کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موضع جدید العبادی درباره تحریم ایران

22 مرداد 1397 ساعت 21:23

نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه گفت این کشور از همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد.


به گزارش جهان نیوز، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه اعلام کرد این کشور در مسئله ایران تنها متعهد به عدم استفاده از دلار در مبادلات مالی است و از همه تحریم‌های آمریکا پیروی نمی‌کند. 

خبرگزاری رویترز به نقل از نخست‌وزیر عراق نوشته که دولت او تنها به عدم استفاده از دلار در مبادلات مالی با ایران متعهد است و نه به کل تحریم‌های آمریکا. 

 نخست‌وزیر عراق، در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد گفت: «در مسئله ایران، تعهد ما عدم استفاده از ارز دلار در مبادلات است، نه پایبندی به تحریم‌های آمریکا.»

وی که در نشست هفتگی با کابینه عراق شرکت داشت، اضافه کرد: «مواضع ما در رد هرگونه حمله به کشورهای همسایه که از اراضی عراق صورت بگیرد، ثابت است.»

العبادی هفته گذشته گفته بود عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالف است اما برای محافظت از منافع ملی خود از آنها پیروی خواهد کرد. این سخنان العبادی، انتقاد جریان‌های مختلف سیاسی از او در عراق را به همراه داشت.

العبادی، یکشنبه شب بعد از نشست وزارتی شورای امنیت ملی عراق از همه خواسته بود از «سیاسی کردن» موضع‌گیری او و سوءبرداشت از آن خودداری کنند. 
وزارت خارجه عراق یک روز پس از اظهارنظر العبادی در بیانیه‌ای با ستایش اقدامات و موضع ایران در قبال عراق، از جامعه جهانی خواست تا با فشار به آمریکا، مانع تحریم‌های ضد ایرانی شود.

در این بیانیه تاکید شده بود که عراق با اصل تحریم در قبال هر کشوری مخالف است، چرا که ضربه اصلی به ملت‌ها وارد می‌شود و عراق مواضع همسایه‌ خود – ایران- را در هنگام بحران‌ها به خاطر دارد.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی رو به رو شده و اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان، فرانسه، سوریه و ... علیه آن موضع‌گیری کرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت‌ به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای با ایران پایان داد. در پی این تصمیم خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های رفع‌شده به موجب این توافق در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه علیه ایران احیا خواهند شد.
«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. 

منبع: فارس


کد مطلب: 633915

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633915/موضع-جدید-العبادی-درباره-تحریم-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com