کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نابسامانی‌های اقتصادی به‌آسمان اروپا کشیده شد

21 مرداد 1397 ساعت 10:18

بیش از ۴۰۰‌پرواز در اتحادیه اروپا که برای روزهای گذشته برنامه‌ریزی شده بود، در نتیجه اعتصاب سراسری خلبانان در ایرلند، آلمان، بلژیک و سوئد لغو شده است. خلبانان خواستار شرایط کار بهتر و افزایش حقوق خود هستند. اعتصاباتی که سرگردانی ده‌ها هزار مسافر را در فرودگاه‌های مختلف اروپایی به‌همراه داشت.


به گزارش جهان نیوز، موضوع تضمین‌های اجتماعی، اقتصادی و بیمه‌ای خلبانان از جمله مسائلی است که اعتصاب‌کنندگان از دولت‌های اروپایی خواستار توجه به آن شده‌اند.
 

با این حال شرکت «رایان ایر» در ایرلند اعلام کرده، ۴۰۰‌پرواز لغو شده دیروز تنها بخشی از ۲۴۰۰‌پرواز روزانه دراین منطقه هستند و همچنان برخی دیگر از خطوط هوایی فعال خواهند بود.

از سوی دیگر اتحادیه خلبانان آلمان هم اعلام کرد به جنبش اعتصاب اروپایی می‌پیوندد. این اتحادیه رایان‌ایر را به تمایل نداشتن و عدم همکاری برای مذاکرات واقعی درباره دستمزدها متهم می‌کند.

جنبش اجتماعی خلبانان آلمانی که نزدیک به ۴۸۰‌خلبان در نزدیک به ۱۰‌فرودگاه آلمان را دارد از روز جمعه دست به اعتصاب زد. اعتصابی که تا دیروز شنبه هم ادامه یافت.

سرگردانی 55‌هزار مسافر 
گفته می‌شود اعتصاب خلبانان اروپایی از روزجمعه در بسیاری از فرودگاه‌های این منطقه از جهان صورت گرفته است و تلاش‌هایی هم برای برنامه اعتصابی در روزهای آتی صورت می‌گیرد.

خلبانان همچنین خواهان انعقاد قرارداد کاری و دریافت حقوق بر اساس محل اقامت خلبان‌اند و خواستار تغییر در قراردادهای خود هستند. در‌حال‌حاضر خلبانان بر اساس قوانین ایرلند قرارداد بسته و حقوق دریافت می‌کنند. بر اساس قوانین شرکت ایرلندی رایان‌ایر در صورت مریضی خلبان، حقوقی به وی پرداخت نمی‌شود. 

بر اثر اعتصاب خلبانان، 55‌هزار مسافر در اوج تعطیلات تابستانی در اروپا سرگردان شده‌اند که 42‌هزار نفر از این 55هزار مسافری که سفرشان با اختلال مواجه شده است در آلمان هستند در روزهای اخیر با اعتصاب حدود یک‌چهارم از خلبانان این شرکت ایرلندی، 250‌هزار پرواز در پنج کشور شامل آلمان، ایرلند، بلژیک، هلند و سوئد لغو شده است.

سقوط 18‌درصدی سهام شرکت‌های هوایی 
مسوولان شرکت رایان‌ایر گفته‌اند تلاش خواهند کرد پروازهای لغو شده را با پروازهای دیگر جایگزین کرده ‌ یا در صورت تمایل مشتریان هزینه‌های بلیت را به آنان برگرداند. در جریان اعتصاب چندی پیش خلبانان این شرکت نیز 300پرواز در بلژیک، پرتغال و اسپانیا لغو شدند. از زمان آغاز اعتصاب‌ها در اواسط ماه ژوئیه سهام شرکت رایان‌ایر 18‌درصد سقوط کرده است. 

بلیت‌های شرکت هواپیمایی رایان‌ایر یکی از ارزان‌قیمت‌ترین بلیت‌ها در سطح اروپا محسوب می‌شوند. این شرکت روزانه بیش از 2000‌پرواز در 223‌فرودگاه و به مقصد 37‌کشور انجام می‌دهد.

پیش از این هم در فروردین ماه امسال ‌خلبانان در کشورهای اروپایی طی چند نوبت دست به اعتصاب زده بودند که با عدم تحقق خواسته‌هایشان این اعتصابات باردیگر آغاز شده است.

گفته می‌شود یکی ازعمده ترین عوامل مؤثر در عملکرد دولت‌های اروپایی، لابی‌های قدرتمند اقتصادی هستند که مسیر تصمیمات دولت را تعیین می‌کنند .اغلب کشورهای اروپایی بر اساس خواست نهادهای اقتصادی قدرتمندی که در روی کار آمدن دولت‌ها‌ کمک کرده‌اند، گام بر‌می‌دارند و تصویب برخی قوانین اقتصادی و جنجالی در راستای منافع سرمایه‌داران غربی صورت می‌گیرد.

حضور لابی‌های اقتصادی در دولت‌های اروپایی
اروپا که از آن به عنوان یکی از قطب‌های موفق عرصه اقتصادی جهان نام برده می‌شود هر ساله شاهد اعتصابات سراسری به وضعیت مسائل اقتصادی است که در برخی از موارد با خشونت و سرکوب از سوی دولتمردان همراه می‌شود.

پیش از این هم اعتصاب سراسری و تظاهرات گسترده سال گذشته در 23‌کشور اروپایی در اعتراض به تدابیر ریاضت طلبانه اقتصادی دولت و اختلال در سیستم حمل‌و‌نقل این کشورها
 برگزار شد. اعتصاباتی که سیستم حمل‌ونقل در این کشورها به‌خصوص آلمان و بلژیک را بارها 
فلج کرد.

همچنین‌ سال گذشته هم ده‌ها هزار نفر ازکارگران کشورهای شرق اروپا(ایتالیا) به‌دلیل کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات‌ها دست به اعتصاب زده و به خیابان‌ها آمدند. بخشی از این کارگران که بازنشستگان بودند نسبت به محروم شدن از حقوق و مزایای بازنشستگی دست به اعتراض زدند.

تظاهرات کارکنان راه‌آهن فرانسه در اعتراض به اصلاحات پیشنهادی رئیس جمهور این کشور ازدیگر اعتراضاتی بود که اوایل فروردین ماه امسال در پاریس برگزار شد تظاهراتی که با خشونت و ورود نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد.

به گفته برخی از تحلیلگران سندیکاهای کارگری در اروپا قوانین کارگری را به گونه‌ای فراهم می‌کنند که نه تنها حقوق کارگران را تأمین نمی‌کند، بلکه به کارفرما این اجازه را می‌دهد که هر زمان بخواهد، نیروی کار را اخراج کند، بدون اینکه حق و حقوقی برای او قائل شود. نبود حمایت‌های قانونی از کارگران و توجه به دغدغه‌های اقتصادی آن‌ها یکی از دلایل اصلی اعتراض‌های اروپا توصیف می‌شود.

حال باید دید اروپا که با داشتن اتحادیه بزرگ اقتصادی و واحد پولی مشترک یورو، با مشکلات پیش‌آمده اقتصادی و اعتصابات سراسری که در اصناف و مشاغل مختلف به‌وجود می‌آید چه راهکار مناسبی ارائه می‌کند و چه سیاستی پیش رو خواهد گرفت.

منبع: صبح نو


کد مطلب: 633496

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633496/نابسامانی-های-اقتصادی-به-آسمان-اروپا-کشیده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com