پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

تصمیمات شتابزده بن سلمان در تنش با کانادا

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 634946
در حالی که به نظر می‌رسد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در تصمیم‌گیری علیه کانادا شتابزده عمل کرده است، باید پرسید آیا پادشاه عربستان در این خصوص وارد عمل خواهد شد؟
تصمیمات شتابزده بن سلمان در تنش با کانادا
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، به نظر می رسد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در تصمیم گیری علیه کانادا از جمله تعلیق روابط دیپلماتیک، اخراج سفیر کانادا و توقف پروازهای مستقیم به این کشور که همگی به درخواست سرویس های اطلاعاتی صورت گرفت، شتابزده عمل کرد.

در این میان منابع دیپلماتیک اعلام کردند، توئیت های کانادا، ولیعهد سعودی را عصبانی کرد و تصمیماتش انتقادها علیه وی مبنی بر اینکه منفعلانه عمل می کند، قابل درک می کند.به گفته منتقدان، واکنش بن سلمان به کانادا برخاسته از نگرانی از جایگاه خود و اعتبار کشورش است حال آنکه انتقاد و حتی توضیح سیاسی غیرمستقیم را نمی پسندد و برای اینکه اینگونه برداشت نشود که تسلیم فشارهای سیاسی شده است، دستور داد سمر بدوی فعال حقوق بشر دستگیر شود.

نکته قابل توجه اینکه روابط تجاری کانادا با عربستان برای سال ها شامل عرضه زره پوش های سبک به گارد ملی سعودی بود به گونه ای که با این تجهیزات گارد ملی به نیروهای قوی و کارآمد در عربستان تبدیل شدند.در این میان گارد ملی قدرتی به شمار می آید که از خاندان حاکم سعودی در برابر هرگونه کودتای احتمالی از سوی ارتش حمایت خواهد کرد.
گارد ملی در زمان ملک عبدالله تحت فرمان او قرار داشت و سپس متعب بن عبدالله ریاست این نیروها را به عهده گرفت؛ کسی که به دستور بن سلمان هنوز در بازداشت به سر می برد و مبلغی را که باید از دارایی ها خود به خزانه سعودی بپردازد، پرداخت نکرده است .

با این توضیحات و همزمان با تنش روابط با کانادا گفته می شود، تنها کسی که می تواند مانع بن سلمان شود، پدرش است، همانطور که پس از اینکه مطمئن شد ولیعهد به دنبال صلح با اسرائیل و مشارکت تجاری با آن است، در پی انتقال سفارت آمریکا به قدس دستور داد نشست سران عرب "نشست قدس " نامیده شود و اخیرا نیز اظهار داشت، قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

به هر حال اکنون نگرانی از جانب واکنش خانواده آن دسته از دانشجویان سعودی است که تحصیل آنان در کانادا متوقف شده است، زیرا بورسیه تحصیلی دولت به دانشجویان مهندسی و پزشکی اختصاص داده شده است و احتمال دارد خانواده های آنان توده بزرگ و تاثیرگذاری در جامعه سعودی تشکیل دهند زیرا از تصمیم غیرمنتظره محمد بن سلمان ناراضی و خشمگین هستند.

به هر حال باید در نظر داشت که هرچند بن سلمان آینده عربستان است، اما ملک سلمان همچنان شخصیت مهم تر است و می تواند هر بار که تصمیات ولعیهد را به نفع منافع کشور ندارد، مانع آن شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *