جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳۴
بررسی یک خبر به ظاهر کوتاه:

صدا و سیما: ایران تا ۳ سال آینده جزء ۱۵ اقتصاد برتر جهان می‌شود/ باور کنیم؟!

يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب: 633431
گرچه ایران از سال ۲۰۰۸ در رتبه ۱۷ اقتصادهای برتر جهان است، اما با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، در نگاه اول واکنش‌های منفی نسبت به این خبر طبیعی بود.
صدا و سیما: ایران تا ۳ سال آینده جزء ۱۵ اقتصاد برتر جهان می‌شود/ باور کنیم؟!
گروه اقتصادی جهان نيوز، مهدی عبداللهی:«ایران تا سه سال دیگر پانزدهمین اقتصاد برتر جهان می‌شود»؛ این خبر کوتاه که از رسانه ملی و به نقل از صندوق بین‌المللی پول منتشر شد، در مدت کوتاهی موج گسترده‌ای از واکنش‌های عمدتا تردیدآمیز و منفی را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت. اصل خبر این بود که طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) براساس شاخص قدرت خرید در سال 2017 بالغ بر 1644 میلیارد دلار است که این میزان، ایران را در رتبه هجدهم اقتصادهای برتر جهان قرار می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2021 ایران به پانزدهمین اقتصاد برتر جهان تبدیل شود.
 
گرچه ایران از سال ۲۰۰۸ در رتبه ۱۷ اقتصادهای برتر جهان است، اما با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، در نگاه اول واکنش‌های منفی نسبت به این خبر طبیعی بود. حال مساله اصلی چیست؟ آیا واقعا ایران در حال تبدیل شدن به پانزدهمین اقتصاد برتر جهان است؟ و درنهایت اینکه چرا این موضوع با واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

برای پاسخ به سوال‌های مطرح‌شده ضروری است ابتدا بدانیم مبنای صندوق بین‌المللی پول برای این رده‌بندی و البته پیش‌بینی چیست؟ طبق تعاریف آماری نهادهای بین‌المللی همانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، رده‌بندی اقتصادهای برتر جهان از طریق محاسبه «تولید ناخالص داخلی براساس شاخص قدرت خرید» تعیین می‌شود. بر این اساس و طبق تعاریف جهانی، برابری قدرت خرید عبارت است از تبدیل نرخ ارز کشورها به یک پول مشترک و یکسان کردن قدرت خرید ارزهای متفاوت. به‌عبارت دیگر، برابری قدرت خرید نظریه‌ای است که نرخ‌های مبادله بین دو ارز را زمانی در تعادل می‌داند که قدرت خرید آنها در هر دو کشور یکسان باشد. این به آن معناست که نرخ مبادله بین دو کشور باید به نسبت سطح قیمت سبد ثابتی از کالاها و خدمات برابر باشند. لذا برای محاسبه نرخ برابری قدرت خرید از اطلاعاتی شامل متوسط قیمت‌های سالانه اقلام در سطح ملی و هزینه‌های برآورد شده در تولید ناخالص ملی استفاده می‌شود.

برای ساده‌سازی موضوع، با یک مثال شروع می‌کنیم. «موبایل در ایران گران‌تر از دبی است، یا بنزین در ایران ارزان‌تر از اروپا، ترکیه و کشورهای منطقه است.» این دیالوگ را بارها شنیده‌اید؛ این جملات به چه معنی است؟ فرض کنید قیمت یک سبد کالا شامل یک کیلو شیر، یک کیلو گوشت، یک کیلو رب گوجه، یک کیلو تخم‌مرغ و یک کیلو برنج در ایران 150 هزار تومان (معادل 15 دلار) باشد و دقیقا همین سبد کالا را بتوان در آمریکا با 45 دلار خرید. در این صورت با تعمیم این سبد کالا به کل اقتصاد کشور می‌توان گفت قیمت‌های داخلی ایران معادل یک‌سوم قیمت‌ها در آمریکاست. حال اگر درآمد سرانه آمریکایی‌ها سه‌برابر درآمد سرانه ایرانیان باشد، در آن صورت از نظر قدرت خرید، مردم دو کشور در شرایط برابر خواهند بود. بر این اساس برای مقایسه بهتر تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه کشورها معمولا از برابری قدرت خرید (یا اصطلاحا شاخصPPP) برای همسان‌سازی قیمت‌های داخلی کشورها استفاده می‌کنند که گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول نیز بر همین اساس است.

 آیا آمار صندوق بین‌المللی پول قابل تردید است؟
بررسی نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد استفاده از نرخ برابری قدرت خرید برای رده بندی اقتصادهای جهان با چند اشکال اساسی مواجه است و می‌توان گفت که برخی تردیدهای ایجادشده در زمینه باور آمار اخیر صندوق بین‌المللی پول نیز به‌واسطه همین اشکالات در روش محاسبه برمی‌گردد. همان‌طور که گفته شد شاخص برابری قدرت خرید از یک قانون ساده که به قانون تک‌نرخی کالا موسوم است، منتج شده و از مقایسه نرخ خرید یک کالا در دو کشور می‌توان به برابری ارزهای آنها پی برد. در این میان، دلایلی وجود دارد که همیشه برابری قدرت خرید کارایی تمام و کاملی ندارد. درواقع، تمرکز صرف بر چالش مهم تعدیل نرخ ارز بدون توجه کافی به اهداف کلان اقتصاد کشور با اشکال مواجه است؛ عدم توجه به اهدافی چون نرخ تورم، نرخ بیکاری، کسری تراز پرداخت‌ها، مشکلات صادرات و واردات، تعرفه‌های تجاری، توجه به بهره‌وری و کیفیت بیشتر و سایر مولفه‌های اقتصادی از نکات مهم و حیاتی است که باعث تردید شده است.  در پایان اینکه هرچند چندین اشکال اساسی در ارتباط با نحوه محاسبه رتبه اقتصادی کشورهای جهان مطرح شد، با این حال با توجه به اینکه در همه اقتصادهای برتر جهان یکی از شاخص‌های اصلی، حجم «تولید ناخالص داخلی» است، تردیدهای به وجود آمده در دیالوگ‌های اخیر فضای مجازی، فاقد منطق اقتصادی است؛ برای مثال کشورهایی مانند قطر و کویت با جمعیت اندک و تولید نفت و گاز فراوان، دارای بالاترین درآمد سرانه در سطح جهان هستند، اما قطر در سال 2017 با تولید ناخالص 353 میلیارد دلار در رتبه 51 اقتصادهای جهان و کویت با 315 میلیارد دلار ارزش تولید ناخالص داخلی در رتبه 54 اقتصادهای برتر جهان قرار دارند. حال با توجه به تولید ناخالص داخلی 1644 میلیارد دلاری ایران (براساس شاخص قدرت خرید) در سال 2017، می‌توان گفت رتبه اقتصاد ایران در سطح جهان به‌واسطه بالا بودن میزان تولید ناخالص داخلی و اندازه اقتصاد ایران است.

پی‌نوشت:
1) منبع بخشی از مطالب از مقاله منیرالسادات میراحسنی با عنوان «موارد استفاده از نرخ برابری قدرت خرید و تفاوت آن با نرخ ارز بازار» است.
2)http://newspaper.fdn.ir/?nid=2560&pid=8&type=0
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وفا
Iran, Islamic Republic of
آقا گفتن تو شرایط جنگی روحیه جامعه رو تقویت کنین ، ولی دیگه چیزی نگین که خودتونم گیج بزنین
علی
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیما این جوک را باید در کتاب گینس ثبت کنند.نکنه خودت هم باورت شده؟ برای خدا به شعور و فهم مردم احترام بگذارید و مهمل نگویید
سرور
Iran, Islamic Republic of
ما که همیشه عرض کردیم صدا و سیما راهنمای بنفش می زند.
در ضمن اصل مقاله را معاونت اقتصادی یکی از وزارتخانه ها چاپ کرده است و به نظر می رسد این نوع مقاله نویسی کاملا سفارشی است.مقدمه اش درست است ولی نتیجه گیری چه عرض کنم!
دوستان مواظب باشید؛ واقع بین و منطقی باشیم؛
Italy
این گونه آمارها و تحلیلها زمان دولت به اصطلاح سازندگی هم بود البته جوانهای امروزی آن موقع یا دنیا نیامده بودند و یا در کودکی سیر می کردند؛ این گزارشها گاهی به منظور گمراهی برنامه ریزان داخلی نیز مطرح می شود و گاهی اوقات اغواگرایانه نیز هست. نمونه آن سیاست تعدیل اقتصادی که توصیه بانک جهانی بود و به علت نسخه پیچیی بد دوستان سکولار و لیبرال اقتصادی منتج به وقایع بدی نیز شد که از این مقال خارج است.
نابرده رنج گنج میسر نمی شود/ مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.
از اقتصاد بی خبر
Iran, Islamic Republic of
با همین فرضیات تورم تک رقمی اعلام شد .
ولی ...
اگه تو این سه سال تورم تک رقمی شد سه سال دیگه هم اقتصاد ما پانزدهم جهان میشه .
Iran, Islamic Republic of
باين دولت محاله .اين كابينه....دست اورد چهل ساله دولتهاي قبل را پنج ساله بر باد دادند
Iran, Islamic Republic of
الکی میگه !
Iran, Islamic Republic of
داستان ان یارو است که از شتر پرسید از کجا می ایی ؟ گفت از حمام کوی تو
گفت خود پیداست از زانوی تو
United States
شک نکن. این روزها شک کردن معادل ناامیدی و بی تدبیری است.
United Arab Emirates
برو بابا دلت خوشه
Iran, Islamic Republic of
جون بابا
این جمله رو بایداقتصاددانان دنیا بگن .....
نیارکی
Iran, Islamic Republic of
ما همین حالا هم جزو 15 اقتصاد برتر جهان هستیم اما متاسفانه فعلا داغیم و نمی فهمیم. والله بخدا
Oman
امان از لشگر خود همه چیز دان ها! سیاستمدارند، جامعه شناسند، اقتصاد دانند، پزشکند، مهندسند، مکانیکند و باقی موارد!
هموطن! گل من! شما نهایتش (با ارفاق) تو حوزه ی خودت تخصص داری و اظهار فضلت در همان حوزه ارزش دارد! باقی حوزه ها را بسپار به اهل فن!
Germany
رشد اقتصادی شاخصه های عمومی داره که همه متوجه میشن .گل من!از مسخره کردن به جایی نمیرسی.مثلا من بیام بهت بگم چون پزشکم تشخیص میدم که تو سرت درد میکنه!و تو هم حق نداری اعتراض کنی باید قبول کنی! تحریم.کاهش شدید ارزش ریال.صادرات تک محصولی و اقتصاد مبتنی بر نفت خام! رشد امار بیکاری.!کاهش امید به زندگانی،کوتاه شدن میانگین قدی کودکان،رشد مهاجرت از کشور،رشد میزان چک های برگشتی و ورشکستکی.اعتبار پایین پاسپورت...
همگی نشان از نزول داره نه صعود
Iran, Islamic Republic of
علی برکت الله.خدا کنه از اخر 15 ام نشویم
مندلی
Iran, Islamic Republic of
گفته صدا و سیما را باور کنیم یا دم خروسه را
France
یکی از نکات جالب در روانشناسی جامعه ایرانی امروز این هست که از نظر عموم مردم ایران هر جای دیگه از دنیا وضعیت اقتصادی، سیاسی و ... به مراتب از ایران بهتره. به عبارت دیگه همه جای دنیا بهشته غیر از ایران!
اینکه این تصویر چطور ساخته و پرداخته شده باید به شدت روش کار کرد و البته نیاز به اصلاح هم داره.
از طرف دیگه چون مردم ما عملا در اقتصاد کشور کمترین نقش رو دارن، طبیعی هست که کمترین اعتماد و مشارکت رو داشته باشن و بر همین اساس هم همیشه از دیگران توقع داشته باشن تا مشکلاتشونو برطرف کنن، در حالیکه اگر مردم در اقتصاد مشارکت داشته باشند میدونن که درباره کارهای مختلف خودشون سهم دارن و باید به سهم خودشون در کارها فعال باشن و برای پیشرفت اقتصاد کمک کنن. مشکل اساسی اقتصاد کشور ما اینه که مردمی نیست و باید مردمی بشه.
دانا
Iran, Islamic Republic of
رفاه اقتصادی با توسعه اقتصادی فرق می کنه رفاه اقتصادی یعنی همون امکانات لازم برای هر فردی که مورد احتیاجه و توسعه اقتصادی همون شاخصی که مورد نظر صندوق بین المللی پوله که بنا به کشورهای دیگه قیاس می شه این چیزی که در زندگی احساس می کنیم رفاهیه که نسبت به قبل می سنجیم مشکل اساسی برای رفاه در کشور ما علاوه بر رشد نقدینگی بدون برنامه تولیدی، رکود نقدینگی حاصل از بانک و رکود سرمایه و منابعیست که بلا استفاده شده و گردش ها یا راکد یا کندن البته نظر کارشناسانه برای برنامه ریزی می خواد که باید از صاحب نظران استفاده بشه.مثلا حقوق های ماهانه که ادارات و سازمان ها و ارگان ها اونو در جایی نگه می دارن تا ماهیانه تحویل بشه در حالی که گردش روزانه باید داشته باشه و در ماه تحویل پرسنل باشه البته بعضی از ادارات و سازمان ها پول ها رو هفتگی یا ماهیانه از مشتری دریافت می کنن که برای گردش اون هم می شه برنامه ریزی کرد یا پول های بانک باید به جای تسهیلات مستقیم به مردم ابتدا گردش کند بعد به جای تسهیلات مستقیم مردم از سود گردش مثلا تعاونی یا خصوصی بهره مند شوند یا سکه که به جای ترکیب چند فلز به جای گرم معلوم نیست قیمت طلای داخلش چگونه محاسبه می شود درحالی که درهر دور می توان بنا نیاز و تعادل ابزار گرم طلاش رو دست زد و خیلی موارد دیگر مثل تقسیم مناطق مختلف ایران برای سرمایه گذاری و توسعه در منابع خاص منطقه ای آن که بلا استفاده مانده .
فریاد
Germany
دانا جان از امروز اسم خودتو بزاری ابله که ما هم تکلیفمون روشن باشه این خزعبلات تو رو تا آخر نخونیم
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم اسم استعاره"فریاد" به چه معناست اگه معناش اینه که منم داد و فریاد کنم و انتقاد فریادی، نه روش من این نیست من از اون منتقدانی هستم که با انتقاد راه حل ارائه می دم به قول یک بزرگی که فکر کنم شهید مطهری بود در کتابش خوندم که اوناییکه واقعا منتقدن راه حل ارائه بدن در ضمن به نظر من باید هر کسی نسبت به کامنتی که می ذاره احساس مسئولیت کنه وگرنه داد و فریاد و انتقاد تا سر کوچه هم نمی ره ، من هم همیشه سعی می کنم سه وجه روشنگری و آگاهی، انتقادی، راه حلی رو با هم ارائه بدم و از کامنت های با راه حل برای تحلیلم استفاده می کنم چون از نظر من چند کله بهتر از یک کله است شما"فریاد" هم اگه از راه حل من خوشتان نیومد می تونید راه حلی ارائه کنید خوشحال می شم استفاده کنم به امید روزی که یاد بگیریم که راه حل مهمتر از هر سلاحی است
Iran, Islamic Republic of
با این وضع اقتصادی این هم مثل تورم تک رقمی و ... امارهای درپیتی
علی
Canada
به این ترتیب متوجه میشویم آمار صندوق بین‌المللی پول هم کشک است..... چرا؟؟ برای اینکه از اطلاعات و آمار دولتی ( سازمان برنامه و بودجه به ریاست نوبخت) برای محاسباتش استفاده میکند.!!!!!!!
یونس
Iran, Islamic Republic of
شکر خدا صدا وسیما میلی وقاحت رو در حد لالیگا بالا بردن
با این وضع اقتصاد و بیکاری اختلاس دزدی از بیت المال دوروغگویی وعده های بی عمل تمام مشکلات رو به آمریکا اسراییل عربستان موساد و .. .. ربط دادن و خود رو ظاهرصلاح نشون دادن تا اخر ۹۷ نشیم ونزوئلا شانس اوردیم اقتصاد برتر دنیا پیشکش .
Iran, Islamic Republic of
دوتا صفرش رو کم گفتن حواسشون نبوده
Iran, Islamic Republic of
با این وضعیت نه ولی اگه جوان های انقلابی بیان تا سه سال آینده جز ۱۰ تا حتی ۸ کشور برتر میشیم فقط نیروی انقلابی گری باور کنید میتونیم با جوانان انقلابی اقتصاد بهتری داشته باشیم
Iran, Islamic Republic of
ممنون از جهان نیوز برای تقویت روحیه .
ولی خدایی بعضی وقتها خوب ظنز می گی .
باقرپور
Iran, Islamic Republic of
خبر چرت و پرتی است با وجود دولت فعلی غیر ممکن است.
Iran, Islamic Republic of
شما اصولگراها و بسیجی ها هم رسیدید به حرف مردم که نباید به صدا و سیمای میلی اعتماد کرد! این حرف ها فقط برای شیره مالیدن سر ملت و سرکیسه کردن مردم است، بدبختی مال ملت و منفعت مال اصولگرا و اصلاح طلب رانت خوار است که در این مورد اتفاقا صد درصد با همدیگر رفیق اند!!
سید
Iran, Islamic Republic of
حتما این اتفاق ؛ در دولت بی تدبیر هم می افتد ؟!!
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا صداوسیما حرف کاملا درستی زده.
مشکل اینجاست که برخی مسئولان محترم و دزد نمیگذارند این پیشرفت تو چیب ملت بره
احمد
Iran, Islamic Republic of
با این همت وتلاش مجاهدانه وخستگی ناپذیر دولت تدبیر وامید تا سه سال که سهله تاسه روز دیگه ایشاللا اقتصاد 15 نه اقتصاد اول دنیا میشیم !
United States
منظورش ورشكستگي اقتصاد ايران تا سه سال اينده است
البته اگر همينطور پيش بره به سه سال هم نميكشه
Iran, Islamic Republic of
خیلی خندیدم
تا حالا تو عمرم اینقدر نخندیده بودم
لعنت بر شما ها جوک بلدید نمی گویید؟