کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کرباسیان: به پژوهش‌های اقتصادی توجه نمی‌شود!

22 مرداد 1397 ساعت 8:49

پیوند صنعت و دانشگاه همیشه به عنوان یک حلقه مفقوده در رشد و تعالی و پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور مطرح بوده است.


 به گزارش جهان نیوز، پیوند صنعت و دانشگاه همیشه به عنوان یک حلقه مفقوده در رشد و تعالی و پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور مطرح بوده است. اما به‌نظر می‌رسد رسیدن صنعت به دانشگاه و بالعکس، موضوعی دست نیافتنی در کشور ما شده است. در این دعوای قدیمی، گاهی دانشگاهیان گناه را به گردن صنعتکاران می‌اندازند و گاهی قشر صنعتی همه چیز را بر سر دانشگاهیان خراب می‌کنند.
 
اما بنظر می رسد این موضوع نه تقصیر دانشگاه است و نه تقصیر صنعت بلکه نبود طرح و برنامه عملیاتی در این حوزه، بزرگترین مشکل کشور است. برنامه هایی که تاکنون برای آشتی صنعت و دانشگاه طرح ریزی شده است، یا ناکارآمد و غیرعملی بوده و یا با تغییر مدیریت‌ها مواجه شده و هیچ گاه به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است.

چندی پیش، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با همکاری دانشگاه تهران به فکر خلق بستر جدیدی برای همکاری دانشگاه و معدن و صنایع معدنی افتاد و در این راستا، قدم‌های اولیه برداشته شده است. برای تعمیم و اطلاع از تجربیات این دو نهاد علمی و صنعتی کشور با مدیران آنها به گفتگو پرداخته‌ایم که در ادامه آمده است؛

قدرت خصولتی‌ها از نهادهای دولتی بیشتر است
مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما به پژوهش و فناوری و توسعه اقتصادی توجه کمی شده است.

وی افزود: خوشبختانه چند دانشگاه در سال‌های گذشته در زمینه گسترش فعالیت‌های علمی در صنعت توجه بیشتری داشته‌اند، اما وابستگی بودجه دانشگاه‌ها به دولت همیشه موجب اعمال نظر دولتمردان در این حوزه و گاهی موجب کم توجهی به این بخش شده است.

کرباسیان تأکید کرد: اکنون دانشگاه‌ها به سمت دریافت بودجه بر اساس ظرفیت‌های خوب می‌آورند.

رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: بدون شک در حوزه فناوری و نوآوری‌های جدید از دنیا عقب هستیم، زمانی که به کشورهایی همچون چین توجه می‌کنیم خواهیم دید که این کشورها برای داشتن اقتصاد باز، در قدم اول به توسعه دانش فنی و تکنولوژی خود توجه کردند.

وی اضافه کرد: در این راستا چینی‌ها ابتدا دانشگاه‌های خود را به دانشگاه‌های معتبر دنیا وصل کرده و همچنین در سطح وسیعی دانشگاه‌های بورسیه را به دانشگاه‌های غربی فرستادند.

کرباسیان با اشاره به ضرورت سپردن مسائل اقتصادی به بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی در کنار درگیری با مسائلی همچون مالیات نمی‌تواند به توسعه و دانش فنی توجه کافی داشته باشد و در واقع تنها این بخش به فکر گذران نیازهای روزمره خود بوده است.

رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره تأسیس صندوق جسورانه با کمک بورس، بیان کرد: شکل‌گیری این صندوق می‌تواند در جهت تسهیل ورود ایده‌های جدید به بخش معدن و صنایع معدنی موثر باشد.

وی با اشاره به قدرت بخش خصولتی از دولتی‌ها گفت: خصولتی‌ها نه ضوابط دولت را بیان می‌کنند و نه نظارت جدی‌ای بر آنها وجود دارد.

کرباسیان تأکید کرد: بی‌ضابطگی بخش خصولتی نگران‌کننده است و تمامی مدیران کشور موظفند در زمینه برطرف کردن این مشکل اقدام جدی‌ای صورت دهند.

وی یادآور شد: باید در جهت حمایت از جوانان و ایده‌های نو آنها کمک‌های حمایتی و نه یارانه‌ای صورت بگیرد.

ایمیدرو و دانشگاه تهران فراتر از مواضع گذشته فکر می‌کنند
 محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: دلیل اختلافات دیرینه دانشگاه و صنعت مشکلات اقتصادی کشور است.
وی یادآور شد:در تمام این سال ها،همیشه در رابطه با ارتباط دانشگاه و صنعت صحبت کرده‌ایم اما هیچ گاه اتفاق عملی در این زمینه رخ نداده است.

وی تأکید کرد: در صورتیکه مدیران دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی با یک دیگر هیچگونه همکاری‌ای نداشته باشند، مؤاخذه نخواهند شد.

نیلی احمد آبادی تصریح کرد: در کشوری که می‌توان با خرید ارز و سکه به را حتی تجارت کرد،چه کسی حاضر است سرمایه‌ خود را با ریسک بالا در تولید بیاورد.

وی یادآور شد: ایمیدرو و دانشگاه تهران فراتر از مواضع گذشته فکر می‌کنند و در صورتیکه همکاری صنعت دانشگاه اتفاق نیفتاد فردا بسیار دیر است.

رئیس دانشگاه تهران در پایان بیان کرد: باید ظرفیت‌های متفاوتی در دانشجویان و دانش‌آموختگان ایجاد شد در نتیجه به دنبال ساخت الگوهای جدید در این حوزه هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 633694

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633694/کرباسیان-پژوهش-های-اقتصادی-توجه-نمی-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com