شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بن زاید شریک صهیونیسم در خاورمیانه

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب: 633902
انتشار دهها گزارش از روابط امارات با اسرائیل در یک دهه گذشته، نشان می دهد که امارات تنها به دنبال صلح با اسرائیل نیست بلکه این کشور می خواهد به شریکی راهبردی برای لابی صهیونیستی تبدیل شود.
بن زاید شریک صهیونیسم در خاورمیانه
به گزارش جهان نيوز، یسرا بخاخ: رسانه های عربی از سفر یک هیئت بلندپایه امنیتی اطلاعاتی امارات به تل‌آویو خبر داده اند که با مقام های اسرائیلی هم دیدار کرده اند. بر اساس این گزارش هیئت امنیتی اماراتی اواخر هفته گذشته به ریاست «محمود الشامسی» رئیس سازمان اطلاعات امارات و چهار شخصیت امنیتی این شیخ‌نشین، نشست‌ها و دیدارهای متعددی با مقامات بلندپایه رژیم اشغالگر قدس برگزار کرده است.

این اولین بار نیست که گزارشهایی از این دست در رسانه ها منتشر می شود، سال گذشته هم پایگاه میدل ایست آی در گزارشی از همکاری های امنیتی امارات با اسرائیل خبر داده بود که بر اساس آن امارات با یک شرکت اسرائیلی برای تأمین امنیت تأسیسات مهم نفتی خود قراردادی را امضا کرده است. این قرارداد شامل ایجاد یک شبکه نظارتی جامع در سراسر امارات هم شده بود که به مسئولان این کشور اجازه می داد تحرکات شهروندان این کشور در اماکن عمومی را تحت نظر داشته باشند و باعث می شد تا امارات تمام تحرکات شهروندان و افراد مقیم این کشور را از لحظه خروجشان از خانه تا بازگشت مجدد تحت نظارت داشته باشد.

با وجود گزارش هایی که هر روز از بخش جدیدی از توافقات پشت پرده و همکاری های محرمانه اسرائیل و امارات پرده بر می دارد، در دوره ای امارات تصمیمات شرافتمندانه ای در خصوص آرمان های عربی به ویژه مقاومت در برابر اسرائیل اتخاذ کرده بود. به عنوان مثال در دسامبر سال ۱۹۹۱ امارات تنها کشور میان ۸ کشور عربی بود که با لغو قانون «برابری صهیونیسم و نژادپرستی» مخالفت کرد، اما چه اتفاقی افتاده که در چند سال گذشته امارات به یکی از کشورهای پیشتاز در برقراری ارتباط و همکاری با صهیونیست ها در آمریکا و اروپا و اسرائیل تبدیل شده است؟چه اتفاقی افتاده که در چند سال گذشته امارات به یکی از کشورهای پیشتاز در برقراری ارتباط و همکاری با صهیونیست ها در آمریکا و اروپا و اسرائیل تبدیل شده است؟

«محمد مختار الشنقیطی» استاد اخلاق سیاسی دانشگاه حمد بن خلیفه معتقد است که تغییر رفتار امارات در قبال اسرائیل تا حد زیادی به تغییر حاکمان این کشور مربوط است. او معتقد است که شیخ زاید بن سلطان موسس کشور امارات یکی از افرادی بوده که احساس وابستگی به امت اسلامی و عربی در او وجود داشته و مخالفت با صهیونیست ها در آن روزگار طبیعی به نظر می آمده است اما آنچه امروز در روابط امارات با صهیونیست ها و گرایش به اسرائیل مشاهده می شود حاصل جدایی این کشور از ریشه ها و ارزش های خود است.

این کارشناس سیاسی «محمد بن زاید» را همه کاره امارات دانسته و می گوید که رویکرد جدید در این کشور در قبال جریان صهیونیسم حاصل نگرش بن زاید است و نمی توان آن را به همه دولتمردان این کشور تعمیم داد. او معتقد است که این انتقال در رفتار امارات نسبت به اسرائیل بعد از درگذشت شیخ زاید و قدرت پیدا کردن محمد بن زاید ایجاد شده، نگرشی که محمد بن زاید بر اساس آن تصمیم گیری می کند برگرفته از دیدگاه های عصر جاهلی با چاشنی خودشیفتگی است.

در همین زمینه «عماد الدین الجبوری» کارشناس مسائل سیاسی معقتد است که میل رهبران جوانتر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند محمد بن زاید در امارات و محمد بن سلمان در عربستان برای بهبود روابط با اسرائیل، واکنشی به صلح مصر و اردن و سازمان آزادی بخش فلسطین با این رژیم است. او معتقد است وقتی یکی از بزرگترین قدرت های عربی در ۳۰ سال گذشته (مصر) تصمیم می گیرد با اسرائیل صلح کند، حرکت امارات که تا چند دهه پیش ارتش چندان مستحکمی هم نداشته واکنشی طبیعی به رفتار دیگر کشورهای عربی به شمار می رود.

اما اگر مصر و اردن به بهانه آزاد کردن اراضی اشغال شده خود و تشکیلات خودگردان فلسطین به بهای ایجاد راهکاری حتی جزئی برای حل پرونده فلسطین با اسرائیل وارد صلح شده باشند، نزدیک شدن امارات به رژیم صهیونیستی که فرسنگ ها از اراضی اشغالی دور است و مرز مشترکی با این رژیم ندارد فقط یک توجیه دارد، امارات و شخص محمد بن زاید به دنبال صلح با اسرائیل نیست بلکه این رابطه در راستای تقویت لابی صهیونیستی و اجرای تئوری های آن در منطقه استمحمد بن زاید به دنبال صلح با اسرائیل نیست بلکه این رابطه در راستای تقویت لابی صهیونیستی و اجرای تئوری های آن در منطقه است و در واقع امارات به عادی سازی روابط با اسرائیل اکتفا نکرده و به ابزار اسرائیل و جناح راست افراطی آمریکا در منطقه تبدیل شده است حتی اگر به صورت رسمی دولت امارات از روابط با اسرائیل سخن به میان نیاورده باشد.

یکی از معروف ترین لابی های صهیونیستی که امارات با آن همکاری می کند بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها موسوم به اف‌دی‌دی است، این بنیاد ضد ایرانی مجموعه فشاری است که از سازمان «آیپک» کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل نشأت گرفته است. نامه های فاش شده از «یوسف العتیبه» سفیر امارات در آمریکا نشان داد که امارات ارتباط نزدیکی با این لابی صهیونیستی داشته و در دوره رئیس جمهور پیشین آمریکا «باراک اوباما» تلاش زیادی کرده بودند تا از ایجاد هرگونه توافق هسته ای با ایران جلوگیری شود. امارات در طول یک سال گذشته و برای فشار بین المللی علیه قطر نیز از این بنیاد کمک گرفته است، در واقع امارات روح خود را به شیطانی فروخته که ادعا می کند در زمینه دفاع از دموکراسی تحقیق می کند اما در حقیقت تحقیقات و فعالیت های این سازمان حفظ منافع رژیم صهیونیستی و اجرای اهداف حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در منطقه خاورمیانه بوده است و ماجرا به اعمال فشار بر مسئولان آمریکایی برای مخالفت با توافق هسته ای محدود نشده است بلکه این نهاد تلاش می کند دیدگاه نتانیاهو در خصوص حل مناقشه فلسطین و اسرائیل را هم پیاده کند و به کلی با راهکار دو دولت مخالف است.

امارات که به خوبی از تأثیر لابی صهیونیستی در آمریکا آگاهی دارد در چند سال گذشته تلاش کرده با هزینه کردن میلیون ها دلار به این لابی ها نزدیک شده تا منافع خود را در کنگره آمریکا تأمین کند. این همراهی با اسرائیل از سوی حاکمان امارات و عربستان تلاشی است برای نزدیک شدن به نهادهای صهیونیسم جهانی زیرا محمد بن زاید و محمد بن سلمان به خوبی می دانند که این نهادها در تصمیم گیری های کلان جهانی در خصوص منطقه خاورمیانه دست برتر را دارند به همین دلیل آنها هم می خواهند به منبع قدرتی که در حال برنامه ریزی و تعیین سیاست های منطقه است، نزدیک تر شوند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *