پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

دوستی قبل از ازدواج ممنوع

جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 634735
یک کارشناس خانواده گفت: دوستی قبل از ازدواج برای شناخت بیشتر به عنوان یک ارزش رایج شده اما این روش باعث به‌وجود آمدن علاقه و محبت بین دختر و پسر می‌شود و آنها را از اتخاذ تصمیم منطقی در انتخاب محروم می‌کند.
به گزارش جهان نيوز، محسن پوراحمد خمینی کارشناس امور خانواده در گفت و گو با فارس با اشاره به روایت معروفی از رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم  که نقل شده ایشان فرموده اند: فرزند سه حق بر پدر دارد: اول انتخاب نام نیکو، دوم کتابت، نوشتن و سواد آموزی، سوم ازدواج، زمانی که فرزند بالغ شد. [1] می‌گوید: ایجاد زمینه‌ ازدواج از وظایف والدین در اسلام برشمرده شده است و حتی در آیین اسلامی از وظایف پدر و مادر ترغیب جوانانشان به ازدواج است.

پوراحمد می‌گوید: مسائل اقتصادی برای آغاز زندگی مشترک مهم است، اما نباید مانع و یا دلیلی برای ازدواج باشد، مسلمان باید زرنگ بوده و درمحدودیت‌ها بهترین تصمیم را بگیرد.

وی با اظهار تاسف از اینکه امروزه  مخارج ازدواج را با چرتکه حساب می‌کنیم، خاطر نشان کرد: فرهنگ رزق و روزی‌سانی را که در اسلام به آن تاکید شده است، فراموش کرده‌ایم.

این کارشناس خانواده معتقد است: فرهنگ ازدواجی که در کشور رایج شده است شباهتی با فرهنگ ازدواج اسلامی ندارد و بین آنها فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

پوراحمد مبنای فرهنگ ازدواج در اسلام بر آسان‌گیری می‌داند و می‌گوید: البته آسان‌گیری که اسلام از آن سخن می‌گوید پس از مرحله انتخاب همسر آغاز می‌شود یعنی جهت عکس برخی ازدواج‌های امروزی که انتخاب‌هایی آسان و بر مبنای یک نگاه و یک احساس شکل می‌گیرد.

این کارشناس خانواده افزود: مرحله انتخاب در پروسه ازدواج مهمترین مرحله از مراحل شکل گیری پیوند ازدواج است و باید در جامعه آموزش داد که سخت گیری‌ها باید در مرحله انتخاب باشد و مبنای انتخاب کفویت دختر و پسر در اخلاق و ایمان و عقاید است.

وی گفت : ازدواجی بوی ماندگاری می‌دهد که مبنای انتخابش عقل باشد و دختر و پسر در مرحله انتخاب، دچار عُلقه به یکدیگر نشوند چون اگر در این مرحله علقه به‌وجود بیاید همانطور که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند حب الشیء یعمی و یصم (عاشق شدن باعث کوری و کری می‌شود)، دختر و پسر نمی‌توانند عیوب یکدیگر را درک کنند و همین موضوع باعث به‌وجود آمدن بسیاری از اختلافات در زندگی مشترک خواهد شد و حتی گاهی این اختلافات منجر به جدایی زوجین از یکدیگر می‌شود.

پوراحمد اذعان داشت: امروزه در بین برخی افراد، دوستی قبل از ازدواج برای شناخت بیشتر به عنوان یک ارزش تعیین شده است درحالی که این  نوع دوستی باعث به‌وجود آمدن علاقه و محبت بین دختر و پسر شده و آنها را از اتخاذ تصمیم منطقی در انتخاب محروم می‌کند.

وی تصریح کرد: در هیچ‌کدام از روایات از داشتن جهیزیه، مهریه و مراسم‌های سنگین صحبت نشده است.

این کارشناس خانواده با تاکید بر اینکه حمایت خانواده از جوانانی که به سن ازدواج رسیده است، لازم است می‌گوید: داشتن خانه مستقل، خودرو شخصی و وسائل کامل برای شروع زندگی به معنای حمایت نیست.

 [1] . بحارالانوار، ج 6، 24 ; محجة البیغاء، ج 2، ص 66.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اتفاقا باعث شناخت بهتر می شود
تئوری های شما جواب نمی دهد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تنها چیزی که حاصل نمیکند همان شناخت است که گفتید! هریک به دنبال زیرابی رفتن و پنهان کردن وجوه مختلف شخصیت خودش است تا خرش از پل بگذرد. از شناخت تنها "تو چی دوست داری" و "اوقات فذاغت چکار میکنی" و "کتاب مورد علاقت چیه" و "قصد مهاجرت داری یا نه" و قس علیهذا را خوب به یاد دارند. بعد از اداواج هم تازه متوجه می شوند چیزی به نام خانواده و فامیل وجود دارد! بعد از دیدن تعداد زیادی پرونده طلاق و دیدن زندگیهای موفق، با دلایل علمی محکم، مطمئنم دقیقترین شیوه ای که شناخت واقعی به دست می دهد، از مسیر ارتباط خانواده با موضوع می گذرد. کسانی که جز این عقیده دارند، خیالپردازانی هستند که به زندگی انسان به چشم معاملات و بده بستانهای اجتماعی نگاه می کنند. متاسفانه در قشر مشاور اجتماعی هم این تفکر غیرایرانی و غیر بومی رواج دارد که قطعا باعث تلاشی روابط صحیح خانواده می شود.
Iran, Islamic Republic of
به واسطه شغلم،‌ در محیط دانشگاهی دختران و پسران زیادی را دیده ام که افراد متعددی را فریب داده اند و یا خود فریب خورده اند.
متاسفانه در این قشر جوان هم دختر و پسران فریبکار کم نیستند