سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۹

اگر غرب‌گراتر از اردوغان بشویم، آمریکا چه به‌ما می‌دهد؟

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 634876
به نظر می رسد همه کشورها به مانند آنچه که اردوغان مطرح کرد یک تجربه تلخ یا همان خنجر آمریکایی در پشت خود دارند.
اگر غرب‌گراتر از اردوغان بشویم، آمریکا چه به‌ما می‌دهد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: ماجرای مذاکره با آمریکا با وجود همه کارشکنی‌هایی که کاخ سفید علیه کشورمان بعداز برجام چه در زمان «باراک اوباما» و چه در حال حاضر انجام داده‌ است، حکایت تکرار تاریخ و درس نگرفتن از آن است.

هنوز برخی از افرادی که شوق مذاکره با غرب دارند بدون در نظر گرفتن شرایط و خروج ترامپ از برجام پیشنهاد می‌کنند که با آمریکا مذاکره کنیم و حتی بیان می کنند که در این جهت رفراندون برگزار شود.

اصرار بر مذاکره با آمریکا در شرایطی که آمریکا در بحران اعتبار به سر می برد و نه تنها در مقابل ایران و کشورهایی مانند کره شمالی بی اعتباری خود را ثابت کرده است، بلکه در میان هم پیمانان خود از جمله اتحادیه اروپا و ترکیه نیز بی اعتبار شده است، بیشتر به یک حماقت می ماند.

دانلد ترامپ به بی اعتباری آمریکا بیش از پیش دامن زده است. ترامپ از روزی که  وارد کاخ سفید شد نظم نوین جهانی بر پایه «استراتژی بزرگ غرب» رو از بین برده؛ استراتژی که باور داشت هیچ کشوری حتی آمریکا نمی تواند در دنیای امروز به تنهایی از پس هزینه‌های خودش بر بیاد. «هلموت اشمیت» صدر اعظم محبوب آلمان که  از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲ صدراعظم این کشور بود،  استراتژی مذکور را بر اساس نظریه «لیدل هارت» انگلیسی در فضای بین‌المللی مطرح کرد و به شدت مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت اما رفته رفته تمایلات جدایی طلبانه و ناسیونالیستی در اروپا مانند جنبش برگزیت و در آمریکا با تی پارتی و در ادامه آن انتخاب ترامپ این موضوع رو کم رنگ کرد و ترامپ عامل اساسی برای بر هم زدن استراتژی بزرگ با در نظر گرفتن تنها منافع آمریکا شد.

ترامپ در این زمینه پا را فراتر گذاشت و حتی همپیمانان نظامی خود در ناتو را نیز مورد حمله قرار داد. ترکیه یکی از همین کشورهاست که در سالهای گذشته بر اساس منافع غرب و آمریکا عمل کرد و حتی در این زمینه با برهم زدن نظم و امنیت خاورمیانه به داعش نیز کمک‌های لجستیک و پشتیبانی کرد اما امروز خنجر آمریکایی را بر پشت خود به شدت احساس می‌کند.

سخنان قابل تامل «رجب طبب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این رابطه بسیار مهم است. اردوغان ضمن سخنرانی در دهمین کنفرانس سفرای ترکیه در آنکارا گفت: « ما همه در ساختار ناتو قرار داریم اما شما (آمریکا) سعی می کنید از پشت به شریک استراتژیک خود ضربه بزنید. مگر چنین چیزی درست است؟»

وی افزود: « از یک طرف شما شریک استراتژیک هستید و از طرف دیگر با گلوله به پاهای شریک خود می زنید.»

ترامپ در مذاکرات با کره شمالی هم همین شیوه را در پیش گرفت و همچنین روابطی که در زمان باراک اوباما با کوبا دوباره از سر گرفته شده بود را دچار چالش کرد.

به نظر می رسد همه کشورها به مانند آنچه که اردوغان مطرح کرد یک تجربه تلخ یا همان خنجر آمریکایی در پشت خود دارند.

