جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۴

مرثیه‌ای برای مردم سیستان

يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۱
کد مطلب: 633638
بخش عمده مردم سیستان در حالی در پی خشکسالی ۲۰ سال اخیر در بیکاری به سر می‌برند که این روزها آلودگی ناشی از ریزگردها حتی نفس کشیدن را برای آنها دشوار کرده است.
مرثیه‌ای برای مردم سیستان
به گزارش جهان نيوز، بخش عمده مردم سیستان در حالی در پی خشکسالی 20 سال اخیر در بیکاری به سر می‌برند که این روزها آلودگی ناشی از ریزگردها حتی نفس کشیدن را برای آنها دشوار کرده است.

وزش بادهای شدیدی که در سیستان به بادهای "120 روزه" شهره است و پراکنده شدن "ریزگرد" از بستر خشکیده تالاب بین‌المللی هامون که سبب کاهش دید و کاهش شدید کیفیت هوا می‌شود، در فصل تابستان به بخشی از زندگی مردم این منطقه تبدیل شده، شرایطی که در سال‌های اخیر مهاجرت جمع زیادی از مردم سیستان را به نقاط مختلف کشور به دنبال داشته است.

طوفان‌های سیستان که به "طوفان‌های 120 روزه" معروف‌اند، تقریباً از اوایل اردیبهشت‌ماه هر سال آغاز می‌شوند و تا پایان شهریورماه ادامه دارند؛ در ایام وزش بادهای 120 روزه سرعت باد گاهی به 120 کیلومتر در ساعت می‌رسد اما متوسط سرعت باد در سیستان در ماه‌های تابستان حدود 26 کیلومتر در ساعت و  در ماه‌های زمستان حدود 13 کیلومتر در ساعت برآورد می‌شود.

غلظت ذرات معلق در هوای سیستان به "چند ده برابر حد مجاز" می‌رسد
وزش طوفان در سیستان به ویژه در این روزها آنقدر شدت می‌گیرد که میزان غلظت ذرات معلق را به چند ده برابر حد مجاز می‌رساند؛ شرایطی که در پی آن جمع زیادی از مردم 5 شهرستان این منطقه به دلیل ایجاد مشکلات چشمی و تنفسی برای آنها روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شوند.

موج جدید طوفان و ریزگردهای ناشی از آن در منطقه سیستان اما از ابتدای هفته جاری آغاز شده؛ این شرایط در روزهای اخیر به نحوی بوده که بیشترین سرعت وزش باد به 120 کیلومتر بر ساعت و حداکثر غلظت گرد و غبار در زابل 9075 میکروگرم برمترمکعب یعنی چیزی معادل "60 برابر حد مجاز" گزارش شده است.

شدت طوفان در منطقه سیستان آنقدر زیاد شده که در پی آن با پیش‌بینی میزان بالای ریزگردها و احتمال به خطر افتادن سلامتی شهروندان ادارات و نهادها در 5 شهرستان سیستان شامل زابل، هیرمند، هامون، زهک و نیمروز در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری تعطیل اعلام شده است.

وزش بادهای 120 روزه موجی از مشکلات در سیستان ایجاد کرده
فرماندار زابل در این رابطه ضمن اشاره به پایین آمدن شدید کیفیت هوا در منطقه سیستان می‌گوید: خوشبختانه با پی‌بینی دقیق و به موقع اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان و تدبیر دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادارات منطقه به مدت 2 روز تعطیل اعلام شد اما در این مدت مراکز درمانی و دستگاه‌های امدادی تعطیل نیست و آماده کمک‌رسانی به مردم هستند.

هوشنگ ناظری با اشاره به اینکه عامل اصلی ریزگردهای منطقه سیستان خشکسالی و بستر خشکیده تالاب هامون است، می‌افزاید: خشکسالی و وزش بادهای 120 روزه زندگی را برای مردم سیستان دشوار کرده و به دنبال آن موجی از مشکلات در منطقه ایجاد شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: بیکاری، فقر و اعتیاد بخشی از مشکلاتی است که در پی بیش از 20 سال خشکسالی پیاپی در سیستان ایجاد شده و امسال هم که شرایط آب تالاب هامون بدتر از همیشه است.

ریزگردها جمع زیادی از مردم سیستان را روانه بیمارستان کرده است
همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد؛ طوفان، ریزگردها و کاهش شدید کیفیت هوا برای بسیاری از مردم سیستان مشکلات چشمی و تنفسی را به دنبال دارد؛ شرایطی که به موجب آن و طبق اعلام مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تنها در روز گذشته 246 نفر از مردم منطقه سیستان را روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرده است.

