پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

افشاگری متفاوت رأی الیوم درباره «معامله قرن»

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب: 635050
یک روزنامه فرامنطقه‌ای دعوت از گروه‌های فلسطینی برای گردهمایی و بررسی آتش بس با اسرائیل را حلقه‌ای از زنجیره اقدامات فریبکارانه آمریکا برای اجرای معامله قرن و نابودی مساله فلسطین توصیف کرد.
افشاگری متفاوت رأی الیوم درباره «معامله قرن»
به گزارش جهان نيوز، روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در یادداشتی به قلم «کمال خلف» با این عنوان که «مراقب باشید در دام قرن گرفتار نشوید» درباره طرح تازه آمریکا برای اجرای «معامله قرن» که ظاهرش حل مسئله فلسطین و کمک به نوار غزه است، هشدار داد.

در این یادداشت آمده است: هیات‌هایی از گروه‌های فلسطینی داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی یکی پس از دیگری عازم قاهره می‌شوند تا در آنجا به بررسی دو مساله، یکی آتش بس در غزه و دیگری آشتی بین فتح و حماس بپردازند.
این دو مساله اگرچه تکراری است و در طول سال ها، بار‌ها مورد بررسی قرار گرفته و به توافقنامه‌هایی در سال‌ها ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ وهمچنین توافق‌هایی دوجانبه بین فتح و حماس منجر شده، اما هیچ کدام عملی نشده است.

رای الیوم آورده است: با این حال وجه تمایز نشست فعلی قاهره، ارتباط آن با اسرار پروژه آمریکا و اسرائیل و برخی کشور‌های عربی است که از آن به معامله قرن یاد می‌شود.

خاتمه دادن به وضعیت کنونی در غزه حلقه مهمی از یک زنجیره اقداماتی است که دولت آمریکا با انتقال سفارت خود به قدس آغاز کرده است و موضوع تعلیق کمک مالی آمریکا به آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا که با هدف حذف مساله آوارگان فلسطینی صورت گرفته است، هم آخرین حلقه این زنجیره نبوده است.

به عقیده نویسنده پرونده آشتی در قاهره نمی‌توانسته اهمیت داشته باشد و اگر هم مطرح باشد تظاهری بیش نیست و تنها برای پنهان کردن اغراض واقعی این نشست است.

رای الیوم افزود: پرونده آتش بس با اسرائیل بخش اعظم دغدغه مسئولین برگزاری این نشست است و خبر اسرائیل درباره اینکه توافق آتش بس عملا حاصل شده و در کابینه مورد بررسی قرار گرفته گواه این است که نشست گروه‌های فلسطینی که به درخواست حماس امروز برگزار می‌شود به این منظور است که توافق، ماهیت ملی فراگیری پیدا کند.

نویسنده اظهار داشت: به اعتقاد ما هیات‌های اعزامی در حالی خود ر. ا. به قاهره رساندند که نمی‌دانند تصمیم درباره توافق آتش بس به کجا رسیده است و آیا توافق، نهایی شده یا هنوز در دست بررسی است، حماس قرار است در نشست‌های این روز‌ها با نمایندگان گروه‌های فلسطینی همه چیز را روشن کند.

وی افزود: در همین حال هیات جنبش فتح مردد بوده و انگیزه‌ای برای حضور در این نشست ندارد تا معلوم شود که این جنبش بر اساس یک سری واقعیت‌ها فهمیده در پس این نشست‌ها ماجرایی است.

رای الیوم آورده است: اوضاع سخت و تراژیک ملت فلسطین در غزه حتما دلیل حماس برای گام برداشتن در مسیر دستیابی به آتش بس با اسرائیل بوده است و البته در این قضیه درست هم می‌گوید، اما اسرائیل می‌خواهد غزه با قحطی زدگی روبرو شود تا به معادله آرامش در برابر حیات برسد و در این کار هم موفق بوده است.

نویسنده ضمن ابراز تاسف از همدستی محمود عباس، رئیس تشکیلات با اسرائیل در مجازات و تحریم غزه گفت: رئیس تشکیلات خودگردان چگونه با تصمیم برای برگزاری شورای مرکزی فلسطین به دنبال ایجاد هرج و مرج در عرصه فلسطین است و به تحریم نشست این شورا از سوی گروه‌های بنیانگذار سازمان آزادی بخش و احزاب ملی اهمیتی نمی‌دهد.

خلف در ادامه در پیامی خطاب به شرکت کنندگان در نشست قاهره گفت: ما امروز نیاز به برنامه‌ای جامع برای رویارویی با اسرائیل و نه آتش بس با آن داریم آن هم در دوره‌ای که معامله قرن مطرح است و تلاش‌های جدی برای نابودی آرمان‌های فلسطینی بکار گرفته شده و اسرائیل هم قانون یهودیت کشور اسرائیل و یهودی سازی قدس را تصویب کرده است.

به نوشته رای الیوم گروه‌های فلسطینی باید گرد هم بیایند تا برنامه‌ای جامع برای رویارویی با اسرائیل تدوین کنند و به وحدت ملی واقعی در مسائل مربوط به مقاومت مردمی و مسلحانه در داخل سرزمین‌های فلسطینی و خارج آن دست یابند، نه اینکه بر سر تقسیم قدرتی که سلطه واقعی بر آن ندارند مصالحه کنند و حکومتی برای سرزمینی اشغالی فراهم کنند و آتش بسی ایجاد کنند که اسرائیل را از راهپیمایی‌های بازگشت و بادبادک‌های آتش زا در امان می‌دارد.

این روزنامه تاکید کرد: گروه‌های فلسطیئی باید به اسرائیل نه بزرگی بگویند بگویند ما آتش بس نمی‌خواهیم تا بدین ترتیب اسرائیل بحران زده و دوستان خوش خیال آن را در این خیال باطل نگاه دارید، چون ما چیزی برای از دست دادن نداریم.

نویسنده اظهار داشت: کاملا به صراحت باید گفت که قاهره جای مناسبی برای چنین برنامه‌ای نیست، مصر امروز می‌خواهد نقش یک میانجی بی طرف را برای دستیابی به آتش بس و همچنین پیشبرد روند مذاکره با اسرائیل ایفا کند نه اینکه با اسرائیل رو در رو شده و آن را وادار به تسلیم شدن در برابر خواسته‌های فلسطینیان کند و بدین ترتیب به دنبال ایجاد توازن در قدرت بازدارندگی با اسرائیل نیست.

نویسنده در ادامه آورده است: لازم نیست مرا تایید کنید، چون من یک روزنامه نگار ناچیز از بین همین فلسطینیان هستم، اما می‌گویم هر چقدر هم بنشینید و توافقنامه امضا کنید این آشتی به جایی نمی‌رسد و هرگز عملی نمی‌شود، پس وقتتان را بیهوده هدر ندهید.

رای الیوم خطاب به گروه‌های فلسطینی گفت: تا می‌توانید نیرو‌های فلسطینی معتقد به مقاومت را جمع کنید و جبهه واحدی که صاحب برنامه واحدی است، تشکیل دهید و ملت فلسطین را برای پیوستن به این جبهه و حمایت از آن دعوت کنید و در این مسیر کشور‌های عربی و حتی فقط، ملت‌های عربی را تحت فشار قرار دهید.

وی افزود: گروه‌های فلسطینی ضمن ارتباط با قدرت‌ها و کشور‌های معتقد به گزینه مقاومت در برابر اسرائیل در منطقه و جهان باید اسامی همدستان با اسرائیل در توطئه علیه آرمان‌های فلسطینی را فاش کنند تا در برابر ملت هایشان رسوا شوند.

رای الیوم آورده است: امروز این امر از تلاش‌ها برای سازش ضروری‌تر است، این نشست‌ها را بار‌ها قبلا تجربه کرده و شکست خوردید اکنون وقت تکرار این تجربیات تلخ و سپس تبادل اتهام بر سر مسئولیت آن نیست.

این روزنامه افزود: راه‌های سنتی و قدیمی را رها کرده و راه جدید و واقعی‌تری در پیش بگیرید، امروز مردم غزه شاید توانایی ساخت سلاح نداشته باشند، اما ابتکار به خرج داده و بادبادک‌های آتش زا ساخته‌اند که برای رژیم و ارتش صهیونیستی مشکل ساز شده است.

نویسنده تاکید کرد: امروز در حد واندازه اهالی محاصره شده غزه ابتکار به خرج دهید آن‌هایی که خواهان مذاکره و سازش با اسرائیل هستند، بروند و این راه را باز هم تجربه کنند، ضرری ندارد، اما آن‌هایی که خواهان مقاومت و رویارویی و ادامه مقاومت هستند، باید به اتحاد و توافق بر سر رهبری مرحله کنونی دست یابند.

وی در پایان آورده است: من تنها به هر گونه توافق واقعی بین شرکت کنندگان در نشست قاهره خوش بین نیستم بلکه معتقدم که پس از نشست قاهره اوضاع فلسطین دچار شکاف و از هم گسیختگی عمیق‌تری و ضعف بیشتر می‌شود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فلسطین از نگاهی دیگر؛
Italy
همانند این جا در آن جا هم، دل بستگان، دل باختگان، وادادگان، سینه چاکان غرب، سکولاریته و لیبرالیته و ناسیونالیته را به عنوان شیوه مبارزه با یک رژیم کودک کش برگزیده اند. مسیری به ناکجاآباد و تباهی و افسوس.