کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پرونده «یاسی اشکی» به کجا رسید؟

21 مرداد 1397 ساعت 8:34

باگذشت بیش از دو ماه از اعلام طرح مشکوک تبلیغ واکسن HPV توسط وزارت بهداشت در برنامه ماه عسل می‌گذرد، اما مسئولان این وزارتخانه تنها سکوت کرده‌اند و هیچ توضیحی در خصوص روند رسیدگی به این طرح و تعیین تکلیف میلیاردها تومان جمع شده از مردم ارائه نکرده‌اند.


به گزارش جهان نیوز، دو ماه قبل شخصی به نام یاسی اشکی در آنتن زنده تلویزیون اعلام کرد که برای تولید واکسن باید پول جمع کرد، چرا که این واکسن وارداتی است و برای تولید داخل آن بودجه‌ای نیاز است که بنا به دلایلی دولت قادر به پرداخت آن نیست.

البته اشکی بعد از این برنامه فاش کرد که شخص وزیر بهداشت بر این پروژه نظارت داشته و شخصا خواسته است که او در این برنامه حضور پیدا کند. اشکی، همچنین یادآور شده که وزارت بهداشت وی را به برنامه ماه عسل معرفی کرده و بالاترین مقام این وزارتخانه از قبل در جریان سناریوی مطرح شده بوده‌ است!

همین حضور و تبلیغ باعث شد تا مردم بیش از دو میلیارد تومان از طریق یک سامانه برای کمک به ساخت این واکسن پرداخت کنند.   

تکذیب پروژه توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری
البته که پس از ادامه دار شدن موج اعتراضات سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حاشیه‌های ایجاد شده درباره واکسن hpv  واکنش نشان داد و گفت: واکسن HPV ایرانی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است و سال آینده وارد بازار می‌شود!

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اقدام یاسمن اشکی مبنی بر جمع آوری پول از مردم برای ساخت واکسن HPV بیان کرد: برای ساخت واکسن HPV نیازی نیست که از مردم پولی را جمع آوری کنیم، زیرا این شرکت تسهیلاتی در قالب وام از معاونت علمی و فناوری دریافت کرده است و به همین دلیل نیازی به پول ندارد.

تکذیب دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری
از طرفی هم دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و رئیس سابق انستیتو پاستور کشور ضمن انتقاد از ادعاهای واهی یاسمن اشکی در برنامه ماه عسل، با اشاره به تولید واکسن HPV در یک شرکت دانش بنیان ایرانى به رسانه‌ها گفت:  معاونت علمی ریاست جمهوری تاکنون معادل 500 میلیون تومان از شرکت دانش بنیان تولیدکننده واکسن HPV حمایت کرده است.

قانعی بیان کرد: قوه قضاییه باید نسبت به پول‌های جمع آوری شده برای حمایت از تولید این واکسن ورود کند. زیرا این واکسن به مرحله تولید رسیده و اصلا نیازی به اعانه جمع‌کردن نیست و نباید اجازه داده شود جریانی که به بهانه کمک به زلزله زدگان کرمانشاه راه افتاد، دوباره رخ دهد.

ورود قوه قضاییه به پرونده واکسن پرحاشیه
 پس از آنکه زوایای مختلف پروژه واکسن برملا شد و مردم هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند، حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اعلام اینکه این موضوع را در قوه قضاییه بررسی خواهند کرد گفت: در پی پخش برنامه ای در تاریخ 8 خرداد امسال در یکی از شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران و طرح ادعاهایی درباره نوعی بیماری، معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور پس از انجام بررسی های لازم و اعمال و اعلام نظر کارشناسان و متخصصان ذی‌ربط درخصوص کذب بودن مطالب و ادعاهای مطرح شده در آن برنامه، گزارشی به دادستان کل کشور ارائه داده است.

به دنبال بررسی های اولیه، دادستان عمومی و انقلاب تهران مامور شد برابر با مقررات، در اسرع وقت و با توجه به آثار و تبعات ادعاهای مطرح شده در آن برنامه، موضوع را پیگیری و تعقیب کند و نتیجه نیز برای عموم اعلام شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری همچنین دستور داد؛ نسبت به وجوه جمع آوری شده نیز برابر مقررات اقدام و از تضییع حقوق عامه جلوگیری شود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت: به قوه قضاییه احضار نشدیم
پس از دوماه پیگیر این موضوع شدیم، محمد ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت که امضای وی در پای قرارداد با یاسی اشکی مشاهده می‌شود. وی در ویدیوهایی هم مردم را به شرکت در کمپین جمع آوری پول برای پروژه واکسن «اچ پی وی» تشویق می‌کند. اشکی هم از جلسات مختلف با ایازی گفته بود.

حال بعد از گذشت این مدت ایازی به خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت که قوه قضاییه اصلا وی را احضار نکرده است.

وی که از ابتدا به عنوان شخص اصلی در پروژه واکسن پرحاشیه شناخته شده است گفت که اصلا ازا احضار هیچ شخصی در وزارت بهداشت برای پاسخگویی و پیگیری اطلاع ندارد.  

همچنین یاسی اشکی هم در این‌باره به خبرنگار فارس گفت که تنها یک بار برای پاسخگویی به قوه قضاییه رفته است اما پس از این مدت هیچ اطلاعی از روند رسیدگی به پرونده ندارد.

برای مردم شفاف‌سازی کنید
ظاهرا مسئولان وزارت بهداشت مسئله را در سکوت قرار دادند و از پاسخگویی به درخواست‌های قبلی خبرنگاران و افکار عمومی هم مبنی بر شفاف سازی در مورد چگونگی عقد قرار داد با یاسی اشکی و معرفی وی به برنامه ماه عسل خودداری کردند.

شاید این موضوع هم نوعی  استراتژی برای فراموشی افکار عمومی و فرافکنی از داستان اصلی باشد، اما مردم همچنان منتظر روشن شدن تکلیف پول‌هایی که از آنها جمع شده‌ است هستند، از طرفی اگر در این پروژه دروغی به مردم گفته شده باید با شخص خاطی از باب جنبه عمومی برای انحراف افکار عمومی و کسب مال از این روش، برخورد شود و از مردم عذرخواهی کند.

منبع:فارس


کد مطلب: 633461

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633461/پرونده-یاسی-اشکی-کجا-رسید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com