جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۶۸
ادب و کرامت و عطوفت و مصلحت اندیشی یک رهبر

چند نکته درباره حکمت متعالیه "اشتباه کردم"

پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب: 634689
برخی می گویند بیانات اخیر حضرت آیت الله خامنه ای، صرفا ناظر به گفت و گوی وزیر خارجه با مقامات آمریکایی است ، نه کلیت مذاکرات و توافق با آمریکا! سوال: آیا مذاکره و توافق، جز از مسیر ملاقات ها و مذاکرات وزیر خارجه با مقامات آمریکایی پدید آمده است؟ آیا می توان گفت و گوهای آقای ظریف را غیر از روند مذاکرات دانست؟ در حقیقت اینجا سخنان رهبری ناظر به اصل و کلیت مذاکره است و نه مثلا یک دیدار خاص و شخصی آقای ظریف.
چند نکته درباره حکمت متعالیه "اشتباه کردم"
جهان نيوز ـ محمد ایمانی: رهبر معظم انقلاب اخیرا فرمودند: «در قضیه‌ی برجام، بنده اشتباه کردم اجازه دادم که وزیر خارجه‌‌ی ما با آن‌ها صحبت کند، ضرر کردیم.»

چند نکته درباره این بیانات وجود دارد. نخست اینکه رهبری از همان ابتدا یقین داشتند و به تواتر فرمودند به مذاکره با آمریکا خوش بین نیستند. یا اینکه آمریکا، دشمن بدعهد و غیر قابل اعتماد است. بنابراین آنچه در ماجرای برجام پدید آمد، برای ایشان روشن تر از روز بود و چیزی بر علم و یقین ایشان اضافه نشده است.

بله برای کسانی از عوام و خواص که هویت شیطان بزرگ را نمی شناختند یا دچار لغزش و غفلت و وسوسه شده بودند، رفتار پسا برجامی آمریکا موجب می شود که بفهمند اشتباه کرده اند. اما این روند برای رهبری و مؤمنان و انقلابیون از همان آغاز روشن بود. در واقع در اینجا، دریافت و فهم عمومی نسبت به اشتباه بودن امید به مذاکره و توافق با آمریکا را بازگو می کنند. 

نکته دوم این است که برخی می گویند بیانات اخیر حضرت آیت الله خامنه ای، صرفا ناظر به گفت و گوی وزیر خارجه با مقامات آمریکایی است ، نه کلیت مذاکرات و توافق با آمریکا! سوال: آیا مذاکره و توافق، جز از مسیر ملاقات ها و مذاکرات وزیر خارجه با مقامات آمریکایی پدید آمده است؟ آیا می توان گفت و گوهای آقای ظریف را غیر از روند مذاکرات دانست؟ در حقیقت اینجا سخنان رهبری ناظر به اصل و کلیت مذاکره است و نه مثلا یک دیدار خاص و شخصی آقای ظریف.

رهبر انقلاب همان جا تصریح می کنند که برخی شرط ها و خط قرمزهای تعیین شده، از سوی مذاکره کنندگان رعایت نشد. به عبارت دیگر، اذن مذاکره، #مجوز_مشروط بود اما مذاکره کنندگان این خطوط قرمز را رعایت نکردند.

رهبری با صراحت، شرط نرمش و انعطاف تاکتیکی را قهرمانی و استقامت نامیدند و راهبرد را "#نرمش_قهرمانانه" نامیدند اما دولت و مذاکره کنندگان، غالبا نرمش و سازش نشان دادند و کمتر قهرمانی و مقاومت کردند، چه در نگارش بی دقت برجام و چه در اجرای بی دقت تر و یک سویه آن، با وجود 29 شرط رهبری و مجلس و شورای عالی امنیت ملی.

رهبری در طول پنج سال مذاکرات و اجرای برجام دائما از دولت و وزارت خارجه می خواستند نرمش را به عنوان صرفا یک #تاکتیک، چاشنی #راهبرد دیپلماسی شجاعانه انقلابی و ملی کنند و اکنون که پس از پنج سال، برای عوام و خواص معلوم شده دوستان در تراز این #مجوز_مشروط نیستند، رهبری می گویند "در قضیه برجام، بنده اشتباه کردم اجازه دادم وزیر خارجه ما با آنها صحبت کند، ضرر کردیم".

شاهد مدعا فراز بعدی بیانات رهبری است: "چرا مذاکره کنیم؟ برجام نمونه‌ی واضح این است. تازه بنده سخت‌گیری میکردم -که البتّه همه‌ی خطوط قرمزی که ما معیّن کرده بودیم رعایت نشد- طرف مقابل این‌جوری عمل کرد. خب با این دولت نمیشود مذاکره کرد... با هرکسی که مذاکره میکند، وضعش این‌جوری است. ما باید وقتی مذاکره کنیم، وقتی وارد این بازی خطرناک بشویم که فشار او، هوچیگری او، نتواند در ما تأثیر بگذارد به‌خاطر یک اقتداری که داریم. بله، آن‌وقتی که جمهوری اسلامی از لحاظ اقتصادی، از لحاظ فرهنگی، به آن اقتداری که ما در نظر گرفته‌ایم برسد، آنجا برود مذاکره کند؛ حرفی نیست. #امروز_چنین_چیزی_وجود_ندارد؛ ما اگر چنانچه برویم مذاکره کنیم، قطعاً این مذاکره به ضرر ما تمام خواهد شد".

اینجا علم جدیدی برای ایشان حادث نشده، بلکه یقین روز اول ایشان درباره ماهیت خبیث شیطان بزرگ و استطاعت پایین تیم مذاکره کننده (به اعتبار منطق "مذاکره و توافق به هر قیمت" آقای روحانی) برای مردم نیز #معلوم و منکشف شده است. این اعلام و اعلان علم قبلی است و نه علم جدید، تا حمل بر اشتباه نزد رهبری شود.

این از ادب و کرامت و عطوفت و مصلحت اندیشی رهبری است که به جای سرزنش قاصران و مقصران مذاکرات، بار  مسئولیت را برعهده می گیرند، چنان که سیره امام خمینی (ره) بود. چرا؟ چون مهم تر از همه چیز، حفظ انسجام داخلی در برابر گستاخی و کمین نشستن دشمن است که اتفاقا همین انسجام را هدف گرفته است. البته رهبری در این میان، با لطافت و کیاست تمام، عبرت ها و ممنوعیت های پدید آمده از تجربه اعتماد به دشمن دغلباز و بدعهد را هم بازگو می کنند تا کسانی دوباره برخی عوام و خواص ما را وسوسه نکنند و مانند سال 92 نگویند "بالاخره برای توافق باید یک حالی به آمریکا داد"! آن زمان "فضاسازی پرفشار و فریب دشمن" و "فریب پذیری و عوام فریب برخی خواص متنفذ"، راهی جز تجربه توام با خسارت مذاکره-توافق باقی نگذاشته بود.

رهبر در نظام امام-امامت مسئول است اول و آخر قافله (پیشتازان، و کندرو ها و عقب افتادگان) را چنان با هم مراعات کند که همه قافله پیش روند و از مکاید راهزنان یا شرکای آنها در قافله، در امام بمانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
United States
ترکیه برای مذاکره پیش شرط گذاشته است و نرمش قهرمانانه را شروع کرده است
Iran, Islamic Republic of
ترکیه هم به زودی مثل کره شمالی سیلی امریکا را دریافت خواهد کرد مذاکره با شیطان اکبر بجز ضرر و خسران چیزی در پی ندارد.
United States
ترکیه چهل ساله که داره با آمریکا بده بستان انجام میدهند و جایگاه امروزش را هم مدیون کمک های آمریکای ها است !!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
به ترکیه نگاه کنید امریکا متحد نمی خواهد نوکر می خواهد.
Iran, Islamic Republic of
ترکیه فکر کرد که روش ایران را انتخاب کند و گروگان بردارد و به هر بهانه ای که شده نگاه دارد بدین ترتیب می تواند فتح الله گولن را بر گرداند یعنی معاوضه کند و سرش را زیر آب کند اما ترامپ تا حالا زده دهن ترکیه را سرویس کرده است تا دیگر گروکشی نکند .
United States
به ترکیه نگاه کردم نه نوکری دیدم و نه خدمت گذاری همه زاهد ریاحی بودند
Iran, Islamic Republic of
رفیق ظاهرا از اخبار به دوری یا اینکه سیلی مورد نظر شما هنوز صداش در نیومده. فعلا کره شمالی مذاکره را متوقف کرده امریکا هم بروی نامبارکش نمیاره
Iran, Islamic Republic of
فاجعه برجام و لغو نشدن تحریمها نتیجه غفلت از هشدارهای رهبر معظم انقلاب و رعایت نشدن شروط 9 گانه و خطوط قرمز ایشان بود.
Iran, Islamic Republic of
ازخروج امریکا از برجام چه کسانی حمایت کردند. جز اسرایل و عربستان و جنگ طلبان امریکایی چه کسانی در دنیا از کار ترامپ حمایت کردند؟ پس برجام درست بوده
Iran, Islamic Republic of
...
United States
برجام انقلابی بزرگتر از انقلاب اول بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!در امر سازندگی و رشد و ترقی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آیران افسوس که باز بد خواهان ایران و ایرانی توانستند آنرا شکست دهند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
برجام خسارت محض بود که فقط باعث تخریب صنعت هسته ای ایران شد و دستاورد آن دقیقا"هیچ بود.
صمدی
Iran, Islamic Republic of
میشه بگوییدانقلاب یعنی چه مفهومی ولغوی ؟آنطورکه از
کلامتان پیداست منظورانقلاب کبیرفرانسه است
برای انقلاب اول تئوری وجودداشت شخصیتی مثل مرحوم
امام(ره)درراس اموربودندآیت الله خامنه ای علامه طباطبائی شهیدبهشتی شهیدمطهری ومرحوم حاج احمدآقا
وشهدای زیادی که برای آن بستری سازی کردندانقلاب دوم کدام یک ازشرایط انقلاب اول راداراست؟قصددفاع یا
تخریب برجام راندارم اماقیاس برجام باانقلاب قیاس اشتباهی است لااقل باخودمان صادق ومتفکرانه برخوردکنیم
United States
پیغام من ممیزی شده بود وگرنه توضیح داده بودم دوست عزیز
United States
...
Iran, Islamic Republic of
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام بود تحریم هم بود و فقط قدرت و توان هسته ای ما نبود یعنی خسارت محض بود.
United States
دروغ محض است! چون داشت یواش یواش همه شرکت ها به ایران ورود میکردند بسیاری از اقلام وارداتی بسیار ارزانتر شده بود روابط در سطح بالایی در حال گسترش بود هبت های بالای اقتصادی در حال مذاکره و رفت و آمد و بسته قرار دادها بودند این فقط دلواپسان بودند!!!. که نمی گذاشتن کام مردم شیرین شود و به هر وسیله ایی چوب لای چرخ دولت میگذاشتن!!!! و و پروژهایی که پولش را هم گرفته بودند به بهانه های مختلف از اجرایش سر باز میردند چرا دروغ میگویی .
Iran, Islamic Republic of
شما چون از ایران نیستی ظاهرا اصلا تو باغ نیستی!
United States
اونی که تو باغ نیست شما هستی دوست عزیز ما برای زنده بودن این باغ جون دادیم و از همه هستیمان گذاشته ایم و ۳۷ ساله در نخاع خود ترکش داریم ولی به خودمان اجازه نداده ایم برویم و کارت جانبازی بگیریم
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
چرا رفتی جنگ وجانباز شدی خب با صدام مذاکره میکردید کارا درست میشد!!!
United States
مطمن باش که همین کار را کردند همانهایی که جنگ را شروع و پایه ریزی کردند
محسن
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای جانباز و جانبازان فداکار همانند جناب عالی
فقط جهت اطلاع شما عرض می کنم
در این مدت پنج سال که اعاظم برجام به همه تاختند و همه را فریب دادند
بیش از صدها هیئت از متمدنین اروپایی مورد وثوق جناب عالی تشریف آوردند و قدم رنجه کردند ودر هتل های ایران چریدند و خوردند وگشتند و رفتند با هزینه دولت محترم و خدمت شما عرض شود که همه شرایط سرمایه گذاریشان بدون کوچکترین اصلاح وتعدیل پذیرفته می شد اما حتی یک پا پاسی سرمایه گذاری نکردند
البته استثنا پژو و رنو را هم داشتیم که مشرف شدند و از ورشکستگی نجات یافتند و درامدهای روزی دو میلیون بشکه نفت صادراتی جناب ژنرال زنگنه فقط ورود خودرو های لوکس شد برای توله هایشان
United States
این کاسبان تحریم بودند که با دادن آدرسهای غلط شیرینی برجام را به کام مردم تلخ کردند چون کاسه کوزه رانت خواری آنها با هر چه اجرای تر شدن برجام بهم میریخت
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
تحریمهای بانکی که پایه و اساس مبادلات تجاری است لغو نشده بودند و سوئیفت برقرار نشده بود و شرکت ها رفت و آمد می کردند اما میزان سرمایه گذاری خارجی بسیار کمتر از قبل برجام بود.
Iran, Islamic Republic of
بعد از برجام 81 مورد تحریم جدید وضع شد و تحریم آیسا برای 10 سال تمدید شد و تحریم کاتسا تصویب شد اما گویا شما خواب بودی !
امریکا شیره برجام را مکید و تفاله اش رو دور انداخت .
Iran, Islamic Republic of
برجام در واقع این درس بد را به دشمن داد که به زور میتوان از ایران امتیاز گرفت و ترامپ برای امتیازگیری بیشتر در بحث موشکی و منطقه ای از برجام خارج شد.
Iran, Islamic Republic of
وندی شرمن : برجام کاری با هسته ای ایران کرد که جنگ نمی توانست بکند ( شرح مطلب در سایت مشرق نیوز)
Iran, Islamic Republic of
رژیم صهیونیستی از برجام راضی بود زیرا بدون اینکه حتی یک گلوله به سمت تاسیسات هسته ای ما شلیک نماید و منتظر فرود آمدن موشک های در تل آویو و حیفا باشد شاهد تخریب و تعطیلی صنعت هسته ای ما شد.
Iran, Islamic Republic of
...
علایی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نه پروفسور
غربیها با برجام به قول کشتی گیر ها سر و ته روحانی رو جمع کردند و بردند روی پل. طوری که هیچ کاری از دستش بر نیاد و دیدید که نمیاد
...
Iran, Islamic Republic of
روحانی از عمق جان خودش رو برد روی پل
United States
اشتباه بودن برجام از آنجایی معلوم میشود که باعث شد امتیازهایی به استعمارگر کبیر داده شود و نتیجه اش بشود "تقریبا هیچ!" و بعد یک عده هم حتی بعد از دیدن این وضعیت کشور بعد از 3 سال بیان ازش دفاع کنن و یه عده دیگه هم مثبت بدن بهش. تمام نیت رهبری از پذیرفتن این مذاکره بیدار کردن شما بود که اونم میسر نشد.
United States
چون با برجام ما از انگلیس دور شده بودیم و از روسیه هم یواش یواش دور میشدبم فتنه را روسها و انگلیسها در داخل با کمک دلواپسان داخلی به راه انداختن تا برجام ملت ایران با شکست مواجه شود و متاسفانه پیروز هم شدند چون همه اهرامهای قدرت و اقتصادی را در اختیارشان داشتند
امتیاز گیری در برجام زیر زبان شیطان بزرگ مزه کرده است .
Iran, Islamic Republic of
ترامپ از برجام خارج شد زیرا بدنبال تعمیم آن به برنامه موشکی و منطقه ای است .
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
زیرا آنها رضایت ندارند که کمترین کار مثبتی برای ایران انجام شود. برجام سودها و ضررهایی داشت که ضررش بسیار بیشتر از سودش بود
حسین
Iran, Islamic Republic of
چه کسی ضرر کرد؟
Iran, Islamic Republic of
بازنده اصلی برجام نافرجام مردم ایران بودند زیرا صنعت 30 میلیارد دلاری هسته ای بتن ریزی شد اما از مواهب برجام و لغو تحریمها و گشایش اقتصادی محروم ماندند.
Iran, Islamic Republic of
300 میلیاردی بدون بهره به ملت عزیزم
Iran, Islamic Republic of
آمريكاباوران!
Iran, Islamic Republic of
حضرت آقا یه صحبت واضح و مشخصی کردن
شما چرا باز به دلخواه خودتون تفسیر میکنید
حضرت آقا نیاز به وکیل و مفسری مثل شما برادران بزرگوار دارند؟؟
خدایا....
Sweden
حالا شما برجام زده ها چه برداشتی از سخن حضرت آقا داشتید؟!
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
برجام ازاول هم اشتباه بود بجای تکیه به ظرفیت هوای داخلی چشم به دست دشمنانمان داشتیم
Iran, Islamic Republic of
... وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ[سوره آل عمران 140]
Iran, Islamic Republic of
یک کشور منزوی از هیچ پیمانی خیر نخواهد دید. آیا آمریکا با ترکیه نیز با همین روش میتواند بازی کند؟
Sweden
اهان پس شماها میدانستید خیری در برجام با شروط رهبر گرامی نیست ولی بازم یه معاهده بدون تضمین رو امضا کردید!!!
Iran, Islamic Republic of
امریکا در طول تاریخ 200 ساله خود به هیچ عهد و پیمانی که با دیگر کشورها بسته متعهد نمانده و همواره عهدشکن و فریبکار بوده است و به زودی کلاه گشادی سر ترکیه می گذارد.
Iran, Islamic Republic of
باعث افتخاره که میان مشتی جنایتکار و کودک کش منزوی هستیم
United States
...
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
برجام خسارت محض بود تمام
Iran, Islamic Republic of
تیم مذاکره کننده بر خلاف فرمان و خطوط قرمزی که رهبر ی معظم و نظام اسلامی ترسیم کرده بوده عمل کرد...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یعنی ...نبوغت کنن جهان با این تیتر زدنت
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
United States
...
Iran, Islamic Republic of
...
میرزا
Iran, Islamic Republic of
عرض سلام و ادب
برجام محصول انتخاب مردم بود
هشدارهای رهبری هم برای دولت و رئیس جمهور کارساز نبود
چرا که مردم با رای دادن به جناب رئیس جمهور درواقع به وقوع برجام رای دادند.
...
Iran, Islamic Republic of
مذاکرات برجام قبل از انتخاب روحانی، در کشور عمان شروع شده بود.
Iran, Islamic Republic of
...
محمدحسن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
United States
واقعا باید تاسف خورد که رهبری باید جور ظریف و روحانی را بکشند. این دو نفر یک جور وانمود میکنند که همه چیز با برجامشون عادی هست و هیچ اتفاقی نیفتاده...
Iran, Islamic Republic of
رهبر خودشون زنده هستند و مفسر نميخواد، خودشون سخنان خود را معني وتفسير مي كند،(وبياد اين كار را علني بكند)اين ذات مسلمانان است كه هرسخني و كلامي را از كسي كه مي شنوند به نفع خود تفسير كنند واساسا مشكلات جدي وبزرگ اسلام هم از همين جا(سقيفه) شروع شد.تازه اون موقع پيامبر(ص) هم زنده نبود ديگه ببينيد چه مصيبتي بوده است؟!
Iran, Islamic Republic of
حقیقتا چاپلوس ترین سایتی هستید که تا بحال دیده ام.