با این اوصاف کشورهای مختلف جهان چه مانند کشورهای اروپایی و ترکیه که با آمریکا پیمان استراتژیک بسته‌اند و چه کشورهایی مانند کوبا و کره شمالی که سعی کردند روابط خود را با آمریکا از سر بگیرند با کاخ سفید دچار مشکلات اساسی شده‌اند، اما عجیب اینجاست برخی که حتی در قامت کارشناس بین الملل در فضای رسانه‌ای کشور شناخته می‌شوند این موارد را نمی بینند و ساز مذاکره را دوباره کوک می کنند.

برخی نیز بر این عقیده‌اند که مذاکره مجدد با آمریکا بیشتربه از دست دادن منافع بیشتر کشورمان می‌انجامد تا کسب منافع. برجام در همین زمینه تجربه تاریخی بزرگی است. ترامپ نیز به جهت اینکه معتقد است برجام نتوانست منافع آمریکا را تامین کند از این توافقنامه خارج شد. به هر جهت با این اوصاف آیا برجام دیگری که با آمریکا در مذاکرات دیگر در مذاکره با ترامپ منعقد شود، امتیازی برای ایران در بر خواهد داشت؟ این درحالی است که بسیاری از جمله رئیس کل سابق بانک مرکزی دستاودرهای برجام را در زمان اوباما « تقریبا هیچ» اعلام کرده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الذین یتخذون من دون الله اربابا.. مگه نه اینکه دشمنان خدا احمقن
احمد حق پرست راد
Italy
قابل توجه آن فهرست 100 نفره کذایی؛ آقایان به اصطلاح اصلاح طلب، لیبرال، سکولار و هر آن کسی می خواهد میهنش را به ارزانترین بها و قیمت بفروشد. شرط بلاغ گقته آمد، خواه پند، خواه ملال.
عباسی
Iran, Islamic Republic of
البته بعضیا مزدورهستندویا نوکر بدون مواجب تشریف دارند.لذا توقعی نیست.
رنجیده
Netherlands
وقتی که فرهنگ از ایثار به اشرافیت گرائی و از کار به مصرفگرائی تغیر کرد ، انسانها از هم دور شده و هر فرد برای رسیدن به اهدف خود همه چیز را زیر پا می گذارد. این ضد ارزشها آنچنان بر نگرش انسان تاثیر می گذارند و فرد را آنچنان اسیر می کند که جامعه تبدیل به جنگل و اهالی آن حیوانات آن می شوند. یعنی متناسب با استعداد و توانائی های خود در این جنگل میدریم و دور می ریزیم. ما همچون قوم بنی اسرائیل در مقابل هیچیک از نعمتهای الهی شکر گزار نیستیم و همیشه احساس غبن می کنیم و آرزوی داشتن بیشتر بدون توجه به نتایج داشته های فعلی که یا فاسد شده اند و یا در حال فاسد شدن هستند.
این حرفها را همه ، از روشنفکر و مسئول و معلم ... می زنند راه حل چیست؟
در علم مدیریت اصلی اسیتکه در هرج و مرج کامل یا نظم صد در صد مدیر و مدیریت کارائی صفر دارد. در این شرایط فرد نمی تواند منشاء اثری باشد. لذا بر اساس اعتقادات مسلمین ، مومنین به آخرت ، بفکر نجات خود هستند همانند حضرت نوح (س) و پسرش. لذا اگر در بین ما مومنی هست فقط باید چشم و گوش ببندد و """...آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ""".
Iran, Islamic Republic of
بزدلان و ترسو صفتان کمی از اردوغان یاد بگیرید
Iran, Islamic Republic of
زوده بگذار يكي دو هفته بگذره :)
Iran, Islamic Republic of
به ترکیه نگاه کنید امریکا متحد نمی خواهد نوکر می خواهد.
Iran, Islamic Republic of
چیزی که نمیده هیچ چیزای زیادیم میگیره
Iran, Islamic Republic of
منظور از ما كيا هستند ؟ مردم وكشور ايران يا باباييها و اقازادها . اگر منظور باباييها و اقا زاد ها است كه با دلار هاي بغارت رفته در امريكا اقامت گرفتند و حال و هول ميكنند.