سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
رسانه آمریکایی بررسی کرد؛

چرا ایران با ترامپ مذاکره نخواهد کرد؟

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 634882
یک وبگاه تحلیلی در مطلبی نوشت: تهران دیگر به واشنگتن اعتماد نمی‌کند و تا بعد از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا منتظر خواهد ماند.
چرا ایران با ترامپ مذاکره نخواهد کرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، جنگ لفظی اخیر بین روسای جمهور ایران و آمریکا گمانه زنی هایی را درباره دستیابی به مصالحه به سبک کره شمالی بین ایران و آمریکا را آن هم پس از خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای ایران، به وجود آورده است. این گمانه زنی ها از این واقعیت ناشی می شود که ترامپ و برخی از اعضای ارشد دولت آمریکا، آخرین آنها مایک پامپئو وزیر خارجه، بر آمادگی واشنگتن برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران و رفتار منطقه ای تهران تاکید کرده اند.

پاسخ تهران به این پیشنهادات، مخالفت بی درنگ بوده است. در ماه ژوئن، نامه سرگشاده تعدادی از سیاستمداران اصلاح طلب و فعالان سیاسی که خواستار مذاکره با آمریکا بودند، با مخالفت روبرو شد. اکثر مخالفان با مذاکره با آمریکا بر این باورند که ترامپ یک شریک مذاکراتی قابل اعتماد نیست.

ولی در ایران یک شخصیت وجود دارد که کمتر نگران شخصیت ناسازگار ترامپ است، یعنی آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران. رهبر ایران در جریان پیشبرد توافق هسته ای 2015 میلادی بارها بر این مساله تاکید کرده بود که آمریکا غیرقابل اعتماد است. بعید به نظر می رسد که رهبر ایران به دولت اجازه ورود به مذاکرات بیشتر با آمریکا را در آینده نزدیک بدهد.

از سوی دیگر ایران احتمالا می تواند در برابر دور جدید تحریم ها برای سال های آینده ایستادگی و مقاومت کند. علی رغم کاهش شدید ارزش ریال که بخشی از آن به خاطر خروج آمریکا از توافق هسته ای بوده است، شرایط اقتصاد ایران در حال حاضر خوب است.

بعید است هدف اعلام شده از سوی دولت ترامپ برای متوقف کردن صادرات نفت ایران تا 4 نوامبر یعنی 13 آبان ماه محقق شود. البته تهدیدات آمریکا موجب کاهش صادرات نفت ایران شده است. علاوه براین برآوردها نشان می دهد که ارزش ذخایر ارزی خارجی و طلای ایران به بیش از 132 میلیارد دلار رسیده است و این رقم نقدینگی لازم برای ادامه حیات اقتصادی ایران برای دو تا سه سال آینده را تامین می کند، حتی اگر صادرات نفت ایران صفر شود. این بدان خاطر است که کل واردات ایران در سال 2016 میلادی به 54.2 میلیارد دلار رسیده است.

بنابر این بعید به نظر می رسد که ترامپ بتواند تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020، جمهوری اسلامی ایران را به زانو درآورد، چرا که ایرانی ها به خوبی از فشارهای شدید وارد شده به ترامپ در آستانه انتخابات آگاهی دارند. ایرانی ها در عوض شانس خود را در شکست ترامپ در انتخابات می بینند. و اگر ترامپ مجددا انتخاب شود، او تا ژوئن 2021 میلادی صبر خواهد کرد تا انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شود و رئیس جمهور جدید انتخاب گردد.

بعید است که تحریم های آمریکا موجب برآورده شدن انتظارات ترامپ درباره تغییر رفتار ایران شود همان طور که رئیس جمهور آمریکا انتظار دارد تحریم ها موجب شود تا ایران مطابق با منافع امنیتی و منطقه ای آمریکا رفتار کند. کاملا برعکس این احتمال قوی تر است که تحریم ها موجب واکنش شدیدتری از سوی ایران شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *