شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

مشاورانی که هنرشان حاشیه‌‌سازی است!

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 634734
همزمان با یک سالگی حضور عیسی کلانتری در جایگاه ریاست سازمان محیط زیست بی مناسبت نیست که در کنار انتشار گزارش عملکرد یکساله، وی با بیانی شفاف دلایل حضور ۱۲ مشاور پر حاشیه و البته شرح اقدام هر یک از مشاوران را طی مدت خدمت ‌شان اعلام کند.
مشاورانی که هنرشان حاشیه‌‌سازی است!
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، حضور عیسی کلانتری در راس سازمان حفاظت محیط زیست، یکساله شد. یکی از اقدامات کلانتری، طی یک سال گذشته، انتصاب 12 مشاور بوده است.

مجید عباسپور، نیره اعظم خوش خلق سیما، وحید حسینی، مصطفی کیاکجوری، حبیب الله بوربور، ابراهیم میگلی نژاد، جمیله سالار آملی، بهرام طاهری، فرهاد دبیری، سید محمد مجابی، سعید متصدی و مسعود خراسانی، 12 مشاور منصوب شده هستند.

انتصاباتی پرحاشیه که می‌توان هم زمان با مطالبه انتشار گزارش عملکرد یکساله کلانتری در قامت ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، خواستار بیان شفاف دلایل انتصاب آن ها و البته شرح اقدام هر یک از مشاوران طی مدت خدمت شد.

نیره اعظم خوش خلق سیما یکی از معروفترین و اصلی ترین مدافعان محصولات تراریخته که حضوری بسیار پر رنگ در سه نشست خبری شهریورماه و اسفندماه 1396 و مردادماه 1397 کلانتری داشت. بر اساس برخی شنیده‌ها، امیدی نیا رئیس دانشکده محیط زیست از نزدیکان خوش خلق سیما توسط وی برای این سمت پیشنهاد شد.

همچنین بسیاری خوش خلق سیما را مهم‌ترین عامل تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای واگذاری مسئولیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی می دانند.

خوش خلق سیما در کمتر از یک ماه پس از قرار گرفتن کلانتری بر صندلی مدیریت به عنوان مشاور فن آوری و بیوتکنولوژی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد و پس از حدود یک هفته، پست ریاست دبیرخانه شورای ایمنی زیستی را نیز از آن خود کرد.

البته شهریور 1396 به انتها نرسیده بود که باز هم دایره اختیارات خوش خلق سیما گسترده و وی به عنوان مدیر امور اجرایی NEA و هماهنگ کننده پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی (UNNEP/GEF) منصوب شد.

انتصاب حبیب الله بوربور رئیس مجمع خیرین کشور به عنوان مشاور امور خیرین کلانتری و با هدف تشکیل مجمع خیرین محیط زیست نیز در همان شهریورماه 1396 رقم خورد. هدفی که البته هرگز گزارشی از تحقق آن یا حداقل، تلاش برای تحقق آن منتشر نشد.

مرداد و شهریور 1396، سه انتصاب دیگر هم داشت. سید محمد مجابی، فرهاد دبیری و سعید متصدی سه معاون معصومه ابتکار به ترتیب جای خود را به حمید ظهرابی، کریم شافعی و مسعود تجریشی دادند و کلانتری پس از عزل آن ها از معاونت، هر سه را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

البته غیر از فرهاد دبیری که به عنوان مشاور ارشد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مسئول کلیه امور دبیرخانه شورای عالی محیط زیست منصوب شد، دیگر معاونان ابتکار طی یکسال گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست دارای هیچ نقشی نبوده اند و شاید همین موضوع و البته ضعف های بالقوه معاونان منصوب شده توسط رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست منجر به آن شد که کلانتری در هر دو حوزه، مشاورانی جدید منصوب کند.

وحید حسینی در دی ماه 1396 به عنوان مشاور عالی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه بررسی، پایش و مقابله با آلودگی هوا و مصطفی کیاکجوری خردادماه 1397 به عنوان مشاور رئیس سازمان و رئیس مرکز برنامه ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شدند.

انتصاب هایی که به نظر فراتر از اقدام‌های مشاوره‌ای بود و منجر به نقش بسیار پررنگ حسینی در رسانه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌های مرتبط سازمان حفاظت محیط زیست و البته سمت‌های دیگری همچون عضویت در کمیته‌های تخصصی مدیریت عملکرد سازمان، رئیس کارگروه ارزیابی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها، دبیر کمیته تخصصی ساختار و فناوری مدیریتی، عضویت در شورای راهبری توسعه مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست برای کیاکجوری شد.

بهرام طاهری به عنوان مشاور در نظام مدیریت یکپارچه سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در سطح ملی با رویکرد توسعه و مدیریت در هم تنیده ریسک‌های مرتبط (NEXUS) محیط زیست، خاک، آب، انرژی و تغییر اقلیم، جمیله سالار آملی آمده به عنوان مشاور در امور بیماری های جانوری و بیماری های مشترک انسان و حیوان، ابراهیم میگلی ‌نژاد به عنوان مشاور در امور شیلات و آبزی پروری و مجید عباسپور به عنوان مشاور در امور سیاستگذاری، پژوهش‌های زیست محیطی، فعالیت‌های زیست محیطی سازمان در حوزه‌های انرژی و آب، کنوانسیون‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، چهار انتصاب دیگر کلانتری در مهرماه و آبان ماه 1396 و مردادماه 1397 بودند.

گرچه حکم رسمی تمامی نامبردگان در وب سایت رسمی سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده است، اما یک نفر به رغم سایه پررنگی که بر تصمیم گیری‌های کلانتری دارد، بدون حکم رسمی یا حداقل حکم منتشر شده در وب سایت رسمی این سازمان در حال فعالیت است و آن فرد کسی جز «مسعود خراسانی» مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

در این میان البته یک نفر هم به صورت مستقیم و با حکم عیسی کلانتری و به عنوان مشاور شخصی وی منصوب نشد، اما به اعتقاد بسیاری از اهالی محیط زیست، وی یکی از مهم ترین افراد اثرگذار بر وی به ویژه در حوزه انتصابات است.

در این میان محمد فرحت، دانش آموخته مقطع دکتری تخصصی مدیریت محیط زیست که سال‌ها پیش و از سمت‌های متعدد به دلایل نامشخص برای همیشه از بدنه سازمان حفاظت محیط زیست جدا و به بدنه وزارت جهاد کشاورزی تحت مدیریت عیسی کلانتری پیوسته بود، شهریورماه 1396 با حکم محمد سعید صافی گلپایگانی مشاور و سرپرست حوزه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مشاور حوزه ریاست منصوب شد.

ابهامات و شایعات از عملکرد این ۱۲ مشاور پرحاشیه بسیار است و سالگرد ریاست عیسی کلانتری در سازمان محیط زیست فرصت مغتنمی برای اوست که از حواشی متعدد یکساله عملکردش بکاهد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *