جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

کم‌کاری شورای‌شهری‌ها به روایت آمار +جدول

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 633794
از 174 مصوبه پنجمین شورای شهر تهران 71 مصوبه در خصوص مشخص کردن نمایندگان شورا در کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف است؛ یعنی فقط مشخص می‌شده است چه فردی از سوی شورا برای انجام کاری انتخاب شود.
کم‌کاری شورای‌شهری‌ها به روایت آمار +جدول
به گزارش جهان نيوز، ائتلاف اصلاحات، اعتدال و کارگزاران در انتخابات شورای شهر تهران در سال گذشته توانست پیروز انتخابات شود. تیم جدید که نسبت به عملکرد شورای پیش انتقادات فراوانی داشتند وارد عرصه عمل شدند تا توانایی خود را در اداره پایتخت بیازمایند. شورای جدید فعالیت خود را رسماً از اول شهریور 96 آغاز کرد و با فراز و نشیب‌های فراوان همراه بود. در ادامه در پی بررسی یک سال فعالیت شورای شهر تهران از شهریور ماه 96 تاکنون هستیم.
 
تاکنون حدود 51 هفته از فعالیت دور جدید شورای شهر تهران می‌گذرد. طی این مدت شورای شهر تهران 79 جلسه تشکیل داده است؛ یعنی به صورت متوسط هر هفته 1.5 جلسه. از طرف دیگر شورای شهر تهران تاکنون 174 مصوبه داشته که برابر متوسط 2.2 مصوبه در هر جلسه است. 

از 174 مصوبه پنجمین شورای شهر تهران 71 مصوبه در خصوص مشخص کردن نمایندگان شورا در کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف است؛ یعنی فقط مشخص می‌شده است چه فردی از سوی شورا برای انجام کاری انتخاب شود.
40 مصوبه از مصوبات شورای پنجم شهر تهران به بررسی املاک پرداخته است. مسئله اصلی در این مصوبات این بوده که آیا این املاک باغ هستند یا خیر و اگر آن ملک، باغ تشخیص داده می‌شود در صورتی که مالک، فضای سبز یا درختان آن را نابود کرد باید چگونه با وی برخورد کرد. نکته قابل توجه این است که این موضوع در ماه‌های اخیر اکثر مصوبات شورا را به خود تخصیص داده است. این دو موضوع به تنهایی 111 مصوبه از مصوبات شورای شهر، یعنی حدود دوسوم مصوبات را به خود اختصاص داده‌اند.

در 17 مصوبه از مصوبات، شورای شهر، شهرداری را ملزم کرده است که در خصوص برخی از مسائل شهر تهران مقررات و یا آیین‌نامه‌هایی را تنظیم کند و به شورا ارائه دهد، اما نکته قابل توجه آن است که هیچ یک از مصوبات شورا به تصویب آیین‌نامه تنظیم شده توسط شهرداری نپرداخته است. به‌عبارتی، الزامات ایجاد شده برای شهرداری، یا توسط شهرداری انجام نشده است و یا اگر انجام شده به شورای شهر ارائه نشده است. این در حالی است که برای برخی از این اقدامات حتی مهلت مشخص مقرر شده است و مهلت آن پایان یافته است.
در نمودار زیر می‌توان موضوعات مصوبات شورای شهر پنجم تهران در سال گذشته و فراوانی هر موضوع را مشاهده کرد.
همانگونه که در جدول مشاهده می‌شود تنها 9 مصوبه از 174 مصوبه شورای شهر تهران به صورت مستقیم به امور اجرایی شهر تهران مربوط می‌شود که معادل حدود ۵درصد مصوبات است و اغلب مصوبات دیگر به امور حاشیه‌ای مربوط می‌شود که جزو وظایف اصلی و اساسی شورای شهر نیست.

نظرات رئیس فعلی و سابق شورای شهر درباره عملکرد این شورا
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، نیز طی یک سال گذشته چندین بار به عملکرد شورا انتقادهای جدی وارد کرده است. وی به تصوراتی که از شورا داشته اشاره کرده و می‌گوید: «اگر بخواهم صادقانه جواب بدهم، جایگاه شورا از آنچه که تصور می‌کردم جنبه تشریفاتی و تبلیغاتی بیشتری دارد. انتظارم این بود که در این جایگاه بتوانم با سرعت و انرژی بیشتری به حل معضلات و مسایل شهر بپردازم اما متاسفانه مسایل فرهنگی و سیستماتیکی وجود دارد که موجب می شود بخش زیادی از انرژی، وقت و انگیزه فرد برای خدمت مستهلک شود.»[1]

هاشمی درباره نمره شورای شهر پنجم می‌گوید: «در مواردی نمره شورا یک کم از ۱۵ پایین می‌آید و آن هم اثرگذاری شورا در سطح شهر است و اینکه مردم حس یک تحول داشته باشند که ما در این زمینه وضعیت خوبی نداریم و این امر به دلیل نیروها در شهرداری و نوع حرکت است که باید بازبینی شود تا مردم تحولات را احساس کنند و در این زمینه وضعیت خوبی نداریم.»[2]

مهدی چمران نیز که سال‌ها ریاست شورای شهر تهران را بر عهده داشته است در پاسخ به این سؤال که «در نشست خبری اخیر شهردار فعلی تهران برخی وعده‌ها مطرح شد، نظیر توسعه 50 کیلومتری ریل‌های مترو در هر سال یا حذف تکدی‌گری طی یک سال آینده؛ فکر می‌کنید این وعده‌ها چقدر شدنی باشند؟» گفته است: «اینکه گفتند تا یک سال آینده 50 کیلومتر مترو می‌سازند، عملی است، چون قرار نیست مترو را بسازند! مترو ساخته شده و ‌آماده افتتاح است. الان خط 6 مترو بیش از 90 درصدش ساخته شده و عملا تمام شده. خط 7 که کامل تمام شده بود. حتی کار هم می‌کرد ولی تعطیلش کردند که به عقیده من اشتباه بود، نباید تعطیل می‌کردند، اگر نقصی هم داشت باید نواقص آن را برطرف می‌کردند.»

چمران درباره عملکرد شورای شهر پنجم می‌گوید: «الان دیگر کسی نسبت به اوضاع قطارهای مترو یا اتوبوس‌های شهری انتقادی نمی‌کند، بلکه بحث ارز و سکه و خودرو و مسکن و اختلاس‌ها داغ است. مدیران شهری هم گویا مشکلات را پشت گوش انداخته‌اند و رسیده‌اند به اینکه همین که شهر تمیز می‌شود و زباله‌ها را می‌برند در حال حاضر هنر محسوب می‌شود!»[3]

پی‌نوشت:
[1]- https://www.isna.ir/news/97020804621/
[2]- https://www.isna.ir/news/97041206582/
[3]- http://fna.ir/bnte3s

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م ج
Iran, Islamic Republic of
حیف پول بیت و لمال که این آقا یا ن می گیرند/؟؟؟
اسفندیار بهاردست
Italy
از ماست که برماست؛ دستپخت مردم شریف و فهیم تهران. خودکرده را تدبیر نیست. خداوند سرنوشت هیچ مردمی را دگرگون نسازد مگر این که آن مردم خود را دگرگون شوند.