پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
رییس کل سازمان نظام پزشکی:

کارتخوان، نقشی در محاسبه مالیات پزشکان ندارد

يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 635278
رییس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه وجود کارتخوان در مطب‌ها، نقشی در محاسبه مالیاتی پزشکان ندارد، در عین حال گفت: اما ما جهت سهولت مراجعین و بیماران، به همکاران‌مان توصیه می‌کنیم از دستگاه کارتخوان در مطب‌های خود استفاده کنند.
کارتخوان، نقشی در محاسبه مالیات پزشکان ندارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج فاضل در نشستی خبری در آستانه روز پزشک با بیان اینکه روزهای حساسی را می‌گذرانیم و مسائل مختلفی در مملکت مطرح است که یکی از آنها مسائل و مشکلات پزشکی است، گفت: در آستانه روز پزشک هستیم و اول شهریور ماه هر سال به عنوان روز پزشک نامیده می‌شود، اما به عقیده من کاش این روز، روز اخلاق پزشکی نامیده می‌شد؛  چرا که در مسائل پزشکی باید به اصول اخلاقی پزشکی توجه کنیم و پزشکی با دیگر مسائل باید تفاوت‌هایی داشته باشد.

وی در ادامه درباره شرایط اخیر جامعه گفت: بار اول نیست که با این مشکلات مواجه می‌شویم و در طول این ۴۰ سال بعد از انقلاب، بارها و بارها در این شرایط قرار گرفته‌ایم و امیدواریم از این شرایط فعلی نیز به سلامت گذر کنیم.

کارتخوان‌ها نقشی در محاسبه مالیات پزشکان ندارند
فاضل در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مباحث مطرح مبنی بر وجود کارتخوان‌ در مطب پزشکان گفت: گاهی اخبار بی‌اهمیت در صدر اخبار دیگر قرار می‌گیرد تا کسی به اخبار مهم توجه نکند؛ در واقع مسئله کارتخوان در حال حاضر مسئله آنچنان مهمی نیست که این طور به آن پرداخته شد. اما ما جهت سهولت مراجعین و بیماران به همکاران‌مان توصیه می‌کنیم از دستگاه کارتخوان در مطب‌های خود استفاده کنند و حدود ۸۰ درصد پزشکان این کار را انجام می‌دهند. البته قانونی در زمینه وجود این دستگاه‌ها در مطب‌ پزشکان وجود ندارد و اگر کسی این دستگاه را نگذاشت، قانون‌شکنی نکرده است.  اینگونه مسائل باید با راه‌های تشویقی حل شود و ما نمی‌توانیم بدون وجود قانون پیگرد جدی در این مورد داشته باشیم.

ماجرای مالیات پزشکان پایتخت
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه کارتخوان‌ها نقشی در محاسبه پرداخت مالیاتی پزشکان ندارند، در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتی از سوی مسوولان سازمان مالیاتی مبنی بر اینکه "نیمی از پزشکان پایتخت مالیات نمی‌پردازند"،  گفت: اظهار غیر مسئولانه یکی از مدیران درباره اینکه نیمی از پزشکان تهرانی مالیات پرداخت نمی‌کنند، یک اظهار بی‌پایه بود که در این زمینه با رییس سازمان مالیاتی تماس گرفته و گله کردم و آنها نیز عذرخواهی کردند. طرح چنین مباحث غیرمسوولانه و بی‌پایه در رسانه‌ها و تیتر کردن آنها قابل تعقیب حقوقی است.

شرایط دشوار بیمارستان‌های خصوصی
فاضل در ادامه درباره مشکلات بیمارستان‌های خصوصی به دنبال افزایش قیمت ارز گفت: بیمارستان‌های خصوصی با مشکلات جدی روبرو هستند تا حدی که برای ادامه کار نیز به مشکل برخورده‌اند. با افزایش ۱۸ درصدی دستمزد و در مقابل افزایش پنج درصدی تعرفه‌ها، تهدید ورشکستگی این بیمارستان‌های خصوصی وجود دارد. بخش بزرگی از طبابت کشور بر عهده بخش خصوصی است و این بیمارستان‌ها اکنون در شرایط دشواری زندگی می‌کنند و لازم است حمایت بیشتری از آنها صورت گیرد.

"سلامت" خود را با تغییرات اقتصادی وفق دهد
فاضل ادامه داد: تغییرات بزرگ اقتصادی را در پیش داریم که بخش سلامت باید خودش را با شرایط جدید وفق دهد. روزهای دشواری از نظر مسائل سلامت پیش رو داریم،  امکانات مورد نیاز در بخش سلامت از جمله انواع و اقسام امکانات برای درمان و ارایه خدمات در بیمارستان‌ها گران می‌شود؛  چرا که همه این امکانات از ارز دولتی سهم نمی‌برند. جامعه پزشکی باید از این موضوع آگاه باشد. پزشکان باید در تجویز داروها دقیق‌تر عمل کرده و اگر دارویی لازم نیست تجویز نکند یا داروهای ارزان‌تر را تجویز کنند. از طرفی بسیاری از بیماران در مراجعات‌شان تقاضاهایی در حوزه انجام آزمایشات و ... دارند. در این حوزه نیز پزشک باید بر اساس قضاوت خود و نه درخواست بیمار، تجویز لازم را انجام دهد تا به این ترتیب با صرفه جویی این دوران را پشت سر گذاریم.

تبلیغ پزشکی ممنوع
فاضل همچنین در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات درباره برخی از امور پزشکی و محصولات سلامت محور،  گفت: اصولا تبلیغات برای سودآوری است و هدف اقتصادی دارد؛ این درحالیست که تبلیغات در پزشکی ممنوع است؛ چرا که با جان مردم سر و کار داریم. ما حتی باید در تبلیغ دیگر محصولات مانند پفک نمکی این توجه را داشته باشیم که با این کار از همان ابتدا ذائقه کودک را با نمک آشنا خواهیم کرد و در آینده با معضل فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی درگیر خواهیم شد. در مورد تبلیغات تلویزیونی ما کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم و ناظرین بر صدا و سیما هستند که می‌توانند جلوی تبلیغات محصولات پزشکی را بگیرند.

کتاب تعرفه‌ها بار مالی جدید ایجاد نمی‌کند
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه صحبت‌هایش درباره کتاب تعرفه‌ها و همچنین تعرفه‌های ویزیت پزشکان، گفت: در مورد تعرفه‌ها مشکلاتی وجود داشت که با تلاش چند ماهه نظام پزشکی، کتاب تعرفه‌ها آماده و تحویل وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه شد. زمانی که این کتاب مورد تصویب شورای عالی بیمه و وزارتخانه قرار گیرد به عنوان مرجعی مشخص، مشکلات تعرفه‌ای را حل می‌کند. البته این کتاب قبلا هم بوده ولی در سال 93 مورد دستکاری قرار گرفته و سبب بی‌عدالتی‌هایی شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بار مالی که این کتاب ایجاد می‌کند، گفت: این کتاب در ایجاد بار مالی هیچ نقشی ندارد و بار مالی بستگی به قیمت K دارد که شورای عالی بیمه و هیات دولت آن را تصویب می‌کند. یکی از مقاومت‌هایی که درباره این کتاب وجود دارد، گروه‌هایی هستند که تعرفه‌هایشان غیر عادلانه افزایش یافته بود و نمی‌خواهند تعرفه به اصل خود بازگردد.

آهنگ مهاجرت پزشکان
فاضل درباره مباحث مطرح مبنی بر مهاجرت پزشکان به خارج از کشور تحت تاثیر شرایط فعلی گفت: اینطور برداشت می‌شود که مهاجرت طوری است که نسبت به آن باید نگران باشیم. البته این موضوع فقط به پزشکی مربوط نیست و از دیرزمان، مسئله مهاجرت مطرح بوده و الان ممکن است آهنگ آن بیشتر شده باشد. حتی در سال 44 در یک کلاس 300 نفره پزشکی، 150 نفر مهاجرت کردند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م ج
Iran, Islamic Republic of
باید برنامه ریزی بشه که آقایان هم ما لیات
خود را پرداخت کنند جناب دکتر حالا کارت خان سرجای خودش که بماند
ازنظر امنیت هم برای آقایان بهتره...