جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چند درصد بودجه صرف توسعه زیرساخت می‌شود؟

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 634944
معاون رئیس جمهور گفت: منابع چندانی برای توسعه نداریم وتنها ١٠ درصد از بودجه عمومی کشور را می توانیم صرف توسعه زیر ساخت ها کنیم و ٩٠ درصد آن صرف هزینه هایی مانند حقوق و هزینه های جاری می شود.
چند درصد بودجه صرف توسعه زیرساخت می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز، جمشید انصاری از بهره وری به عنوان موضوعی قدیمی، تکراری که در عمل کمتر به آن پرداخته شده است نام برد و اظهار کرد: در برنامه سوم توسعه بحث اختصاص درصدی از منابع دستگاه ها در بودجه سالیانه برای ارتقاء بهره وری به صورت یک حکم قانونی مطرح شد اما در عمل از این موقعیت استفاده نشد و تنها نیم درصد از منابع هزینه ای صرف ارتقای بهره وری نیروی انسانی آن هم به صورت پرداخت های جبرانی به کارکنان شد .
 
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: ما یک اقتصاد منابع محور یا به تعبیر امروزی نهاده محور داریم و محاسبات نشان می دهد  ٨٥ درصد رشد اقتصادی به اتکای منابع مالی و سرمایه ایجاد می شود و تنها ١٥ درصد از رشد اقتصادی ما متکی به عوامل بهره وری و نیروی کار است که سهم عامل بهره وری حدود ٧ تا ٨ درصد است که در مقایسه با هدف گذاری ٣٥ درصدی برنامه ششم توسعه بسیار کم است.

در حالی که عملکرد بهره وری و نقش نیروی انسانی در دیگر کشورها در مقایسه با اقتصاد ملی ما خیلی متفاوت است و بعضاً عامل نیروی انسانی بیشتر از ٦٠  رشد اقتصادی کشور را رقم می زند.

انصاری یکی از علت های ضعف کشور در حوزه اقتصادی را اتکاء بیش از حد به درآمدهای نفتی دانست و افزود: علت ضعف کشور در حوزه بهره وری نیروی انسانی، نفت و اقتصاد نفتی و منابع بی حساب آن است که کشور را به سوی منابع محوری سوق داده است و به همین دلیل بر تکیه به نیروی کار و اتکاء به بهره وری در فعالیت های اقتصادی تمایلی نیست.

معاون رئیس جمهور گفت: مجموعه اقداماتی که در حوزه نیروی کار و ارتقای بهره وری آن انجام شده نشان دهنده این واقعیت است که تصور از به‌سازی نیروی کار در کشور ما بیشتر تخصیص منابع به عنوان جبران خدمت به نیروی انسانی است .

در ۱۵سال گذشته عمده ترین سرمایه گذاری خارج از این رویکرد که بر روی نیروی انسانی کشور انجام شده ارتقای سطح دانش و تحصیلات نیروی انسانی بوده است و توانستیم  از لحاظ کمی موفق باشم، از نیروی  کار کشور درسال ٨٠ حدود ١٠ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند در حالی که در ابتدای سال ٩٦ این نسبت به بالای ٢٨ درصد رسیده است یعنی یک سرمایه گذاری کلان و ارتقای ٣ برابری  سطح تحصیلات صورت گرفته است ولی محاسبات نشان می دهد بهره وری به همان اندازه در نیروی کار کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: ما یک کشور ساختار گرا هستیم ، برای مثال اگر بخواهیم بهره وری را در کشور توسعه بدهیم اولین پیشنهاد و اندیشه ای که مطرح می شود ایجاد دفتر و ساختار در وزارتخانه ها و سازمانها است که این کارها ما را محصور و از مفهوم اصلی دور می کند. 

انصاری تصریح کرد: امروزه باید رشد اقتصادی به جای منابع محور بودن به سمت استفاده بهتر از عوامل تولید، نهاده ها  و منابع انسانی و استفاده کارا و اثر بخش از آنها سوق پیدا کند.

۱۰ درصد از بودجه عمومی صرف توسعه زیرساخت ها می شود
رئیس سازمان اداری استخدامی در رابطه با وضعیت بودجه عمومی در حوزه توسعه زیر ساخت ها گفت: امروزه منابع چندانی برای توسعه نداریم و از بودجه عمومی کشور تنها ١٠ درصد آن را می توانیم صرف توسعه زیر ساخت ها کنیم و ٩٠ درصد آن صرف هزینه هایی مانند حقوق و هزینه های جاری می شود که این ۱۰درصد کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان است و خیلی نمی توان امیدوار بود که بتوانیم با ابزار بودجه عمومی کارهای بزرگی را در کشور انجام دهیم.

معاون رئیس جمهور  افزود: در حوزه اقتصاد ملی منابع چندانی در اختیار نداریم، چه  شکل گیری پس انداز ملی و چه  توان بخش خصوصی و چه جریان سرمایه خارجی آنقدر قابل توجه نیست که نیاز ما را برای رشد ٨ درصدی تامین کند و این کل پتانسیل سرمایه گذاری خارجی، داخلی و بخش خصوصی است و نمی توان با این شرایط توقع معجزه داشت.

انصاری در ادامه افزود: در عملکرد اقتصادی از سال ٨٦ به جز دو سال اخیر رشد سرمایه گذاری در کشور منفی است. در این شرایط برای رشد اقتصادی نمی توان فقط بر روی سرمایه گذاری اتکا کرد و باید به نیروی کار و ارتقای بهره وری بطور جدی پرداخته شود.

مهندس انصاری در مورد ارتقای بهره وری در کشور گفت: در بخش ارتقای بهره وری باید بتوانیم از آنچه که در اختیار داریم استفاده و اثر بخشی بیشتری داشته باشیم و اگر به این دو حوزه نپردازیم منابع و سرمایه موجود توان پاسخگویی به نیاز واقعی رشد اقتصادی کشور را ندارد و باید بتوانیم نرخ مشارکت اقتصادی را بالا برده و برای آن برنامه داشته باشیم. 

معاون رئیس جمهور در خصوص جایگاه بهره وری در برنامه ششم توسعه خاطر نشان کرد: در ماده پنجم قانون برنامه ششم توسعه در حوزه بهره وری آمده است که دستگاه های اجرایی و نیروهای مسلح مکلفند با محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد،ضمن اجرایی نمودن چرخه مدیریت بهره وری اقدامات لازم را انجام دهند.

انصاری افزود: باید در اقتصاد ملی رشد بهره وری را محور قرار دهیم و باید از خود سوال کنیم که در طول دو سال اول برنامه ششم توسعه آیا بهره وری را محور رشد اقتصادی قرار داده ایم؟ قطعا جواب آن منفی است.

منبع: سازمان استخدامی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *