کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

العبادی از حرفش عقب نشینی کرد

24 مرداد 1397 ساعت 9:02

انتظار تهران از عراق در موضوع تحریم‌های آمریکا این بود که در صورت ناتوانی عراق در برابر فشارهای آمریکا، بغداد حداقل از اعلام همراهی با تحریم‌ها خودداری کند.


به گزارش جهان نیوز، «ما مخالف تحریم‌[های آمریکا علیه ایران] هستیم اما به‌منظور حمایت از ملت‌مان به آن پایبند خواهیم بود.» همین یک جمله حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق کافی بود تا وی در یک هفته گذشته آماج شدیدترین انتقادات از سوی مردم و احزاب و شخصیت‌های عراقی قرار گیرد. حتی توضیحات سخنگوی دفتر العبادی درباره برداشت اشتباه از سخنان وی و بیانیه شورای امنیت ملی عراق درباره برداشت سیاسی از سخنان نخست‌وزیر هم نتوانست کمکی به نخست‌وزیر کند؛ فردی که در آخرین روزهای زمامداری‌اش به سر می‌برد. به همین دلیل او ناچار شد تا یک هفته پس از موضع‌گیری‌اش درباره اجرای تحریم‌های آمریکا، با عقب‌نشینی از موضع قبلی، اظهاراتش را اصلاح کند و بگوید که «پایبندی ما به موضوع ایران در زمینه معامله نکردن با دلار است و نه پایبندی به تحریم‌های آمریکا.»

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در سخنانی در حاشیه نشست هفتگی کابینه عراق با اعلام اینکه کشورش تنها از تحریم عدم مبادله تجاری با دلار با ایران پیروی خواهد کرد و از سایر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد، گفت: «در مساله ایران، تعهد ما عدم استفاده از ارز دلار در مبادلات است، نه پایبندی به (همه) تحریم‌های آمریکا.»

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد کشورش مجبور به عدم استفاده از دلار در مبادلات خود با ایران است چراکه راهی برای این کار وجود ندارد. او رسانه‌ها را به سوءبرداشت از اظهارات هفته گذشته خود متهم کرد. پس از اظهارات هفته گذشته العبادی بسیاری از جریان‌های سیاسی شیعی و شخصیت‌های سیاسی و مراجع دینی عراقی در مخالفت با العبادی تاکید کرده بودند که باید در شرایط حاضر دولت و ملت عراق در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرند. برخی نمایندگان مجلس عراق نیز عنوان کرده بودند که دولت جدید این کشور به آنچه نخست‌وزیر عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد، پایبند نخواهد بود.

 چرا عبادی چنین گفت
اما چرا حیدر العبادی در حالی که فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق پایبندی به تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران برای کشورش را دشوار می‌خواند، ترجیح داد به این موضوع ورود پیدا کند و صریحا درباره آن سخن بگوید؟ انتظار تهران از عراق در موضوع تحریم‌های آمریکا این بود که در صورت ناتوانی عراق در برابر فشارهای آمریکا، بغداد حداقل از اعلام همراهی با تحریم‌ها خودداری کند اما عبادی راه دیگری را رفت و بلافاصله پس از اعمال تحریم‌ها، از اجرای آن در عراق سخن گفت. چرایی این اقدام عبادی را باید در انتخابات اخیر عراق و احتمال تغییر ساختار قدرت در آن جست.

حیدر العبادی برای تکیه دوباره بر صندلی نخست‌وزیری عراق با توجه به نفوذ ایران روی جریانات سیاسی در عراق، نیازمند حمایت تهران برای تداوم نخست‌وزیری‌اش بود اما در چند ماه گذشته چنین پیام روشنی را از ایران دریافت نکرد. به همین دلیل و در حالی که برای اجرای تحریم‌های آمریکا، نیاز به رسانه‌ای کردن این موضوع نبود، موضعی همسو با آمریکا درباره تحریم‌های ایران گرفت و از اجرای تحریم‌ها سخن گفت. او با این موضع‌گیری تلویحا جدایی خود از ایران را اعلام کرد تا از این طریق بتواند حمایت آمریکا را برای تشکیل دولت آینده عراق به دست آورد و برای چهار سال دیگر بالاترین مقام اجرایی در عراق باشد.

 «نه» مردم به عبادی
پیش از آنکه ایران بخواهد به این اظهارنظر عبادی واکنش نشان دهد، مردم و احزاب عراقی به آن واکنش نشان دادند. با گذشت چند ساعت پس از اظهارات عجیب عبادی، فضای مجازی شاهد موج گسترده واکنش شدید شهروندان عراقی به موضع‌گیری غیرمسئولانه و سوال‌برانگیز حیدر العبادی و مخالفت با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران بوده است. کاربران عراقی به شیوه‌های مختلف مخالفت خود را با این موضع‌گیری العبادی نشان داده‌اند. آنها هشتگ «همبستگی با ایران» و «العبادی نماینده ما نیست» را در حمایت از ملت و دولت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا به یکی از ترندهای برتر جهانی تبدیل کرده‌اند.

 احزاب و مراجع عراقی در کنار ایران
گستردگی احزاب و جریانات سیاسی و دینی در عراق باعث شده در کمتر مواقعی اکثر احزاب و جریانات سیاسی و دینی بتوانند در موضوعی اتفاق نظر داشته باشند. در موضوعاتی که مربوط به یک کشور خارجی است، دامنه این اختلاف بسیار وسیع‌تر از مسائل داخلی عراق است. با وجود این گستردگی و اختلافات سیاسی، در موضوع تحریم ایران اکثریت مطلق احزاب، چهره‌های سیاسی و مراجع دینی به انتقاد از مواضع نخست‌وزیر پرداختند و خواستار بی‌توجهی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدند.

حزب الدعوه الاسلامیه، سازمان بدر، گردان‌های حزب‌الله عراق، جنبش عصائب اهل الحق، تحادیه اسلامی ترکمان‌های عراق، جنبش مقاومت اسلامی نجباء، مجمع علمای اهل تسنن عراق، جریان حکمت ملی عراق، مقتدی صدر، آیت‌الله محمد تقی المدرسی و... احزاب و گروه‌هایی بودند که به انتقاد از اظهارات العبادی و تاکید بر حمایت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا پرداختند. اما تندترین واکنش به این تحریم‌ها را جلیل نوری، معاون اول مقتدی صدر بیان کرد که گفته می‌شود جریانش با ایران نیز رابطه بسیار مستحکمی ندارد.

او در مقاله‌ای دفاع از ایران را واجب شرعی دانست و نوشت: «در سال ۲۰۰۵ به هنگام دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران که مقتدی صدر نیز حضور داشت به آنها گفتیم که در صورت تهاجم استکباری جهانی از جمله مثلث پلید (آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی) به ایران وارد میدان خواهیم شد و دست بسته نخواهیم ماند. این تصمیم جریان صدر عراق نه سیاسی است و نه از روی چاپلوسی است، بلکه دفاع از ایران واجب شرعی و اخلاقی است که دین، مذهب و مرجعیت ما آن را بر ما دیکته می‌کند.»

منبع: فرهیختگان


کد مطلب: 634304

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/634304/العبادی-حرفش-عقب-نشینی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com