شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تلاش‌ واشنگتن،ریاض و تل‌آویو برای نفوذ دراعتراضات

يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب: 633429
یک کارشناس برجسته آلمانی از تلاش‌های خطرناک ترامپ برای بی‌ثبات کردن ایران و همچنین تلاش‌های واشنگتن، عربستان و اسرائیل برای اعمال نفوذ بر اعتراضات داخلی ایران علیه وضعیت اقتصادی این کشور برای تحقق اهدف مدنظر خود خبر داد.
تلاش‌ واشنگتن،ریاض و تل‌آویو برای نفوذ دراعتراضات
به گزارش جهان نيوز، "عدنان طباطبائی"، کارشناس مسائل ایران و از اساتید دانشگاه دوسلدورف آلمان و اعضای مرکز مطالعاتی کارپو در این کشور در مصاحبه‌ای با روزنامه "تاگس سایتونگ" آلمان، از فشارهایی که تحریم‌های دولت آمریکا و اعتراضات خیابانی به وضعیت اقتصاد ایران این روزها به دولت روحانی وارد می‌کند سخن گفته تصریح کرد که این مسئله شگفت‌آور بود که روحانی در سخنرانی تلویزیونی خود کمی قبل از اجرایی شدن اولین دور تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر موضوعات سیاست خارجی تمرکز کرد. بسیاری مردم ایران از این مسئله دلسرد بودند که وی مردم خود را خطاب قرار نداده بلکه بیشتر خود را درگیر این مسئله کرد که به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پاسخ دهد.

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه مصاحبه خود تنها تحریم‌های آمریکا را مسئول اوضاع اقتصادی بد ایران ندانسته در عین حال گفت که اما یک کشور تحریم‌شده طبیعتاً سیستم اقتصادی سالمی ندارد. وی در عین حال به سوء مدیریت و فساد در جامعه ایران اشاره کرده آن را حاصل تحریم‌های آمریکا ندانسته تحریم‌ها را تنها عامل تشدید اوضاع دانست.
طباطبائی در ادامه همچنین تصریح کرد که قدرت اجرایی آمریکا مدتهاست که یک وضعیت توهم‌آلود منفی را علیه ایران ایجاد می‌کند. این روند از زمان مبارات انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2016 آغاز شده است. چنین جوی بر تصمیمات استراتژیک شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد. از مدتها قبل از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران چنین جوی تأثیر خود را نشان داده است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ترامپ دنبال چیست گفت: قدرت اجرایی دونالد ترامپ می‌خواهد ایران را ناپایدار و بی‌ثبات کند. سیاست ناپایداری تنها به این مفهوم نیست که ما یک حزب را که به توافق هسته‌ای منعقدشده در سال 2015 پایبند است به‌ناحق مجازات کنیم. چنین رویکردی اساساً با منافع امنیتی اروپا متناقض و خلاف آن است. سیاست‌های آمریکا در این راستا فراتر از ایران می‌تواند به بی‌ثباتی در سراسر منطقه منجر شده و از دیدگاه اروپایی این یک تهدید بزرگ است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی معترضان در ایران خواستار پایان حمایت‌های ایران از اسد و حزب‌الله و حماس و توجه یشتر ایران به مسائل داخلی هستند و آیا چنین اعتراضاتی می‌تواند باعث تضعیف نقش منطقه‌ای ایران شود گفت: من به این مسئله اعتقاد ندارم. سابق تحریم‌ها علیه ایران بسیار شدیدتر از تحریم‌ها تحت ریاست جمهوری ترامپ بود و غرب هم قاطعانه از این تحریم‌ها حمایت می‌کرد.  در آن زمان‌ها هم ایران رفتاری متفاوت را نداشت. ایران همچنان در جنگ سوریه مشارکت داشته و ارتباط این کشور با حزب‌الله به شروع دهه هشتاد برمی‌گردد. سیاست خارجی ایران با نارضایتی‌ها بین مردم تغییر نمی‌کند، بلکه ایران بیشتر تلاش خواهد کرد  از این طریق قدرت چانه‌زنی‌های خود در منطقه در برابر آمریکا را تقویت کند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه شهروندان ضعیف در ایران را کسانی دانست که بیشترین زجر را از تحریم‌های آمریکا می‌کشند.

طباطبائی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اعتراضات اخیر در ایران مشابه اعتراضات در سال 2009 است، گفت: در این اعتراضات بیشتر موضوع مسائل روزمره زندگی و نه در درجه اول موضوعات سیاسی مطرح است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که حالا همچنین از خارج تلاش می‌شود تا بر این اعتراضات اعمال نفوذ کنند. این تلاش‌ها هم از طرف گروه‌های تبعیدی و هم دولت آمریکا و رقبای منطقه‌ای ایران مانند عربستان سعودی و اسرائیل انجام می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند از اعتراضات داخلی در ایران (به‌نفع اهداف خود) بهره‌برداری کنند.

وی البته تصریح کرد که این اعتراضات به هزینه کناره‌گیری روحانی از مسئولیت ریاست جمهوری منجر نخواهد شد. بعید است که این مسئله به یک پدیده گسترده و همه‌گیر تبدیل شود. هم‌زمان باید دولت روحانی این مسئله را به‌رسمیت بشناسد که این طور نمی‌توان ادامه داد. این دولت ارتباطی با بخش ضعیف اقتصادی جامعه ندارد.

وی اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران را که از ماه نوامبر آغاز می‌شود یک مرحله تنش‌زایی دیگر دانسته گفت: از این طریق دولت آمریکا می‌خواهد به این هدف دست یابد که ایران برای مذاکرات درباره یک توافق هسته‌ای جدید اعلام آمادگی کند. این مسئله مهم است که اروپاییان و چینی‌ها و همچنین همسایگان ایران چطور روی این تحریم‌های نفتی آمریکا واکنش نشان دهند و اینکه آیا آمریکایی‌ها واقعاً آماده هستند اقداماتی را علیه اروپاییان که همچنان به تجارت خود با ایران ادامه می‌دهند در پیش گیرند. بسته به اینکه کشورهای دیگر تا چه‌اندازه مطیع آمریکا باشند تأثیرات این تحریم‌ها در ایران احساس خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه می خروج یک‌جانبه کشورش از توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران را اعلام کرد و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در دستور کار قرار داد.

از روز سه‌شنبه تحریم‌های در حالت تعلیق آمریکا علیه ایران مجدداً به‌اجرا در آمدند.

اولاً ایالات متحده می‌خواهد شرایطی را ایجاد کند که ایران نتواند به دلار آمریکا هیچ دسترسی‌‌ای داشته باشد و نتواند با طلا و فلزات گرانبها تجارت کند. همچنین از تجارت فلزات خاص و مواد خام و نرم‌افزار صنعتی با ایران هم باید جلوگیری شود.
90 روز بعد هم در ماه نوامبر تحریم‌های دیگری علیه ایران اعمال می‌شود که با کمک آن واردات نفتی دیگر کشورها از ایران به صفر کاهش می‌یابد. هم‌زمان آمریکا می‌خواهد پرداخت‌های بین المللی به ایران را متوقف کند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *