کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جراحی نمایشی، رنج یوز قطع نخاعی را بیشتر کرد

22 مرداد 1397 ساعت 8:39

حادثه برای یک یوز نر جوان که تعداد اندک شماری از آن تنها در طبیعت ایران باقی مانده است باعث انجام یک حرکت ناشیانه برای نجات جان از سوی سازمان محیط زیست شد.


به گزارش جهان نیوز، آخرین آمار منتشر شده از تعداد یوزپلنگ‌های ایرانی نشان می‌دهد کمتر از ۵۰ یوز در ایران باقی مانده است حادثه‌ای در محور عباس آباد و در پارک ملی توران باعث آسیب نخاعی یکی از این حیوانات انگشت شمار  شد تا یک قلاده از جمعیت کوچک این حیوان ارزشمند هم در معرض خطر مرگ قرار گیرد.

توله یوزپلنگ نر حدود یک و نیم  ساله در جاده عباس آباد در استان سمنان بر اثر تصادف با یک وسیله نقلیه مصدوم شده و در حدود ساعت ۹ صبح در کناره جاده مشاهده شده است.

این اتفاق در محوری رخ داد که چند روز پیش خبر فنس کشی و ایمن سازی اش در کنار ساخت یک زیرگذر حیات وحش  منتشر شد و می ‌توان امیدوار بود این یوز آخرین قربانی حوادث جاده‌ای در منطقه عباس آباد باشد.
اما رسیدگی به وضعیت این یوز در چند روز گذشته خبرساز شد. این یوز نر ارزشمند با آسیب نخاعی تحت عمل جراحی پر ابهامی قرار گرفت و برای همیشه قطع نخاع شد.

آزمایش‌های  تشخیصی اولیه و معاینات مقدماتی توسط دامپزشک اداره کل محیط زیست استان و دامپزشک معتمد سازمان در همان ساعات اولیه به عمل آمده بود و شواهد مبنی بر این بود که حیوان دچار آسیب جدی نخاعی شده است.
به گفته مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست  با توجه به اینکه یوز تا آن زمان قطع نخاع نشده بود انجام عمل جراحی در اسرع وقت و بدون از دست دادن زمان، گزینه بهتری نسبت به سایر گزینه ها تشخیص داده شده  تا بتوان حداقل امید بهبودی حیوان را در صورت قطع نبودن نخاع افزایش داد.

وی تصریح کرد: با برگزاری یک جلسه اعضای حاضر تشخیص دادند در اسرع وقت حیوان تحت عمل جراحی قرار گیرد. اما متاسفانه و علی رغم تلاش فراوان گروه جراحی، نخاع در قسمت مهره پنجم کمری در اثر سانحه جاده ای رخ داده بطور کامل قطع شده بود.

 ایمان معماریان دامپزشک معتمد پارک پردیسان که یوز را از محل حادثه در شاهرود به تهران منتقل کرده است به خبرنگار می‌گوید: پس از انتقال یوز به کلینیک متوجه علائم فلجی کامل حیوان شده بودیم، دفع ادرار بی اختیار، رفلکس آنال  نشانه‌های این مساله بود اما با این وجود برای تشخیص بهتر وقت ام آر آی از یک مرکز تخصصی گرفته شد، اما بدون اطلاع قبلی و با تشکیل یک جلسه، کارشناسان سازمان محیط زیست تصمیم به انجام جراحی فوری گرفتند.

محمد ملاز  که دکتری عمومی دامپزشکی و در رشته رادیولوژی دامپزشکی دکتری تخصصی از منتقدان این روش بوده و در مورد جراحی توله یوز جاده عباس آباد گفته است: انجام عمل جراحی بر روی این یوز بدون جراحی یک حرکت کور و با جنبه های نمایشی بوده است.

این جراحی از نظر معماریان هم یک حرکت نمایشی بوده است وی تشریح می‌کند: با یک جراحی سنگین می‌خواستند متوجه شوند که ضایعه نخاعی در چه حد است؟ این جراحی باعث تحمیل درد بیشتر به این حیوان شد.
این دامپزشک معتقداست: احتمال مرگ این توله یوز نر بسیار زیاد است.

منبع: فارس


کد مطلب: 633684

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633684/جراحی-نمایشی-رنج-یوز-قطع-نخاعی-بیشتر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com