عبدالرحمن شهنوازی می‌گوید: 246 نفر در اثر حمله‌های تنفسی به مراکز درمانی شمال استان مراجعه کرده‌اند که 200 نفر به‌ صورت سرپایی درمان شدند و 46 نفر به دلیل نیاز به مراقبت بیشتر در بیمارستان‌ها بستری شد‌ه‌اند.

وی افزود: اکثر این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کرده‌اند که مراحل درمان آن‌ها در حال انجام است.

گزارش‌های میدانی در منطقه سیستان حاکی از آن است که اینگونه آمار تنها مربوط به افرادی است که توان مالی و جسمی مراجعه به مراکز درمانی را دارند و بخش زیادی از مردم منطقه که دچار مشکلات چشمی و تنفسی هستند تنها در صورت بحرانی شدن شرایط جسمی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

تداوم وزش بادهای 120 روزه در منطقه سیستان
رئیس کارگروه و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به تداوم وزش بادهای 120 روزه در منطقه سیستان،می‌گوید: پیش‌بینی کلی وضع هوای استان بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری نشان می‌دهد تا بعد از ظهر فردا در شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز طوفان، گرد و خاک، کاهش شدید دید و کاهش شدید کیفیت هوا تداوم دارد.

علی ملاشاهی با اشاره به اینکه این شرایط جوی نامطلوب منجر به اختلال در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی خواهد شد، می‌افزاید: از بعد از ظهر فردا از شدت طوفان کاسته شده اما همچنان تا اوایل هفته آینده باد و گرد و خاک در ساعات اولیه در منطقه سیستان تداوم دارد.

وی اضافه می‌کند: طی این مدت گرد و غبار در زاهدان و سایر نقاط نواحی مرکزی و جنوبی استان سبب کاهش کیفیت هوا و کاهش دید خواهد شد و تا فردا وزش باد در این مناطق قابل ملاحظه خواهد بود. امروز بر اساس آخرین اطلاعات کسب شده از ایستگاه هواشناسی فرودگاهی زابل حداکثر سرعت باد 119 کیلومتر بر ساعت، حداقل دید افقی 150 متر و حداکثر غلظت گرد و غبار 9515 میکروگرم بر مترمکعب معادل 63 برابر حد مجاز بوده است.

بخش عمده مردم سیستان به معنای واقعی کلمه "زیر خط فقر" زندگی می‌کنند
یکی از شهروندان زابلی ضمن گلایه از مسئولان می‌گوید: اگر دیگر مناطق کشور نیاز است تا فردی در کنار مسئولان باشد و از مشکلات مردم برای آنها توضیح دهد، در سیستان شرایط به قدری بحرانی است که هر فردی تنها با حضور در منطقه به راحتی درک می‌کند که بخش عمده مردم سیستان به معنای واقعی کلمه "زیر خط فقر" زندگی می‌کنند.

نادری تاکید می‌کند: بسیاری از مسئولان ملی تاکنون حتی برای یک بار پای خود را به شهرستان‌های منطقه سیستان نگذاشته‌اند و آنهایی هم که به سیستان سفر کرده‌اند در شرایطی که هوا صاف بوده آمده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان کشوری و استانی امروز کجا هستند که ببینند ارتفاع شن و ماسه تا لبه دیوار منازل مردم بالا آمده و مردم حتی نمی‌توانند تنفس کنند. مسئولان باید میان مردم روستاهای سیستان حاضر شوند تا زندگی با یارانه تنها را به چشم ببینند؛ تازه برخی از مردم روستاهای سیستان شناسنامه هم ندارند و از همان یارانه هم محروم هستند.

برخی مردم سیستان برای درمان بیماری‌ فرش زیرپای خود را فروخته‌اند
یک پیرزن سیستانی ساکن روستای محمدآباد هراتی از توابع شهرستان زابل نیز می‌گوید: مطمئن هستم که صدای ما به گوش مسئولان نمی‌رسد اما با این حال چون انسان به امید زنده است درد دل خود و فرزندانم را با شما در میان می‌گذارم.

وی می‌افزاید: بسیاری از مردم روستای ما نان شب خود را به سختی تهیه می‌کنند، شاید این جمله در دیگر نقاط کشور یک ضرب‌المثل باشد که "فلانی برای نان شب مانده" اما ما اینجا این موضوع را به چشم می‌بینیم که پدران زیادی شرمنده فرزندان خود هستند.

هراتی تاکید می‌کند: مردهای ما افراد با غیرت و همتی هستند اما واقعاً اینجا کاری نیست که انجام دهند؛ نه آبی برای کشاورزی وجود دارد و نه نه دامداری ممکن است. مسئولان هم از مردان ما هیچ حمایتی نمی‌کنند؛ انصافاً شما بگویید اینجا چه کسب و کاری می‌توان راه انداخت.

ما از مسئولان توقع داریم روستاهای سیستان را هم جزو کشور بدانند! بسیاری از مردم روستایی سیستان برای تهیه نان شب همسر و فرزندان خود و جهت درمان بیماری‌های ناشی از ریزگردها فرش زیرپای خود را فروخته‌اند و امروز دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.

آنچه امروز در بسیاری از روستاهای سیستان به چشم می‌خورد "فقر مطلق" است؛ مردمی که تا همین یک سال پیش که اوضاع اقتصادی کشور از ثبات تقریبی برخوردار بود محتاج نان شب بودند و امروز کسی نمی‌داند با این بحران‌های معیشتی و اقتصادی حاکم در کشور چه سرنوشتی را انتظار می‌کشند.

هر چه هست سیستان امروز نیازمند مسکن فوری است، مردمانی که فرش زیر پای خود را برای نان شب همسر و فرزندان خود فروخته‌اند، دیگر چیزی برای از دست دادن‌ ندارند که چشم انتظار تدبیرهای بلند مدت مسئولان بنشینند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
وقتی داشتم این متن را می نوشتم در اتاقم که ظاهرا در و پیکری محکم دارد آنقدر خاک در لای صفحه کلید رفته بود که کلیدها گیر می کردند ....نمی دانم گوشی شنوا و یا چشمی بینا هست که این متن قشنگی که منتشر کرده ای بخواند و توجهی بکند ....این حدیث آوارگی حودو بیست هزار خانوار از سیستان است ...از محبین ولایت ...از عاشقان حسین ...که سر به آوارگی به سایر شهرها ی کشور گذاشته و در حاشیه ی شهرها به مشاغلی کاذب روی آوزده اند ...فقط از سوء مدیریت مسئولان سیستان ...سرزمینی که روزی نوای خوش دریا چه ی هامون و نسیم خنک آن در تابستان دلنواز بود این روزها شده بلای جان مریض ها و حتی افراد سالم ...نمی دانم که دستی هست بر آید و چاره ای بکند ؟علی برکت الله...زیر درگیری جریانات سیاسی که مست باده ی قدرت هستند ،داریم له می شویم......اینجا زابل ....و لاخهای خفه کننده ی خاک و دیگر هیچ...
Iran, Islamic Republic of
بابا یه آب شیرین کن دریایی حق نفت این مردم نیست ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
رهبر گفت سیستان تنگه احد کشور است.بیاید ببینید مردمش بخصص تو روستاها تکه نان به قرآن بیشتراشون ندارن
کیامرس اسفندیاری
Italy
یک یاددشت زیبا در همین سایت دیدم و به نظرم تا کنون توجه زیادی به این موضوع مهم نشده بود و آن این که اگر اشتباه نکنم سال 79 زمان دولت به اصطلاح اصلاحات بود که جهاد سازندگی را در وزارت کشاورزی ادغام کردند بسی کار بسیار ناشایسته ای بود، به رسم امانت دوباره همان یادداشت را باز نشر می نمایم تا شاید فرجی حاصل شود:
«« بـكـوشـيـد تـا رنـجـها كم كنيد/دلِ غمگـنان شـاد و بـى غم كنيد
دیدگاه بنده ناقابل و یک شهروند معمولی این است که نظام باید برای رفع محرومیتها، کمبودها و کاستیها؛ دوباره سازمان جهاد سازندگی را به گونهء یک سازمان مردم نهاد و مردم پایه، خارج از چارچوب بودجه دولتی، دوباره احیاء نموده تا همانند سالهای اولیه بعد از انقلاب با استفاده از جوانهای تحصیلکرده و با انگیزه با استفاده از بودجه مردمی بتواند به حل مسائل و مشکلات کمک نماید. البته در حال حاضر بسیج سازندگی و اردوهای جهادی داریم البته در یک مقیاس کوچکتر در حال اجراست. »»