسی. 4 ــ عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و بی‌توجهی به مشکلات رفاهی آنان. 5 ــ توجه به معلمین حق‌التدریس و کارشکنی در مسیر قانونی کردن به‌کارگیری آنها. 6 ــ عدم وجود ضابطه در انتخاب مدیران و عدول از قانون. 7 ــ کاهش اعتبارات آموزش و پرورش به‌ دلیل عدم پیگیری و سوء مدیریت در تأثیرگذاری در دولت. 8 ــ کاهش شدید اعتبارات سازمان نوسازی مدارس.9 ــ تضعیف دانشگاه فرهنگیان. 10 ــ عدم توجه و عدم توان برنامه ارائه‌شده به مجلس. 11 ــ جعل تاریخ در کتاب‌های درسی. 12 ــ ورود زودهنگام و خلاف قانون دانشگاه فرهنگیان به تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم و سوء استفاده از جایگاه. 13 ــ عدم پذیرش مسئولیت و عذرخواهی بابت اتفاق شوم منطقه غرب تهران. 14 ــ عدم پایبندی به برنامه ارائه‌شده در زمان اخذ رأی.15 ــ فساد اخلاقی در مدارس به‌علت سوء مدیریت.16 ــ بی‌توجهی به زبان‌های مادری و ایجاد زمینه اختلاف در کشور به‌جای وفاق ملی و تأکید بر زبان روسی.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره محورهای استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش و دیدگاه کمیسیون آموزش مجلس نسبت به این موارد اظهار کرد: تعدادی از نماینده‌ها نامه استیضاح را امضاء کرده‌اند و قرار است در جلسه این کمیسیون سوالاتی را از وزیر آموزش وپرورش داشته باشند البته ما معتقدیم در آستانه بازگشایی مدارس، مطرح کردن بحث استیضاح صحیح نیست.

* جولان گروه‌های سیاسی در آموزش‌وپرورش
وی افزود: در مقایسه با سایر وزرای آموزش‌وپرورش، بطحایی عملکرد مشابهی دارد و ضعیف‌تر از آنها نیست اما برخی دخالت‌های عوامل بیرونی و سیاسی باعث می‌شود تا او نتواند به خوبی اقدام کند. هم اکنون در بحث انتصابات، جولان احزاب سیاسی مختلف در آموزش‌وپرورش، وضعیت معیشتی فرهنگیان و میزان افزایش حقوق آنها در سال 97 نگرانی‌هایی وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزارت آموزش‌وپرورش مشکلات متعددی دارد و همواره از وضعیت نامناسب  اقتصادی و کسری بودجه رنج می‌برد اما باید توجه داشت در بحث بودجه آموزش‌وپرورش و معیشت و رفاه معلمان فقط وزیر تصمیم‌گیرنده نیست و دولت باید پاسخگو باشد البته وزیر آموزش‌وپرورش هم باید پیگیر باشد و حقوق فرهنگیان را در هیئت دولت مطالبه کند که در این بخش ضعیف‌هایی مشاهده می‌شود.

* جهش تورمی وضعیت معیشتی معلمان را نگران کننده‌تر کرد
وی ادامه داد: هم‌اکنون فرهنگیان معتقدند که حقوق و مزایای آنها منصفانه نیست و از سوی دیگر بندهایی از فیش حقوقی آنها حذف می‌شود که با توجه به جهش تورمی فرهنگیان تصور می‌کنند به لحاظ معیشتی در وضعیت نامناسبت‌تری در مقایسه با سال‌های قبل قرار دارند و این انتظار وجود داشت که وزیر آموزش‌وپرورش برای دفاع از حقوق آنها و بازگرداندن بندهای حذف شده چانه زنی و پیگیری می‌کرد.

کوچکی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر وزرای آموزش‌وپرورش توانمندی کافی برای دفاع از جایگاه آموزش‌وپرورش و وضعیت معلمان در هیئت دولت را ندارند؟ افزود: دولت وزرا را تنها می‌گذارد و تصور می‌کند باید آنها خودشان تمام موارد و مسئولیت‌ها را در دست بگیرند در حالیکه امور آموزش‌وپرورش حاکمیتی است و باید همه کمک کنند تا مشکلات وزارتخانه حل شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *