کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سوء مدیریت، مشکل اصلی اقتصاد کشور

22 مرداد 1397 ساعت 8:42

تولیدکنندگانی که از سیاست‌های اخیر ارزی و تجاری دولت گله دارند، معتقدند برنامه ریزی نه چندان جامع و غیرحرفه ای، از مهمترین عوامل کم اثر بودن این طرح هاست.


به گزارش جهان نیوز، غزنوی سخنگوی کانون انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی دربرنامه تیتر امشب با انتقاد از اجرای ناگهانی طرح اختصاص ارز دولتی برای واردات، اظهار داشت: ما در سال های گذشته نیز با مشکلات این چنینی مواجه شده بودیم و بر اساس تجربیاتی که داشتیم از همان ابتداهشدار دادیم که چنین تصمیمی در عمل مفید نیست و باعث ایجاد رانت می شود.
 
غزنوی فراهم شدن بستر فساد و رانت را از جمله معایب طرح اولیه تخصیص ارز دولتی عنوان کرد و افزود: ناتوانی در تأمین تمامی ارز مورد نیاز برای واردات و بروز زمینه های رانت و فساد از جمله مهمترین معایب این طرح بود و باعث شد کالاهای غیر ضروری زیادی نیز با استفاده از همین ارز وارد شود.

این تولیدکننده لوازم خانگی ادامه داد: در کنار این اوضاع، مسائل دیگری نیز باعث افزایش قیمت ها شد و مسئولان ناچار به اصلاح برخی از موارد شدند که اولویت بندی ثبت سفارش یکی از آنها بود.

غزنوی افزود: این اقدام اگرچه درست، اما دیرهنگام بود و بصورت حرفه ای انجام نشد. از همین روز اصلاحات دیگری انجام شد تا از رانت ها جلوگیری شود اما برای بسیاری از واحدهای صنعتی فکری نشد و همه به یک چشم دیده شدند.

عضو کانون تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: افزایش قیمت ها هم برای مردم مشکل آفرین بود و باعث کاهش توان خرید آنها شد، و هم هزینه های تولید را بالا برد که تداوم چنین شرایطی می تواند به رکورد تورمی منجر شود که هم به ضرر مصرف کننده، و هم به زیان تولید کننده است.

غزنوی ادامه داد: ما ظرفیت تولید تا دو برابر بازار ایران را نیز داریم، اما طرح ممنوعیت واردات کالا بدون برنامه ریزی صحیح اجرا شد و هدف آن، بیش از آنکه حمایت از تولید داخلی باشد، مدیریت مسئله ارز بود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: مدیریت ارز نیز به درستی انجام نشد.
در ادامه برنامه، عباس هاشمی مدیرکل صنایع فلزی وزارت صنعت با تأکید بر ممنوع بودن واردات لوازمی که از نظر کیفی و کمی نیاز بازار را تأمین می کند، اظهار داشت: این اقدام صرفا برای حمایت از تولید داخلی بود و بر اساس اهداف از پیش تعیین شده وزارت صنایع صورت می گیرد.

هاشمی درباره ممنوعیت واردات محصولاتی که فناوری تولید داخل آنها فراهم نیست، تصریح کرد: برخی محصولات مانند کولر گازی یا ماشین لباسشویی قطعاتی دارند که در داخل کشور تولید نمی شود و واحدهای صنعتی می توانند اینگونه قطعات را برای مونتاژ در داخل کشور وارد کنند.

مدیرکل صنایع فلزی وزارت صنعت با بیان اینکه این وزارتخانه برای صنعت لوازم خانگی اهداف از پیش تدوین شده ای در نظر گرفته است، گفت: ارتقای رتبه انرژی در لوازم خانگی، افزایش سهم تولیدکننده داخلی از بازار، ارتقای خدمات پس از فروش، حمایت از صنعت قطعه سازی، استفاده حداکثری از توان تولیدی کشور، پیشگیری از قاچاق کالا، افزایش تولید و صادرات و نیز ارتقای امتیازات زیست محیطی از جمله این اهداف است.

هاشمی اظهار داشت: مدتی این تصمیم حاکم بود که برای حمایت از تولید داخلی، بحث ممنوعیت واردات نداشته باشیم و به روش های دیگری از جمله وضع تعرفه واردات، از تولید کننده داخلی حمایت کنیم.

او ادامه داد: با شرایط جدیدی که رخ داد و تصمیماتی که گرفته شد، طرح ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخلی مطرح و اجرا گردید و این در شرایطی بود که توان کافی برای تأمین نیاز بازار توسط تولید کنندگان داخلی وجود دارد، اما پس از واگذاری مسئولیت تخصیص ارز به وزارت صنعت بود که تأمین مواد اولیه در اولویت قرار گرفت.

مدیرکل صنایع فلزی وزارت صنعت علت تأمین نشدن به موقع مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی را تأمین ارز تخصیص داده شده توسط بانک مرکزی عنوان کرد.

فریوری، از تولید کنندگان لوازم خانگی نیز با بیان اینکه وضعیت فعلی این صنعت علاوه بر اتفاقات چند ماه اخیر، به رخدادهای سال های گذشته نیز ربط دارد، اظهار داشت: از زمان اعلام تخصیص ارز دولتی، صف طولانی برای دریافت آن تشکیل شد، اما بسیاری از تولیدکنندگان موفق به دریافت ارز مورد نیاز نشدند.

این تولید کننده داخلی ادامه داد: شرایط تحریمی نیز باعث شد برخی از مواد اولیه به موقع به دست تولید کننده نرسد.
فریوری افزود: این اتفاق در حالی رخ داد که سرمایه گذاری وسیع و پرشماری در عرصه لوازم خانگی صورت گرفته و فضا به شدت رقابتی است.

وی با بیان برخی از آمار و ارقام مربوط به بازار لوازم خانگی تصریح کرد: درحالی که تقاضای سالیانه یخچال در کشور یک میلیون 800 هزار دستگاه است، ما توان تولید پنج و نیم میلیون یخچال را داریم، تقاضای سالیانه لباس شویی یک میلیون و 200 هزار دستگاه است و ما ظرفیت تولید چهار و نیم میلیون ماشین را داریم و این شرایط برای سایر محصولات لوازم خانگی نیز صدق می کند و تمامی این ها وابسته به فراهم بودن مواد اولیه است.

فریوری ادامه داد: وقتی مواد اولیه به موقع در دسترس باشد، نه تنها نیاز بازار تأمین می شود، بلکه امکان صادرات نیز فراهم خواهد شد.

این تولید کننده داخلی تصریح کرد: حرف ما نیز این بود که وقتی ما چنین ظرفیتی داریم به چه دلیل واردات آزاد است و ارز کشور صرف واردات می شود.

فریوری در پاسخ به این سوال که باوجود چنین توانایی در صنایع لوازم خانگی، علت ناتوانی در تأمین نیاز بازار در این مدت چه بود اظهار داشت: متاسفانه ما در کشور، فاقد سیاست های مناسب توسعه سیاسی و اقتصادی هستیم.

این تولید کننده با بیان اینکه مهمترین عامل این آشفتگی در فضای صنعتی و اقتصادی، وجود نداشتن سیاست هایی است که منطبق بر واقعیت های اقتصادی و صنعتی باشد، اظهار داشت: یکی از انتقادهای ما این بود که چرا تا این حد مجوز برای سرمایه گذاری می دهید و وقتی مجوز می دهید لااقل از سرمایه گذاران حمایت کنید.

فریوری با اشاره به کارکرد کنترلی ترموستات در دستگاه ها و ماشین های مختلف، اظهار کرد: ما در سیاست های صنعتی و اقتصادی نیز به ترموستاتی نیاز داریم که شرایط مختلف را کنترل کند.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 633687

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633687/سوء-مدیریت-مشکل-اصلی-اقتصاد-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com